طالبان کنترل سفارت نروژ در کابل را به دست گرفت

بیشتر سفارتخانه‌ها در کابل خالی‌اند

نیروهای طالبان پس از ورود به سفارت نروژ در کابل، بطری‌های مشروب را شکستند و کتاب‌های کودکان را پاره کردند-عکس از صفحه توییتر سیگوال هاگ، سفیر نروژ در تهران

منابع دولت نروژ اعلام کرده‌اند که نیروهای طالبان با ورود به سفارت این کشور در شهر کابل، کنترل آن را به دست گرفته‌اند.

سیگوال هاف، سفیر کشور نروژ در تهران، در توییتر نوشته است که گروه طالبان سفارت این کشور در کابل وارد شده‌اند. او با انتشار عکسی از حضور طالبان در داخل ساختمان سفارت نروژ، نوشته است که طالبان گفته‌اند سفارت را بعدا دوباره به نروژ می‌سپارند اما اول باید شیشه‌های مشروب و کتاب‌های کودکان را از بین ببرند. سفیر نروژ در تهران عکسی را که هم به گفته خود در روزنامه «افتین پوستین» چاپ نروژ منتشر شده، به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد تعدادی از جنگجویان طالبان به اتاقی در ساختمان سفارت نروژ وارد شده‌اند و قالیچه‌ای با طرح پرچم نروژ در دست دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورود به سفارتخانه یک کشور بدون اجاره وزارت خارجه آن کشور یا مسئول خود سفارت، اکیدا ممنوع است و هجوم به سفارتخانه، تجاوز به آن کشور تلقی می‌شود. بر اساس قرارداد وین، سفارتخانه‌ها و محل اقامت دیپلمات‌ها مصونیت کامل دیپلماتیک دارند؛ ولی طالبان به چنین ارزش‌هایی توجه ندارند. طالبان قبل از این، به سفارت بریتانیا در کابل نیز وارد شده بودند. چندی پیش یک فرمانده طالب به رسانه‌های بریتانیایی گفته بود تا زمانی که دولت بریتانیا دولت طالبان را به رسمیت بشناسد، او از سفارت این کشور به خصوص نقاشی چهره (پرتره) ملکه بریتانیا حفاظت می‌کند. این فرمانده طالب که مسئول محافظت از سفارت بریتانیا است، گفته بود که آنان از هرچه از تاراج و غارت به جا مانده باشد، نگهداری خواهند کرد تا دیپلمات های این کشور دوباره به افغانستان بازگردند.

این فرمانده طالبان نگفته است در صورتی که بریتانیا از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کند، چه به روز سفارت این کشور در کابل خواهد آمد.

هجوم و تجاوز به سفارتخانه کشورها در جهان به ندرت اتفاق می‌افتد اما این موارد نادر معمولا در کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد؛ چنانچه در سال ۲۰۲۱ شبه‌نظامیان در لیبی به اقامتگاه سفیر آمریکا در بنغازی وارد شدند و او را به قتل رساندند.