حضور زنان در ورزشگاه‌ها، پشت صحنه عکس یادگاری با رئیس فیفا

هشدار اینفانتینو در آستانه بازی‌های خانگی ایران در انتخابی جام جهانی: ایران بدون حضور زنان نمی‌تواند میزبان باشد

فیفا سالهاست پیگیر پرونده پایان ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران است-  فدراسیون فوتبال

بعد از بازی عراق - ایران در دوحه، رئیس فدراسیون فوتبال ایران شتابان به دیدار رئیس فیفا رفت تا عکسی به یادگار بگیرد، اما واکنش اینفانتینو این بود که آخرین هشدار را برای لغو نشدن میزبانی تهران در بازی ملی ایران - کره‌ جنوبی به عزیزی خادم داد.

رئیس فیفا که برای بازدید از پروژه جام جهانی به قطر رفته بود و همراه با آرسن ونگر، تماشاگر بازی عراق - ایران بود، در ملاقات با رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: «از سوی دولت ایران تعهداتی در قبال اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد که بهتر است در تاریخ مقرر انجام شود و به تایید نهادهای ذیربط برسد. پیگیری فدراسیون فوتبال در بحث میزبانی و اصرار بر آن ستودنی است و امیدوارم دو مسئله مهم VAR و حضور زنان در ورزشگاه‌ها حل شود و بازی ایران - کره‌ جنوبی به میزبانی تهران با حضور زنان و فعال شدن VAR برگزار شود.»

پرونده پایان ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و برگزاری بدون تماشاگر بازی‌ها، از سوی فیفا پیگیری نشده بود اما در آستانه بازی ایران - کره‌ جنوبی که باید ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود، اینفانتینو هشدار قدیمی فیفا را به فدراسیون ایران یادآوری کرد. این هشدار یعنی فیفا توقع دارد بازی ایران - کره‌ جنوبی با حضور تعداد کمتر تماشاگر در مقایسه با ظرفیت ورزشگاه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تهران برگزار شود و زنان ایرانی به ورزشگاه بروند. ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها، ۴ دهه در ایران قدمت دارد. درهای ورزشگاه‌ها به رغم فشارهای فیفا و دو بار حضور گزینشی زنان در آزادی، به روی زنان ایرانی باز نشده است.

فدراسیون ایران در نصب تجهیزات کمک‌داور ویدیویی (VAR) نیز تا امروز موفق نبوده و به فکر اجاره این تجهیزات برای بازی مقابل کره‌ جنوبی است. در حالیکه باید اغلب ورزشگاه‌های ایران به VAR مجهز شوند اما حتی برای آزادی، مهم‌ترین ورزشگاه ایران می‌خواهند تجهیزات را اجاره کنند.

اشاره رئیس فیفا به تعهدات دولت ایران در قبال اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره بندی در اساسنامه است که باید فدراسیون فوتبال را مستقل کند و اجازه دخالت به دولت ندهد. این بند هنوز از سوی هیات دولت در ایران پذیرفته نشده و اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال تاییدیه نهایی را دریافت نکرده است.

فیفا به دلیل مستقل نبودن فدراسیون و ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها قصد تعلیق فدراسیون فوتبال ایران را داشت اما فدراسیون فوتبال با زمان خواستن برای اصلاح اساسنامه و حضور گزینشی زنان ایرانی در ورزشگاه، خطر تعلیق را به تعویق انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیفا سالها است که پیگیر پرونده پایان ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران است. قصه دیدارهای اینفانتینو، رئیس فیفا با حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق ایران را شاید بارها در گزارش‌ها مرور کرده‌اید. نتیجه آن سفرها فقط وعده‌های روحانی، یک عکس یادگاری با رئیس فیفا و خداحافظی گرم بود. ورود به ورزشگاه‌ها اما برای زنان آزاد نشد.

در طی این سال‌ها فقط دو بار به روش گزینشی عده‌ای کم‌شمار از زنان را به ورزشگاه آزادی بردند تا نمایشی از ورود زنان به ورزشگاه بسازند. دوربین‌ها به سمت زنان رفتند تا این صحنه را برای فرار از تعلیق فوتبال ایران ثبت کنند. به تعبیر یک تماشاگر زن که روز بازی ایران - کامبوج از ورزشگاه آزادی در توییتر نوشت: «احساس کیم کارداشیان دارم. همه دوربین‌ها به سمت ماست.»

در فینال لیگ قهرمانان آسیا زنان تماشاگر پرسپولیس و در بازی ایران - کامبوج زنان طرفدار تیم ملی توانستند گوشه‌ای از ورزشگاه آزادی بنشینند. در همان دو بازی ورود تماشاگران زن آزاد نبود، بلکه چند هزار نفر گزینش شدند. اینفانتینو در فینال لیگ قهرمانان آسیا و یوری ژورکائف در بازی ایران - کامبوج برای نظارت به ایران رفتند و آن حضور زنان را به عنوان گام اول ایران پذیرفتند.

اما بعد از آن، فیفا طی نامه رسمی به فدراسیون فوتبال با صراحت هشدار داد که در تمام بازی‌های لیگ‌های فوتبال ایران و بازی‌های ملی، باید ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران آزاد باشد و باید بدون محدودیت برای زنان بلیت‌فروشی کنید. در بخشی از متن هشدار شهریور ۱۳۹۸ فیفا، این نکات را می‌خواندیم: «بازرسی‌های موجود نشان داد که هیچ مانع عملیاتی بزرگی برای حضور زنان وجود ندارد. در همین راستا، هیئت فیفا مطابق مقررات مربوط به فیفا، در مورد روش‌های بلیت‌فروشی دقیق و همچنین شرایط عملیاتی مورد نیاز نیز صحبت کرده‌اند. زنان باید در همه مسابقات فوتبال از جمله لیگ برتر مجوز ورود به ورزشگاه را داشته باشند و البته بلیت بر اساس تقاضای آنها عرضه شود و محدودیتی در خرید بلیت برای زنان وجود نداشته باشد.»

در خبرهای غیررسمی خوانده‌ایم که فدراسیون فوتبال ایران قصد دارد تعدادی از زنان کادر درمان در ایران را که دو مرحله واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، در روز بازی ایران - کره‌ جنوبی به ورزشگاه آزادی دعوت کند تا نمایش دیگری از باز شدن درهای ورزشگاه به روی زنان دیده شود. قابل پیش‌بینی نیست که واکنش فیفا به اقدام تکراری حضور گزینشی زنان در ورزشگاه آزادی یا برگزاری بدون تماشاگر بازی ایران - کره‌ جنوبی با طرح موضوع شیوع کرونا در ایران چه باشد. اما احتمال لغو میزبانی ایران در بازی مقابل کره‌ جنوبی و سایر بازی‌های خانگی ایران در راه جام جهانی وجود دارد و مهم‌تر اینکه فوتبال ایران در خطر تعلیق است.

بیشتر از فوتبال