تحقیق درباره «عامل نفرت» در آتش‌سوزی مسجد منچستر

شورای شهر منچستر روز شنبه ۲۰ شهریور در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد

پلیس اعلام کرده است این واقعه را جرم نفرت‌ورزانه می‌داند و کارآگاهان در حال تحقیق در این باره‌اند - Oli SCARFF / AFP

به گزارش منچستر ایونینگ نیوز دو نفر از اهالی محل که از کنار این مسجد رد می‌شدند دست به کار شدند و کوشیدند با کت‌هایشان شعله‌های آتش را خاموش کنند و با مرکز خدمات اضطراری تماس گرفتند.

آتش‌نشانان شعله‌ها را که به در مسجد آسیب زده بود خاموش کردند. این ساختمان پیشتر محل یک کلیسای متدیست بود که در سال ۱۹۶۲ تعطیل شد.

در این حمله به کسی آسیبی نرسید.

پلیس اعلام کرده است این واقعه را جرم نفرت‌ورزانه می‌داند و کارآگاهان در حال تحقیق در این باره‌اند.

سربازرس شوهیب چودری از اداره پلیس ناحیه جنوب منچستر گفت: «حادثه ترسناکی است که بی‌تردید موجب نگرانی جامعه مسلمانان شده است. هرچه در توان داریم برای پیدا کردن مسببان آن انجام می‌دهیم و هم‌چنان با متولیان مسجد و مسلمانان نگران در ارتباطیم.»   

او افزود: «کارآگاهان مشغول بررسی موضوع بوده‌اند و در مسیر تحقیقات به فیلم‌های دوربین مداربسته و اشیای صحنه جرم دست یافته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منچستر ایونینگ نیوز عکس‌هایی را منتشر کرد که پلیس از قوطی‌های سوخته مواد آتش‌زا در محل وقوع آتش‌سوزی گرفته بود.

سربازرس چودری گفت: «ماموران ما امروز در محل و اطراف آن [مسجد] خواهند بود و افراد نگران می‌توانند در مورد هرگونه نگرانی‌ خود با آنان صحبت کنند. ما در برابر جرایم نفرت‌ورزانه ساکت نمی‌نشینیم. خوشحالیم که منچستر شهری متکثر و متعلق به گروه‌های مختلف مردم است. هرکس بخواهد مرتکب جرمی با انگیزه‌های نفرت‌ورزانه شود به دست عدالت سپرده خواهد شد.»

او افزود: «گمان می‌کنیم چندین وسیله نقلیه در زمان وقوع آتش‌سوزی از کنار مسجد رد شده‌اند و از هرکدام که دوربین روی داشبوردشان دارند خواهش می‌کنیم با ما تماس بگیرند.»  

شورای شهر منچستر روز شنبه ۲۰ شهریور در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد.

لطف‌الرحمان، نایب‌رئیس این شورا، گفت: «این حرکتی نفرت‌انگیز با هدف ایجاد نفرت و ترس است. خوش‌اقبال بودیم که به کسی آسیب جدی وارد نشد. مردم منچستر بارها نشان داده‌اند با یکدیگر همبستگی دارند. اجازه نمی‌دهیم تندروها ما را از هم جدا کنند.»

او گفت: «کار همسایگانی را که با فوریت‌ها تماس گرفتند تحسین می‌کنم. این‌ها نماینده واقعی مردم این شهرند، نه آن ترسوهایی که آتش افروخته‌اند. از هرکس که می‌تواند با ارائه اطلاعاتی در این زمینه به پلیس در دستگیری مجرمان کمک کند خواهش می‌کنم به این نهاد مراجعه کند.»

(کسانی که اطلاعاتی در این باره دارند می‌توانند با شماره ۰۱۶۱۸۵۶۴۹۷۳ تماس بگیرند یا به صورت ناشناس با شماره ۰۸۰۰۵۵۵۱۱۱ واحد مقابله با جرایم تماس بگیرند.)

© The Independent

بیشتر از جهان