مرگ بافت و کوری؛ پشت‌پرده افزایش تزریق بوتاکس

اگر عفونت دیر درمان شود، به سپسیس ــ‌انتشار عفونت در کل بدن‌ــ تبدیل می‌شود و بیمار ممکن است بمیرد

افراد خیلی راحت به تزریق بوتاکس و فیلر معتاد می‌شوند- Pexels

سوزن‌های استریل، برگه معافیت قانونی و ماژیک‌های جراحی مواردی نیستند که در مهمانی معمولی پیدا شود. اما در مهمانی بوتاکس یا فیلر‌ــ که زنان جوان در حال نوشیدن پروسکو، به یکدیگر تزریق می‌کنند‌ــ وجود این اقلام ضروری است.

در سال‌های اخیر، بازار فیلر و بوتاکس به حد انفجار رسیده است. اما تقاضا در دوران همه‌گیری باز هم بیشتر شده است زیرا به عقیده کارشناسان، مردم در دوران قرنطینه فرصت بیشتری برای پرداختن به ظاهرشان پیدا کرده‌اند. با این حال، صنعت تزریق‌های زیبایی که معمولا به آن برچسب «غرب وحشی وحشی» را زده‌اند، به‌طور نگران‌کننده‌ای بدون نظارت باقی مانده است.

یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال پنهان‌‌ترین خطرهایی که به فیلر و بوتاکس مربوط می‌شود به‌اصطلاح «دکتر عوض کردن» است. در این پدیده، که برای سلامتی و جان انسان‌ها خطری جدی محسوب می‌شود، بعد از این که پزشک اول از انجام عمل‌های زیبایی بیشتر امتناع می‌کند یا از بیمار می‌خواهد که مدتی حدود سه تا چهار ماه میان معالجات فاصله بیندازد، بیمار سراغ دکتری جدید می‌رود.

نبود قوانین کافی و دسترسی به اطلاعات در این صنعت به این معناست که دکتر جدید اغلب ممکن است خبر نداشته باشد بیمار قبلا چه مراحلی را طی کرده است. وینسنت وانگ، یکی از پزشکان متخصص زیبایی برجسته در لندن، به ایندیپندنت می‌گوید: «بیماران متوجه نیستند که ممکن است جا‌نشان را به خطر بیندازند. دکتر عوض کردن کار خطرناکی است. اگر نتوانید به دکتر جدید اطلاعات بدهید، هرچه آن‌ها تزریق کنند ممکن است ایجاد عفونت، التهاب، گره و غده کند.»

دکتر وانگ که به پزشکان سراسر بریتانیا در زمینه زیبایی آموزش می‌دهد، می‌گوید «دکتر عوض کردن» اغلب بیماران را به آن طرف مرزها می کشاند تا بلکه درمان ارزان‌تری بیابند.

او در ادامه اضافه می‌کند: «بیماری را دیده‌ام که فیلر لب زده بود و می‌خواست لب‌هایش باز هم بزرگ‌تر شود. دکتر اول اجازه نداده بود فیلر بیشتری بزند و او رفته بود سراغ یک دکتر دیگر. نتیجه‌اش انسداد رگ بود که اگر درمان نمی‌شد، می‌توانست به مرگ بافت‌ و کوری منجر شود.»

مرگ بافت یعنی پوست تیره می‌شود و می‌میرد و اگر پوست دچار عفونت شود، باید آن را با جراحی برداشت. دکتر وانگ در ادامه می‌گوید: «خیلی وحشتناک است. ممکن است موجب مرگ شود. اگر عفونت دیر درمان شود، به سپسیس ــ‌انتشار عفونت در کل بدن‌ــ تبدیل می‌شود و بیمار ممکن است بمیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده او، شمار بالای کارگرانی که در دوران همه‌گیری شغل خود را از دست داده‌اند‌ یا به مرخصی اجباری موقت رفته‌اند باعث افزایش تعداد کسانی شده است که بدون هیچ سابقه پزشکی، فقط با یک روز آموزش آنلاین، دست به درمان افراد می‌زنند. عوارض جانبی این عمل‌های ناشیانه زخم، درد، کوری دائمی و حتی مرگ را شامل می‌شوند.

