درخواست پاکستان برای آزادسازی دسترسی طالبان به دارایی‌های ارزی افغانستان

شاه محمود قریشی از جامعه بین‌المللی خواست دارایی‌های افغانستان را که پس از قدرت‌‌گیری طالبان در آن کشور مسدود شده است آزاد کند

شاه محمود قریشی (راست)، وزیر امور خارجه پاکستان، و ملا عبدالغنی برادر- Pakistan Foreign Ministry / AFP

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای قطری خود در اسلام آباد گفت دسترسی به دارایی‌های افغانستان نباید مسدود باشد و خواستار ارسال بدون قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی از جامعه بین‌المللی خواست دارایی‌های افغانستان را که پس از قدرت‌‌گیری طالبان در آن کشور مسدود شده است آزاد کند تا به گفته او کابل بتواند از پول خود برای پیشگیری از وخیم شدن بحران انسانی استفاده کند.

این درخواست وزیر خارجه پاکستان که کشورش از حامیان اصلی طالبان شناخته می‌شود، دو روز پس از آن مطرح می‌شود که طالبان ترکیب دولت انتقالی افغانستان را اعلام کرد؛ اعلامی که با انتقادهای گسترده‌ای روبرو شده و منتقدان می‌گویند فراگیر نیست.

طالبان در حال حاضر به حدود ۹ میلیارد دلار ذخیره ارزی بانک مرکزی افغانستان دسترسی ندارد. بیشتر این مبلغ از سوی بانک مرکزی ایالت نیویورک مسدود شده است. تصمیم مسدود کردن این پول ماه گذشته و در پی فروپاشی دولت اشرف غنی اتخاذ شد.

بیشتر از جهان