«خطر ابتلا به کووید- ۱۹ در پروازهای مسافربری ۰.۱ درصد است»

مدیر دومین فرودگاه بزرگ بریتانیا افزود که اعتماد مسافران در بریتانیا «از میان رفته» است

بسیاری از خطوط هوایی زدن ماسک و فاصله گذاری را اجباری کرده اند - JACK TAYLOR / AFP

بر اساس یک پژوهش‌ تازه، خطر ابتلا به کووید-۱۹ در هواپیمایی که نتیجه آزمایش کرونا همگی مسافران آن منفی بوده، کمتر از ۰.۱ درصد است.

در این پژوهش که مورد داوری سایر کارشناسان قرار گرفته، از اطلاعات حدود ۱۰ هزار مسافر خط هوایی دلتا که آزمایش کووید-۱۹ داده بودند، استفاده شده است. این مسافران در مسیر فرودگاه جان اف کندی نیویورک، آتلانتا و فرودگاه فیومیچینو ایتالیا (رم) سفر کرده‌اند. در این گزارش آمده است که یک آزمایش ملکولی کرونا در چارچوب زمانی ۷۲ ساعت پیش از پرواز می‌تواند به گونه‌ای چشمگیر از میزان سرایت بیماری بین مسافران یک هواپیمای مسافربری بکاهد.

این پژوهش که آن را اداره بهداشت ایالت جورجیا، کلینیک مِیوُ و شرکت هواپیمایی دلتا انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که میزان ابتلای مسافران این پروازها که جواب آزمایش کووید آنان منفی بوده، ۰.۵ درصد یعنی پنج در ۱۰ هزار مسافر بوده است؛ در حالی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در جامعه ۱.۱ درصد یعنی یک  نفر در ۱۰۰ نفر است.

دکتر هنری تینگ، مسئول اداره بهداشت هواپیمایی دلتا، می‌گوید: «هنگامی که موارد بسیار اندک سرایت بیماری در پروازهایی که مسافران آن آزمایش کووید-۱۹ داده‌اند را با تدابیر حفاظتی داخل هواپیما از جمله الزام به ماسک زدن و فیلترهای تصفیه هوا با کیفیت بیمارستانی ترکیب می‌کنید، امکان سرایت ویروس، برای نمونه در پروازهای میان آمریکا و بریتانیا، را تا یک در یک میلیون نفر کاهش می‌دهید. این آمار با واکسیناسیون گسترده‌تر و افت موارد جدید بیماری کاهش خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ما تا مدتی در آینده با جهش‌های کووید-۱۹ زندگی خواهیم کرد. این اطلاعات واقعی‌ -نه الگوهای فرضی- آن چیزی‌اند که دولت‌های جهان می‌توانند از آن‌ها به عنوان راهبردی برای الزام واکسیناسیون و آزمایش کرونا به جای قرنطینه بهره بگیرند و مرزها را برای سفرهای بین‌المللی باز کنند.» 

این گزارش در نشریه پزشکی «مِیو کلینیک پروسیدینگز» (Mayo Clinic Proceedings) منتشر شده است.

از سوی دیگر، استوارت وینگِیت، مدیرعامل فرودگاه گَتویک لندن، خواسته است که آزمایش ترشحات بینی (پی‌سی‌آر) مسافرانی که با دریافت هر دو دوز واکسن به این کشور باز می‌گردند، ملغی شود. او محدودیت‌های کنونی سفرهای (خارجی) را «بیش از حد لازم» توصیف کرده است.

وی به آمار جدید شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها (اِی‌سی‌آی) در اروپا اشاره کرده است که نشان می‌دهد رزرواسیون سفرهای هوایی در بریتانیا ۳۰ درصد میزان آن پیش از همه‌گیری کرونا است؛ در حالی که این آمار در اروپا، ۶۰ درصد است. 

او در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به گستردگی واکسیناسیون در اروپا که اگر از بریتانیا بهتر نباشد با آن قابل مقایسه است، زمان آن فرا رسیده است که آزمایش (پی‌سی‌آر) مسافرانی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، ملغی شود.»

مدیر دومین فرودگاه بزرگ بریتانیا افزود که اعتماد مسافران در بریتانیا «از میان رفته» است و صنایع وابسته به سفر به شدت به یافتن راهی برای بقا نیاز دارند «تا بتوانند پس از گذراندن دشوارترین دوره در تاریخ خود، دوباره سرپا شوند.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان