جبهه مقاومت ملی: طالبان در پنجشیر مشغول پاکسازی قومی است

جبهه مقاومت ملی کوچ اجباری هزاران خانواده از پنجشیر را جنایت جنگی دانسته و از جامعه جهانی خواسته است جلو آن را بگیرد

علی میثم نظری، رئیس ارتباط خارجی جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در پنجشیر، از کوچ اجباری ساکنان پنجشیر خبر داده است و می‌گوید که طالبان مردم پنجشیر را وادار کرده‌اند خانه‌‌هایشان را ترک کنند.

پنجشیر از چند روز پیش در محاصره طالبان است و دسترسی مردم به موادغذایی، دارو و سایر کمک‌های انسانی قطع شده است. منابعی از پنجشیر می‌گویند مردم در وضعیت فاجعه‌باری قرار دارند.

آقای نظر در توییتر نوشته است: «طالبان هزار‌‌ان خانواده را از پنجشیر اخراج کرده‌اند. آن‌ها پاکسازی قومی می‌کنند و جهان در حال نظاره کردن و نادیده گرفتن این وضعیت است. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به این جنایت جنگی پایان دهد.»

مردم گرسنه و خسته از جنگ با کوله‌بار خود روانه کابل شده‌اند، اما همچنان از پیگرد طالبان در هرجای دیگر نگرانند.  

طالبان برق و اینترنت در پنجشیر را از چند هفته پیش به این سو قطع و دسترسی رسانه‌‌ها به این استان را محدود کرده‌اند.

منابعی که با مردم پنجشیر در ارتباط‌ند، در شبکه‌های اجتماعی از بحران پنجشیر پرده برداشته و فاش کرده‌اند که پنجشیر در آستانه یک فاجعه انسانی است. منابع ایندیپندنت فارسی در پنجشیر هم تایید می‌کنند که طالبان به خانه‌‌ غیرنظامیان ریخته و مردم را به قتل رسانده‌اند.

یک منبع که نخواسته نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفته است که طالبان به روستاهای دوردست در پنجشیر رفته و از یک روستا ۳۷ نفر و از روستای دیگر ۱۷ نفر را به قتل رسانده‌اند. این افراد در جنگ شرکت نداشتند و همگی غیرنظامی و جوان بوده‌اند.

او می‌گوید این جست‌وجو و کشتار غیرنظامیان در پنجشیر ادامه دارد.

با وجود اخبار متعدد مبنی بر وقوع فاجعه در پنجشیر، هیچ یک از کشورهای جهان در این مورد واکنش جدی علیه طالبان نشان نداده‌اند و هرچند مردم کابل و چند استان دیگر در هفته گذشته چند بار در حمایت از مردم پنجشیر به خیابان‌‌ها ریختند و علیه خشونت‌‌های طالبان و پاکستان تظاهرات کردند، این اعتراض‌ها هم با خشونت طالبان سرکوب شده و به رسانه‌‌ها اجازه پوشش خبری داده نشده است؛ البته این اعتراض‌ها در رسانه‌های اجتماعی به صورتی گسترده انعکاس یافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها ، طالبان هفته پیش به کمک سازمان استخبارات پاکستان مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر را بمباران کردند که در اثر آن شماری از فعالان جبهه مقاومت از جمله فهیم دشتی، سخنگوی این جبهه، کشته شدند و صالح محمد ریگستانی، یکی دیگر از افراد سرشناس این گروه، به شدت زخمی شد.

بیش از دو هفته است که جنگ در پنجشیر شدت گرفته است. طالبان ادعا کرده‌اند که مرکز استان پنجشیر را تصرف کرده‌اند، اما منابعی از پنجشیر می‌گویند ۶۰ درصد خاک پنجشیر هنوز در کنترل جبهه مقاومت است و به طالبان تلفات سنگین وارد آمده است.

این منابع تصرف پنجشیر برای طالبان را غیرممکن می‌دانند و به باور آن‌ها جغرافیای پیچیده پنجشیر کار طالبان را دشوار کرده است. به گفته این منابع، جنگ چریکی در پنجشیر ادامه دارد و طالبان تلفات زیادی داده‌اند.

این منبع به ایندیپندنت فارسی گفته است که طالبان اعضای خانواده‌ نخبه‌های سیاسی پنجشیر را به قتل رسانده‌اند؛ اعضای خانواده‌ احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت، امرالله صالح، معاون اول دولت ساقط شده، عبدالله عبدالله، ادیب فهیم و شمار دیگری از سیاسیون پنجشیر از آن جمله‌اند.

پنجشیر تنها استانی است که طالبان تاکنون نتوانسته‌اند آن را به طور کامل تصرف کنند. مقاومت شدید در برابر این گروه در حال حاضر در پنجشیر ادامه دارد.

روز پنجشنبه، آتش‌بسی سه روزه برای خروج مردم اعلام شد و به گفته منابع محلی، پس از این سه روز جنگ شدید بین طالبان و جبهه مقاومت دوباره آغاز خواهد شد.