رادوکانو پدیده جوان بریتانیایی قهرمان تنیس آزاد آمریکا شد

اما رادوکانو توانست در دومین حضورش در یک رقابت بسیار مهم، مقام قهرمانی را به دست آورد

رادوکانو با غلبه بر لیلا فرناندز کانادایی به قهرمانی رقابت‌ها رسید - Elsa/AFP

رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا در دیدار نهایی بخش زنان به زیباترین شکل ممکن کار خود را به اتمام رساند و پدیده جوان بریتانیایی رقابت‌ها، اما رادوکانو هجده ساله، شگفتی‌ساز آخرین گرند اسلم سال شد.

او توانست با غلبه بر لیلا فرناندز کانادایی به قهرمانی رقابت‌ها برسد. رادوکانو جوان پیش از این رقابت‌ها در جایگاه ۱۵۰ زنان جهان قرار داشت. او در رقابت‌های مقدماتی کار خود را آغاز کرد و پس از راه‌یابی به جدول اصلی مسابقات بدون واگذار کردن حتی یک ست به حریفان به دیدار پایانی رسید.

رادوکانو دومین مسابقه گرند اسلم خود را در دوران حرفه‌ایش تجربه کرد و توانست در دومین حضورش در یک رقابت بسیار مهم، قهرمانی را به دست آورد.

حریف او لیلا فرناندز از کانادا نیز حکایتی مشابه داشت. او تنها با نوزده سال سن و با شکست حریفان بزرگی همچون اوساکا، کربر و اسویتولینا خود را به دیدار پایانی رساند تا برای کشورش کانادا که تاکنون افتخاری در مسابقات گرند اسلم در رقابت‌های انفرادی نداشته است افتخار کسب کند.

هردو تنیسور کار خود را بسیار خوب اما محتاط آغاز کردند و پا به پای یکدیگر پیش می‌رفتند، اما برتری رادوکانو از میانه ست اول به چشم می‌آمد. فرناندز برای رسیدن به فینال راه سخت‌تری پیمود و نزدیک به ۱۳ ساعت در مسابقات با حریفان به رقابت پرداخته بود اما این زمان برای رادوکانو به مراتب کمتر بود و توانست تا رسیدن به این مرحله تنها ۸ ساعت برای شکست حریفان وقت صرف کند که این موضوع او را سرحال‌تر از تنیسور کانادایی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رادوکانود برای رسیدن به این مرحله حتی یک ست هم به حریفان واگذار نکرده بود. او موفق شد ۶-۴ در ست اول پیروز شود. ضربات عمیق فورهند و بک‌هند رادوکانو کار را برای فرناندز بسیار سخت کرده بود و باعث شده بود تا فرناندز در انتهای زمین حالت تدافعی پیدا کند

اما مهم‌ترین امتیاز مسابقه در ست دوم و در گیم هشتم اتفاق افتاد. فرناندز برای گیم ازدست رفته تلاش می‌کرد و تنها یک امتیاز برای رسیدن به این موضوع فاصله داشت که رادوکانو به دلیل جراحت روی زانوی خود تقاضای وقت پزشکی کرد که این موضوع ناراحتی فرناندز را به همراه داشت.

او پس از سه دقیقه وقفه ایجادکردن در مسابقه به بازی برگشت و همین موضوع کافی بود تا سه امتیاز متوالی را بگیرد و ست دوم را هم ۶-۳ پیروز شود و قهرمانی را به دست آورد.

رادوکانو پس از ماریا شاراپووا در سال ۲۰۰۴ به جوان‌ترین تنیسور زنی تبدیل شد که به قهرمانی در رقابت‌های گرند اسلم رسیده است. رادوکانو دومین زن بریتانیایی در دوران تنیس مدرن است که توانسته به قهرمانی در رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا برسد.

پیش از او ۵۳ سال پیش ویرجینیا وید در سال ۱۹۶۸ موفق شده بود با شکست بیلی جین کینگ این عنوان را به دست آورد. او پس از قهرمانی چک دو میلیون و پانصد هزار دلاری را دریافت کرد و در رده‌بندی جدیدی که به زودی اعلام خواهد شد یک صعود ۱۲۷ پله‌ای خواهد داشت و از رده ۱۵۰ دنیا به رده ۲۳ دنیا خواهد رسید.

او پس از پایان بازی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «هنوز نمی‌توانم باور کنم که در اینجا حضور دارم و جام قهرمانی را در دستانم لمس می‌کنم. باید بگویم اصلا تحت فشار نبودم. من فقط هجده سال دارم و دوست دارم به روش خودم بازی کنم و این راهی است که ادامه خواهم داد.»

 لیلا فرناندز هم پس از شکست در دیدار پایانی گفت: «من برای خودم بسیار خوشحالم که توانستم این مسیر را این گونه به پایان برسانم. چه از لحاظ بازی چه از لحاظ رفتار در درون زمین، در دو هفته گذشته از لحاظ ذهنی و شخصیتی بسیار رشد کرده‌ام که این برایم بسیار باارزش است.»

بیشتر از تنيس