جایزه ۱۰ هزار دلاری فیسبوک به هکرها

فیسبوک درصدد ایمن کردن لیبراست

LOIC VENANCE / AFP

فیس بوک به هر هکری که قادر باشد عیبی در پول دیجیتالی آن، موسوم به «لیبرا» که به زودی رونمایی خواهد شد، پیدا کند، ۱۰ هزار دلار جایزه پیشنهاد کرده است.

این پاداش عمومی توسط مدیر برنامه لیبرا، مایکل انگل، در یک بلاگ اعلام شد. او گفت هدف از پاداش، یافتن هرگونه نقطه ضعفی در فناوری زنجیره‌ای (بلاک چین) بکار رفته در واحد پول دیجیتالی (cryptocurrency) این شرکت، پیش از رونمایی آن در سال آینده است.

او می‌نویسد: «وقتی ما زنجیره کارکرد لیبرا را ساختیم، ایمنی آن اولویت ما بود. اگر قرار است مردم به لیبرا برای انجام کارهای مالی روزمره خود تکیه کنند، مهم است که ساختار پشت آن قابل اعتماد و ایمن باشد. هدف از برنامه پاداش این است که اعضای جامعه امنیتی تشویق شوند و به بررسی دقیق و عمیق بپردازند، موشکافی کنند و ما را در یافتن حتی زیرک ترین ویروس های دیجیتالی یاری دهند... شرکت کنندگان می توانند در برابر کشف مهم‌ترین موارد تا ۱۰ هزار دلار پاداش دریافت کنند».

پاداش‌های ویروس‌یابی روشی عادی است که شرکت های فناوری برای یافتن نقاط ضعف نرم افزارهایشان به کار می‌برند، پیش از آن که هکرها بتوانند از آن‌ها برای مقاصد ناهنجار و بدخواهانه خود استفاده کنند. برنامه پاداش فیس بوک برای ویروس‌یابی در شبکه‌های اجتماعی، از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از ۷.۵ میلیون دلار پرداخته است.

فیس بوک پول دیجیتالی «لیبرا» را در اوایل سال جاری، همراه با ۲۷ شرکت دیگر، معرفی کرد. پی پل، مسترکارت و ویزا از جمله این شرکت ها هستند که در ترکیب با توانایی عظیم و گستره دامنه دسترسی فیس بوک می توانند شاهد رسیدن این واحد پول به هدف‌هایش باشند.

با توجه به بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان، که از برنامه‌های متعلق به فیس بوک، مانند اینستاگرام و واتساپ استفاده می کنند، لیبرا به آسانی می تواند از دامنه دسترسی پول‌های سنتی دیجیتال مانند بیت‌کوین فراتر رود.

با این حال، لیبرا پیش از آنکه بتواند حتی با بیت کوین رقابت کند، نخست نیاز خواهد داشت بر شماری از چالش‌های قانونی در اروپا و آمریکا غلبه کند.

ماه پیش، قانونگذاران آمریکا خواهان توقف فوری تکمیل لیبرا شدند و دمکرات ها در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان در نامه ای به مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، نگرانی های خود را درباره لیبرا تشریح کردند.

در نامه آن‌ها گفته شده است: «اگر فرآورده ها و سرویس‌هایی مانند این پول دیجیتالی به گونه‌ای مناسب در چارچوب قانونی قرار نگیرد و بر آن نظارت کافی نشود، می تواند موجب خطراتی برای سیستم شود و ثبات مالی آمریکا و جهان را به خطر بیندازد. افراد سودجو می توانند از این آسیب پذیری‌ها بهره برداری کنند، همان گونه که در گذشته در مورد دیگر واحدهای پول و مبادلات دیجیتال صورت گرفته است».

هنوز تاریخی برای رونمایی لیبرا اعلام نشده است، اما شرکت‌های وابسته به آن در آغاز اظهار امیدواری کرده بودند که این پول دیجیتالی در نیمه نخست ۲۰۲۰ مورد استفاده قرارگیرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از جهان