دکتر وانگ، که خود بیمارانی داشته است که سابقه درمانی‌شان را مخفی می‌کرده‌اند، می‌گوید: «همچنین در مدت قرنطینه، افراد وقت بیشتری را صرف تجزیه و تحلیل خودِ بدون آرایش‌شان کرده‌اند و مدت بیشتری خود را در زوم و رسانه‌های اجتماعی دیده‌اند. آن‌ها متوجه وضعیت واقعی پوستشان شده‌اند. تقاضا برای عمل‌های زیبایی بعد از قرنطینه افزایش چشمگیری داشته است. از زمان قرنطینه، میزان مراجعه برای خدماتی که من ارائه می‌کنم دست‌کم ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.»

داده‌های ویژه نشان می‌دهد سیوفیس (Save Face)، سامانه ثبت ملی پزشکان معتبری که درمان‌های زیبایی بدون جراحی ارائه می‌دهند، هر هفته ۲۰ تا ۳۰ گزارش در مورد کارورزان کلاهبردار در بریتانیا دریافت می‌کند. ترافیک وب‌سایت سیوفیس در فاصله مارس ۲۰۲۰ و مارس امسال به‌طور میانگین ۶۰ درصد افزایش یافته است.

اشتون کالینز، مدیرعامل سیوفیس، به ایندیپندنت می‌گوید: «تعداد کارورزان کلاهبردار در دو سه سال گذشته افزایش یافته اما از زمان همه‌گیری این تعداد خیلی بیشتر شده است.»

هانا بلر، که در سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا (NHS) کار می‌کند، تجربه دست اولی دارد که نشان می‌دهد در صورت اشتباه، عوارض فیلرها چقدر می‌تواند وحشتناک باشد. او که ۴۲ سال دارد و در غرب لندن زندگی می‌کند، تابستان گذشته در اینستاگرام صفحه‌ای پیدا کرد که در دوره همه‌گیری کرونا، خدمات تزریق فیلر ارائه می‌‌کرد.

او به ایندیپندنت می‌گوید: «عکس‌های زیادی دیدم که نتیجه عمل را خیلی خوب نشان می‌داد. بقیه چیزها را بسته بودند. خیلی ارزان‌تر از جاهای دیگر بود. قیمتش ۹۰ پوند بود. وقتی برای من انجام دادند، توده و برآمدگی داشتم و دچار تورم و کبودی شدم.»

او سعی کرده بود با آن‌ها تماس بگیرد، پیامک بزند و به صفحه‌شان در اینستاگرام، ولوت استتیکس بریتانیا (Velvet Aesthetics UK) پیام بدهد اما به او اعتنایی نکردند. ایندیپندنت هم با آن‌ها تماس گرفت ولی پاسخی دریافت نکرد.

«اغلب کسانی که دنبال دکتر عوض کردن‌اند تقلب می‌کنند. آن‌ها اغلب مشکلاتی از قبیل خودزشت‌پنداری دارند و سروکله زدن با آن‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد و بیشتر اوقات از خدماتی که می‌گیرند ناراضی‌اند.»

نایب رئیس شورای مشترک متخصصان زیبایی

خانم بلر در ادامه می‌افزاید: «وحشتناک بود. خیلی درد داشتم. ترسناک بود. تکان‌دهنده بود. نمی‌توانستم بیرون بروم. حتی در خانه از قیافه‌ام معذب بودم. بیرون و در جمع مردم نگاهم می‌کردند. خیلی کلافه بودم و خجالت می‌کشیدم. مجبور شدم سه هفته از کارم مرخصی استعلاجی بگیرم.»

دکتر مارتین کینگ، نایب رئیس شورای مشترک متخصصان زیبایی، هشدار می‌دهد کسانی که مدام دکتر عوض می‌کنند اغلب سروکارشان به «کارورزان بی‌وجدان یا افراد غیرمتخصص» می‌افتد.

دکتر کینگ به ایندیپندنت می‌گوید: «مراجعان اغلب به چندین دکتر مراجعه می‌کنند تا آ‌نچه دلشان می‌خواهد بشنوند یا اینکه پیش یک دکتر یا متخصص زیبایی بدگویی دکترهای دیگر را می‌کنند تا آن‌ها را بازی دهند. بیماران ممکن است کاملا فریبکارانه برخورد کنند و از دکترها بخواهند قیمت را مثل دکترهای دیگر پایین بیاورند یا داستان‌هایی از تجربه بدشان با فلان دکتر محله سر هم می‌کنند تا نظر او را جلب کنند.»

