طالبان کارمندان سازمان ملل متحد را آزار و اذیت کرده‌اند

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد ممکن است فعالیت‌های سازمان ملل متحد در افغانستان متوقف شود

ده‌ها مورد آزار و اذیت از سوی طالبان علیه کارمندان سازمام ملل متحد انجام شده است-Fabrice COFFRINI / AFP

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که اگر طالبان کارمندان سازمان ملل متحد را آزار دهند، ممکن است فعالیت‌های سازمان ملل متحد در افغانستان متوقف شود.

دیبورا لوینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفت که افراد طالبان، کارمندان افغان سازمان ملل متحد را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

خانم لوینز روز پنج‌شنبه، در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که از زمانی که گروه طالبان در افغانستان بر سر قدرت آمده است، کارمندان افغان دفاتر سازمان ملل متحد مرتب مورد ارعاب و آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

طالبان در پانزدهم ماه اوت سال جاری کابل را تصرف و به تازگی حکومت خود را اعلام کردند.

خانم لوینز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان گفت که نه تنها کارمندان سازمان ملل متحد، بلکه تمام کارمندان دفاتر نهادهای غیردولتی که از زنان حمایت می‌کنند نیز هدف گرفته می‌شوند و آزادی زنان محدود شده است.

او گفت: «اگر کارمندان سازمان ملل متحد مورد ارعاب قرار گیرند و بیم جان خود را داشته باشند و آزادانه رفت و آمد نتوانند،‌ سازمان ملل متحد نمی‌تواند کارش را انجام دهد، کاری که برای مردم افغانستان حیاتی است.»

این هشدار می‌تواند پیامد‌هایی جدی برای مردم افغانستان داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین گزارش نشان می‌دهد تا ۹۷ درصد مردم افغانستان تا سال آینده زیر خط فقر قرار می‌گیرند و زندگی برایشان به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی و خدمات بشردوستانه‌ای که از سوی سازمان ملل متحد سازماندهی و مدیریت می‌شود دشوار خواهد شد.

براساس گزارش داخلی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در اختیار رویترز قرار گرفته است، ده‌ها مورد آزار و اذیت از سوی طالبان علیه کارمندان سازمام ملل متحد انجام شده است که شامل غارت دفاتر سازمان ملل متحد و سوءرفتار فیزیکی با کارمندان این نهاد در افغانستان می‌شود.

دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل متحد در این جلسه گفته‌اند که از رفتار طالبان به شدت ناراحت شده‌اند. جیفری دیلورینتس، دیپلمات آمریکایی در این جلسه گفت که این رفتار طالبان کاملا غیرقابل قبول است.

او همچنین گفت که ایالات متحده گزارش‌های دریافت کرده است که طبق آنها برخی از کارمندان زنان سازمان ملل متحد و متحدان اداره توسعه بین المللی آمریکا قبل از رفتن به دفتر بازداشته شده‌اند و یا از آنها خواسته شده است که با محرم‌های خود به دفتر بروند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است که به استقلال و بی طرفی این سازمان احترام بگذارند.

با توقف کمک‌های خارجی و مسدود شدن پول‌های افغانستان پس از فرار اشرف غنی و سقوط دولت به دست طالبان، اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است و رفتار طالبان با اقشار مختلف جامعه به ویژه کارمندان و نهادهای امداد رسانی، افغانستان را در آستانه یک بحران بزرگ انسانی  قرار داده است.

بیشتر از جهان