ادامه محبوبیت جهانی بیت‌کوین؛ اوکراین و پاناما به دنبال السالوادور

پس از السالوادور، اوکراین و پاناما نیز به سمت رسمیت دادن به بیت‌کوین حرکت می‌کنند

برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بانک‌های مرکزی به‌تدریج رمزارزها و از جمله بیت‌کوین را به رسمیت خواهند شناخت- Martin BUREAU / AFP

در همان هفته‌ای که السالوادور به‌طور رسمی بیت کوین را پول قانونی این کشور معرفی کرد، دو کشور دیگر به سمت پذیرش گسترده‌تر این رمزارز حرکت کردند.

یک روز پس از اجرایی شدن قانون بیت‌کوین در السالوادور در ۷ سپتامبر، اوکراین با هدف باز کردن بازار رمزارزها برای مشاغل و سرمایه گذاران تا سال آینده، پیش‌نویس قانونی را برای به رسمیت شناختن رمزارزها تصویب کرد. 

در همان روز، گابریل سیلوا، نماینده کنگره پاناما، از طرحی تحت عنوان «قانون رمزارز: سازگاری پاناما با اقتصاد دیجیتال، بلاک‌چین‌، دارایی‌های رمزارزی و اینترنت» رونمایی کرد.

هدف این طرح ارائه «تضمین قانونی، نظارتی و مالی درباره استفاده، نگهداری و صدور ارز دیجیتال و دارایی‌های رمزنگاری‌شده در جمهوری پاناما» اعلام شده است.

قانون بیت‌کوین السالوادور را به اولین کشور جهان تبدیل کرد که بیت‌کوین را به‌عنوان پول رسمی پذیرفت، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به روند رو به ظهور در سایر اقتصادهای در حال توسعه، السالوادور آخرین کشوری نباشد که چنین کاری کرده است.

سانتیاگو آلوارادو، معاون صرافی رمزارز بیتسو که پشتیبان کیف پول بیت‌کوین چیوو در السالوادور است، به ایندیپندنت گفت: «سه شنبه روز مهمی برای پذیرش و رسمیت‌بخشی به رمزارز در جهان بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «اقدام به پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان پول قانونی ریشه در امید به آینده بهتر دارد و بخش اساسی موفقیت آن منوط به کسب اطلاع شهروندان درباره مزایای رمزارزها مانند پرداخت‌های مطمئن‌، سریع و کارآمد است.»

هرگونه مشکل احتمالی که در پذیرش بیت‌کوین در مقیاس ملی بروز کند، باید با مزایای آن مانند هزینه کمتر برای حواله پول، حفاظت در مقابل تورم و اتکای کمتر به دلار آمریکا به‌عنوان ارز ذخیره سنجیده شود.

چند ساعت پس از رسمیت یافتن بیت‌کوین به‌عنوان پول قانونی در السالوادور، قیمت این رمزارز حدود ۱۵ درصد سقوط کرد و عملا ارزش دارایی‌های سالوادوری‌ها را کاهش داد.

سایر کشورها قبل از انجام حرکتی مشابه، به احتمال زیاد مایل‌اند که ببینند تجربه السالوادور با ارز دیجیتال تا چه اندازه خوب پیش می‌رود، اگرچه ممکن است مدت زیادی منتظر نمانند اگر نخواهند از مزایای پیشگامی در این حوزه عقب بمانند. 

ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا و مدافع رمزارزها، در صفحه توییترش نوشت: «اکنون کشورهای رقیب تحت فشارند که بیت‌کوین را حتی اگر شده به‌عنوان دارایی ذخیره بپذیرند، زیرا طراحی آن به گونه‌ای است که هر که در استفاده از آن پیشگام شود، منفعت بیشتری خواهد برد. آن‌هایی که دیر به این کاروان بپیوندند ممکن است بعدا از تعلل خود پشیمان شوند.»

فعالان صنعت رمزارز انتظار دارند که سایر کشورها، به‌ویژه در آمریکای مرکزی و جنوبی، تا اواخر امسال حرکت‌ مشابهی انجام دهند. این کار می‌تواند به افزایش پذیرش بیت‌کوین منجر شود.

سباستین مارکوسکی، مسئول ارشد امنیت دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین کوین‌سورس، گفت: «انتظار داریم در مراحل اولیه پذیرش بیت‌کوین شاهد نقطه عطفی باشیم، به این معنا که اگر شمار کافی از بانک‌های مرکزی بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی بپذیرند، این واکنش منطقی دیگر بانک‌های مرکزی خواهد بود که به این روند بپیوندند.»

او گفت: «این گامی کوچک برای بیت‌کوین اما گامی بزرگ برای صنعت رمزارز است. پیش‌ترانتظار می‌رفت که این اتفاق در اواخر سال رخ دهد‌. اکنون که این موضوع خبرساز شده است و این واقعیت که بسیاری از دیگر کشورها فعالانه در حال بررسی سناریوهای مشابه‌اند، انتظار داریم تا پایان سال اخبار بیشتری از این دست بشنویم.»

© The Independent

بیشتر از جهان