بازداشت مجید سعیدی هنگام عکاسی از پناهجویان افغان در آذربایجان غربی

او همراه خبرنگار روز نامه شرق برای تهیه گزارش از وضعیت پناهجویان افغان در نزدیکی مرز ترکیه به آنجا رفته بود

سعیدی در سفرهای متعدد به افغانستان و مدتی زندگی در آنجا، عکس‌های زیادی از زندگی مردم تهیه کرده است- تصویر از حساب توییتر آلفرد یعقوب‌زاده @alfredya

مجید سعیدی، عکاس خبری شناخته‌شده ایرانی، دو هفته پیش در سفر به مناطق مرزی ایران و ترکیه برای عکاسی از پناهجویان افغان در این منطقه بازداشت شده است.

براساس گزارش‌ها، مجید سعیدی برای تهیه گزارش و عکاسی از وضعیت پناهجویان افغان که در نزدیکی مرز ترکیه در انتظار ورود به آن کشور به‌سر می‌برند، همراه با یکی از خبرنگاران روزنامه شرق به مناطق مرزی آذربایجان غربی رفته بودند و در تاریخ سوم شهریورماه ۱۴۰۰ بازداشت شده‌اند.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گذشت دو هفته، تعدادی از روزنامه‌نگاران و عکاسان ایرانی خبر بازداشت این دو نفر را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، اما به نام خبرنگار روزنامه شرق اشاره‌ای نشده است.

آلفرد یعقوب‌زاده، دیگر عکاس شناخته‌شده ایرانی، در حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی نوشته است که مجید سعیدی که «با مجوزهای لازم برای عکاسی» به این ماموریت رفته بود، در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی بازداشت شده است.

 وب‌سایت خبری انصاف‌نیوز ضمن انتشار این خبر، نوشته که علت دستگیری سعیدی «عکاسی از مناطق ممنوعه» عنوان شده است.

مجید سعیدی، عکاس خبری ۴۷ ساله ایرانی، از سال ۱۳۶۹ فعالیت خود در این حوزه را آغاز کرده و در سال‌های گذشت جوایز عکاسی مختلفی را در ایران و در عرصه بین‌المللی کسب کرده است.  

او از سال ۱۳۸۹ مدتی را در افغانستان زندگی کرده بود و کتابش، «زندگی در جنگ»، مجموعه‌ای از عکس‌های مربوط به زندگی مردم افغانستان، که حاصل این دوره و سفرهای متعدد او به آن کشوراست، نشان جشنواره عکاسی لوکاس دولگا در فرانسه را در سال ۱۳۹۲ از آن خود کرد.