هر کسی در بریتانیا، حتی اگر مجوز نداشته باشد، می‌تواند به‌طور قانونی فیلر بخرد یا آن را تزریق کند ولی بوتاکس را باید دکترها، دندان‌پزشکان یا پرستاران تجویز کنند. اما قوانین در مورد کسی که بوتاکس تزریق می‌کند چندان سختگیرانه نیست و هر کسی که آموزش کافی هم ندیده باشد می‌تواند آن را تزریق کند. بر اساس برآوردها، درمان‌های زیبایی بدون جراحی هر ساله بیش ۲.۷۵ میلیارد پوند برای بریتانیا درآمد دارد.

گزارش اخیر نمایندگان پارلمان نشان می‌دهد که نبود قوانین در مورد درمان‌های زیبایی بدون جراحی مثل بوتاکس و فیلر بسیار خطرناک است و باید هرچه سریع‌تر بازبینی شود. کرولاین هریس، نماینده حزب کارگر و رئیس مشترک گروه پارلمانی تهیه‌کننده این گزارش می‌گوید دکتر عوض کردن مسئله بسیار مهمی است.

او در ادامه اضافه می‌کند: «بسیاری از افراد دکتر عوض می‌کنند و این کار عادی شده است. اگر دکتری کارشان را راه نیندازد، سراغ یکی دیگر می‌روند. بیشتر این کلینیک‌ها می‌گذارند آن‌ها هر کاری دلشان می‌خواهد بکنند.»

«آن‌ها با یک پرواز می‌آیند و جراحی می‌کنند و سپس، با پروازی دیگر می‌روند و تماس با آن‌ها دشوار است. آن‌ها می‌توانند از همکاری امتناع کنند.»

داون نایت

این نماینده پارلمان اذعان می‌کند هر کسی حق انتخاب دارد که با بدنش چه کند اما هشدار می‌دهد که افراد خیلی راحت به تزریق بوتاکس و فیلر معتاد می‌شوند. هریس در ادامه می‌افزاید: «خیلی از این‌ها تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. مردم می‌خواهند بی‌نقص به نظر برسند اما هیچ‌کس بی‌نقص نیست. از مردم سوء‌استفاده می‌شود.»

او چنین استدلال کرد که خیلی از مدارک ارزش کاغذی را ندارند که رویش نوشته شده‌اند. او اسم آن‌ها را مدارک «میکی‌موسی» گذاشت. «شارلاتان‌ها وارد این صنعت شده‌اند چون می‌بینند می‌توانند خیلی سریع پول خوبی به جیب بزنند.»

داون نایت یکی از بسیار کسانی است که از حوزه زیباییِ به‌شدت بی‌قانون آسیب دیده است. این خانم ۵۲ ساله در سال ۲۰۱۲، برای رفع چروک‌هایش، پوست اضافی پلک بالا و پایینش را برداشته بود.

خانم نایت که حالا پیشگام کارزاری در حوزه زیبایی است، می‌گوید: «جراح با یک پرواز آمد و با پرواز بعدی رفت. این مشکلی است که ما در بریتانیا به آن دچاریم‌ــ دکترهایی که در خارج یک سری آموزش‌های پزشکی دیده‌اند و اجازه دارند وارد فهرست ما بشوند. آن‌ها با یک پرواز می‌آیند، جراحی می‌کنند، بعد با پرواز دیگر برمی‌گردند، و تماس با آن‌ها دشوار است. آن‌ها می‌توانند از همکاری امتناع کنند.»

خانم نایت، که در کانتی دورهام زندگی می‌کند، پس از عمل دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر شده است. او حالا مجبور است با چشم باز بخوابد و عارضه او را اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) تشخیص داده‌اند.

او در ادامه اضافه می‌کند: «حالا موقع خواب در چشمانم که پر از اشک مصنوعی است کره بزرگ و سختی را احساس می‌کنم. چشمانم به‌شدت می‌سوزد. خارش دارد، متورم است، اذیت می‌کند و درد دارد. این مسئله کل زندگی‌ام را تغییر داده است. خیلی درد دارم، ناراحتم و چشمم می‌سوزد و مجبورم چراغ‌ها را خاموش کنم و در تاریکی بنشینم.»

© The Independent