«ولادیمیر پوتین» و «ایکیا» نام‌های ممنوعه برای نوزادان سوئدی

والدین یک کودک برای اعتراض به این قانون، نام نوزاد خود را «Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116» گذاشتند

 سوئد، درخواست یک زوج را برای نام‌گذاری فرزندشان به نام ولادیمیر پوتین رد کرده است.-DMITRY ASTAKHOV / RIA NOVOSTI / AFP

یک زوج سوئدی توسط مقامات مالیاتی از این که پسرشان را ولادیمیر پوتین صدا کنند منع شدند. رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که به یک زوج سوئدی گفته‌شده است که نمی‌توانند نام پسر خود را «ولادیمیر پوتین» بگذارند.

سازمان مالیاتی سوئد، Skatteverket، درخواست این زوج را برای نام‌گذاری فرزندشان به نام ولادیمیر پوتین -نام رئیس‌جمهور روسیه- رد کرده است. والدین سوئدی موظف‌اند اسامی فرزندان تازه متولد شده خود را ظرف سه ماه اول تولد آن‌ها به این نهاد گزارش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قوانین نام‌ها نباید توهین‌آمیز باشند یا باعث ایجاد ناراحتی یا مشکلات دیگر برای حامل نام شوند. آن‌ها همچنین مجاز نیستند نامی صددرصد مشابه نام خانوادگی انتخاب کنند. این ممنوعیت همچنین شامل «نام‌هایی که به دلایلی واضح به عنوان نام مناسب نیستند» می‌شود. این قانون همچنین برای بزرگ‌سالانی که مایل به تغییر نام خود هستند نیز اعمال می‌شود.

پدر و مادر این نوزاد اکنون باید برای نام دیگری برای پسر تازه متولدشده خود درخواست بدهند.

در سال ۱۹۹۱ والدین یک کودک برای اعتراض به این قانون، نام نوزاد خود را «Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116» گذاشتند. البته این نام رد شد ما اعتراض‌ها با این قانون کمابیش ادامه یافت.

در سال ۲۰۰۷ هنگامی‌که یک زوج سعی کردند نام کودکشان را متالیکا، به نام گروه موسیقی هِوی‌متال بگذارند، سازمان مالیاتی این نام را رد کرد. این زوج در یک پرونده در دادگاه اداری برنده شدند و توانستند اسم دخترشان را متالیکا بگذارند.

طبق آمار اداره آمار رسمی سوئد، ۱۰ نام پسر محبوب در سوئد نوآ (نوح)، ویلیام، هوگو، لوکاس، لیام، اسکار، الیور، ماتئو، الیاس و آدام هستند.

سوئد در سال ۲۰۱۶ اصلاحاتی را در قانون نام‌گذاری به تصویب رساند که برخی از ممنوعیت‌ها را برطرف کرد، اما محدودیت‌ها هنوز ادامه دارد. مثلاً والدین نمی‌توانند نام نوزادشان را «ایکیا» بگذارند.

در سال ۲۰۱۵ یک زوج فرانسوی از اینکه کودکشان را «نوتلا» بنامند منع شدند. والدین ژاپنی هم بودند که نام درخواستی‌شان به دلیل اینکه معنی شیطان می‌داد رد شد. یک زوج مقیم آلمان نیز نتوانستند نام نوزادشان را «اسامه بن لادن» بگذارند چون مقامات معتقد بودند این نام «به احتمال زیاد باعث شرمساری کودک» خواهد شد.

در آمریکا نیز نام «X Æ A-12» که ایلان ماسک و همسرش، گریمز، برای فرزندشان انتخاب کرده بودند، با قوانین ایالت کالیفرنیا، محل اقامت آن‌ها مغایرت داشت؛ و این زوج نام را به «X Æ A-Xii» تغییر دادند.

بیشتر از زندگی