یک تیر و دو نشان؛ واکسن ترکیبی کرونا و آنفلونزای مدرنا

این واکسن ترکیبی از دوز تقویت‌کننده واکسن کووید- ۱۹ و آنفولانزای فصلی است

مدرنا امیدوار است اولین شرکت دارویی باشد که این محصول جدید را به بازار وارد می‌کند-Joseph Prezioso / AFP

«مدرنا» اعلام کرد که در حال کار بر روی واکسنی است که ترکیبی از دوز تقویت‌کننده واکسن کووید- ۱۹ و همچنین واکسن آنفولانزای فصلی است.

استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا روز پنجشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد «امروز ما اولین گام در برنامه واکسن تنفسی جدید خود را برداشتیم که ترکیبی از واکسن تک‌دوز تقویت‌کننده در برابر کووید- ۱۹ و آنفولانزا است.»

بانسل پیش‌تر در ماه آوریل در گفتگو با CNBC اظهار امیدواری کرده بود تا پاییز یک واکسن تقویت‌کننده آماده و در دسترس داشته باشند. او گفته بود «من می‌خواهم مطمئن شوم که واکسن‌های تقویتی در پاییز وجود دارد تا بتوانیم از مردم در فصل پاییز و زمستان بعدی در ایالات‌متحده محافظت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدرنا امیدوار است اولین شرکت دارویی باشد که این محصول جدید را به بازار وارد می‌کند. سهام مدرنا با اعلام این خبر شش درصد رشد کرد.

واکسن مدرنا که مجوز استفاده اضطراری برای دو دوز ۱۰۰ میکروگرم برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر در ایالات‌متحده در ماه دسامبر دریافت کرد، در حال حاضر تحت بررسی FDA برای استفاده در نوجوانان قرار دارد. مطالعات انتخاب دوز مناسب برای گروه‌های سنی مختلف مانند ۲ سال تا ۶ سال و ۶ ماه تا زیر ۲ سال هنوز در حال انجام است.

در حال حاضر، مدرنا در انتظار تأیید کامل سازمان غذا و دارو (FDA) برای واکسن کووید خود است. واکسن کووید بیونتک/فایزر، ماه گذشته تأییدیه کامل FDA را دریافت کرد.

اکثر ۲۰۶ میلیون آمریکایی که حداقل یک دوز در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند، واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند و به حدود ۸۰ میلیون نفر واکسن مدرنا تزریق‌شده است.

 دوز تقویتی واکسن کرونا معمولاً با فاصله چند ماه پس از واکسیناسیون کامل، توصیه می‌شود. در حال حاضر هدف اغلب کشورها این است که بتوانند درصد قابل قبولی از شهروندان خود را تا قبل از شروع فصل سرما، واکسینه کنند.

برخی کشورهای منطقه از جمله اسرائیل و ترکیه، تزریق دوز تقویتی را برای برخی از سالمندان آغاز کرده‌اند. در آمریکا اعلام‌شده است در صورت تائید سازمان دارو و غذا، افرادی که اولین بار در ابتدای سال ۲۰۲۱ واکسن کووید را دریافت کردند و کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند، احتمالاً اولین افرادی هستند که واجد شرایط دریافت تقویت‌کننده هستند. این افراد شامل ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، ساکنان مراکز مراقبت طولانی‌مدت و سایر افراد مسن و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود.