اجازه مشروط ایران به آژانس برای دسترسی به دوربین‌های نظارتی

قرار است کارت‌های ذخیره قبلی پلمب و در ایران نگهداری شوند

دیدار رافائل گروسی با محمد اسلامی- عکس از ایسنا

بر اساس گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکرات روز یکشنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ناظر هسته‌ای سازمان ملل اجازه می‌دهد تا به دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی پیدا کند.

به گزارش رویترز، هدف مذاکرات گروسی، کاهش تنش بین تهران و غرب بود. در حالی که عدم همکاری ایران تهدیدی برای تشدید و لغو مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران است.

او در کنفرانس خبری پس از مذاکره با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) ، با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید اظهار داشت این دیدار برای من بسیار مهم بود و ما بر سر تعویض کارت‌های حافظه توافق کردیم.

دو طرف در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «بازرسان آژانس مجاز به سرویس تجهیزات شناسایی شده و جایگزین کردن کارت‌های حافظه ذخیره‌سازی آنها هستند که تحت مهر و موم مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و AEOI در جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اسلامی نیز در این مورد گفت: «همچنین توافق کردیم برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی، تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند و بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام داده و کارت‌های حافظه طبق روالی که طبق پادمان است و در ایران نگهداری و پلمب می‌شود، همان جا کارت‌های قدیمی را پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب خواهند کرد که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.»

انتظار می‌رود، رافائل گروسی پس از بازگشت از ایران، حدود ساعت ۸:۳۰ بعد از ظهر در فرودگاه وین یک کنفرانس خبری برگزار کند.

فردا نیوز به نقل از گروسی می‌نویسد: «ظرف کمتر از دو‌هفته کنفرانس عمومی آژانس برگزار خواهد شد و این یکی از رویدادهای مهم در جهان است. خوشحال شدم شنیدم آقای اسلامی سرپرستی هیئت ایرانی را دارد و توافق کردیم ادامه مذاکرات را در وین ادامه دهیم و پس از آن من مجدداً برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم. خوشحالم گفت‌وگوهای ما مثبت بود»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به کشورهای عضو اطلاع داد که هیچ پیشرفتی در دو موضوع اصلی مذاکرات وجود ندارد: توضیح در مورد آثار اورانیوم موجود در چندین سایت قدیمی و اعلام نشده؛ و دسترسی فوری به برخی تجهیزات نظارتی تا آژانس بتواند برنامه هسته‌ای ایران را پیگیری کند.