آمریکا سامانه‌های دفاع هوایی خود را از عربستان سعودی خارج کرد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته تاد و چند موشک‌انداز پاتریوت آمریکا از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض خارج شده است

یک موشک‌انداز سامانه پدافند هوایی پاتریوت در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان (فوریه ۲۰۲۰)- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس با بررسی تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد ایالات متحده آمریکا در هفته‌های گذشته، سامانه‌ دفاعی بسیار پیشرفته تاد و همچنین موشک‌اندازهای سامانه‌ پدافند هوایی پاتریوت خود را از عربستان سعودی خارج کرده است.  

سامانه پدافند هوایی تاد، پیشرفته‌ترین سامانه دفاع هوایی آمریکاست و در مقایسه با سامانه‌های پاتریوت، قادر است موشک‌های بالیستیک واقع در ارتفاع بالاتر را منهدم کند.  

آسوشیتدپرس در گزارشی که شنبه، ۲۰ شهریورماه، منتشر کرد نوشت با وجود تداوم حملات هوایی حوثی‌های یمن به خاک عربستان سعودی، تصاویری که شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای آمریکایی «پلنت لبز» (Planet Labs) از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض تهیه کرده، نشان می‌دهد آمریکا سامانه‌های دفاع هوایی خود را که پیش از این در آنجا مستقر بودند، از این پایگاه خارج کرده است.

در تصویر ماهواره‌ای شرکت «پلنت لبز» مربوط به حدود یک ماه پیش (نهم اوت) که همراه این گزارش منتشر شده است، یک سامانه تاد و چند سامانه پدافند هوایی پاتریوت مستقر در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان دیده می‌شوند که در تصویر ماهواره‌ای روز جمعه ۱۹ شهریورماه (۱۰ سپتامبر) از همان مکان، دیگر وجود ندارند. 

براساس این گزارش، خروج سامانه‌های دفاعی آمریکا از عربستان سعودی تقریبا هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان رخ داده و این درحالی است که همچنان ‌ده‌ها هزار نیروی نظامی آمریکایی برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران در شبه جزیره عربستان باقی مانده‌اند، اما متحدان عرب ایالات متحده در خلیج فارس نگران برنامه‌های آتی آن کشور در منطقه‌اند.  

پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر ریاض، پس از حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو  در سال ۲۰۱۹، میزبان چند صد نیروی نظامی آمریکایی است. مسئولیت حمله به آرامکو را شبه‌نظامیان حوثی یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، برعهده گرفتند، اما کارشناسان نظامی با توجه به بقایای فیزیکی به‌جامانده از پهپادهای مورد استفاده، معتقدند این حمله ایران را انجام داده است. هرچند که تهران دست داشتن در حمله به آرامکو را رد کرده است، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دی‌ماه ۱۳۹۹ در رزمایشی از پهپادهای انتحاری کاملا مشابه با هواپیماهای بدون سرنشین به‌کار گرفته‌شده در آن حمله استفاده کرد.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع خارج کردن سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا از عربستان سعودی از ماه‌های گذشته مطرح شده بود. روزنامه وال‌استریت ژورنال اواخر خردادماه از قول مقام‌های دولت بایدن از کاهش شمار سامانه‌های ضدموشکی آمریکا در خاورمیانه به قصد تمرکز بیشتر بر کشورهای روسیه و چین خبر داده بود. 

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در پاسخ به پرسش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خارج کردن برخی سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا از عربستان سعودی را تایید کرد، اما افزود که تعهد آمریکا به متحدانش در خاورمیانه همچنان «گسترده و عمیق» است و ده‌ها هزار نیروی نظامی آمریکایی در منطقه باقی می‌مانند تا از منافع ملی ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای آن دفاع کنند.

وزارت دفاع عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس فرستاده، با تایید خروج سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا از آن کشور به‌دلیل تغییر استراتژی‌های دفاعی، رابطه دو کشور را «قوی، دیرینه و تاریخی» توصیف کرده و افزوده است که ارتش سعودی توانایی دفاع از خاک، آب و حریم هوایی خود و همچنین محافظت از مردم این کشور را دارد.

عربستان سعودی خود نیز سامانه‌های دفاعی پاتریوتی در اختیار دارد. این سامانه‌ها معمولا پس از رهگیری هدف، دو موشک به‌سمت آن شلیک می‌کنند. از آن‌جایی که ارزش هر موشک پاتریوت بیش از سه‌میلیون دلار است، حملات هوایی مداوم حوثی‌ها به آن کشور هزینه بالایی را تحمیل می‌کند. پادشاهی عربستان سعودی مدعی است که به‌جز مواردی معدود، تقریبا تمام موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس این میزان موفقیت دفاعی فوق‌العاده بالایی است که پیش‌تر مورد تردید بعضی کارشناسان قرار گرفته بود.

عربستان سعودی اواخر فروردین‌ماه سال جاری با دولت یونان نیز توافقنامه‌‌ای را امضا کرده است که براساس آن، یونان سامانه پدافند هوایی پاتریوت خود را به‌عنوان جایگزین یکی از سامانه‌های آمریکایی، به‌صورت قرضی در اختیار ریاض می‌گذارد.