۵۰۵ نفر دیگر جان باختند؛ تبلیغات واکسن فخرا آغاز شد

ابراهیم رئیسی مدعی شد دولتش برای مبارزه با کرونا چهار گام تحولی برداشته است

در حال حاضر بیش از هفت هزار و ۴۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند-عکس از ایرنا

در شبانه‌روز منتهی به ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، با جان‌باختن ۵۰۵ نفر دیگر در ایران در اثر کرونا، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایران بر اساس آمار رسمی به ۱۱۲ هزار و ۹۳۵ نفر رسیده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در همین مدت بیش از ۲۶ هزار بیمار جدید شناسایی و از این میان، سه هزار و ۶۳۸ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. در حال حاضر بیش از هفت هزار و ۴۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

با وجود اینکه آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر کرونا همچنان بالا است، تاکنون حدود ۲۳ میلیون و ۴۱۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است. به طوری که ۲۵.۳ درصد جمعیت کشور یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و دوز دوم فقط به ۱۳.۵ درصد مردم تزریق شده است.

در شبانه‌روز گذشته حدود ۹۰۰ هزار دوز واکسن در کشور تزریق شد و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هم از ذخیره ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور خبر داد و گفت که تا پایان این ماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود. او پیش‌تر گفته بود که برای واکسیناسیون جمعیت هدف ایران ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.

آماری که وزارت بهداشت به صورت روزانه منتشر می‌کند، نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۱۳ درصد جمعیت هدف به طور کامل واکسینه شده‌اند؛ با این حال ابراهیم رئیسی که پیش‌ از این از بازگشایی حضوری مدارس و مراکز آموزشی در مهر‌ماه سخن گفته بود، روز پنجشنبه ۱۸ شهریور، در جلسه با کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد. این در حالی است که متخصصان هشدار داده‌اند بازگشایی مدارس در چنین شرایطی خطر آغاز زودهنگام موج ششم را به همراه دارد؛ اما ابراهیم رئیسی در جلسه با روسای ستاد ملی مقابله با کرونا مدعی شد که چهار گام تحولی در مقابله با بیماری برداشته شده و بستر لازم برای تحقق گام‌های بعدی فراهم است.

به گفته او تحول در تولید واکسن داخلی گام اول بوده است. سرعت بخشیدن به واردات و واکسیناسیون، گام‌های دوم و سوم‌اند و گام چهارم نیز به ادعای او اجرای طرح شهید سلیمانی  است. بنا بر ادعاهای ابراهیم رئیسی، با «تحقق چهار گام تحولی»، مقدمه برای گام پنجم که بازگشایی مدارس و مراکز علمی است، فراهم شده است.

رئیس‌جمهوری ایران در حالی از تحقق این اقدام‌ها سخن می‌گوید که بر اساس آمارهای رسمی، تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران همچنان بیش از ۵۰۰ نفر در روز است و  بیشتر از هفت هزار بیمار بدحال در بیمارستان‌ها بستری‌اند. واکسیناسیون عمومی نیز اگرچه در روزهای اخیر سرعت پیدا کرده، شمار افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، هنوز به ۱۲ میلیون نفر نرسیده است.

ورود محموله جدید واکسن

سازمان هلال‌احمرروز پنجشنبه از ورود دومین محموله واکسن حاوی پنج میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته کریم همتی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر، این سازمان از اردیبهشت تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد کرده است که همه آن‌ها از نوع سینوفارم چینی بوده‌اند. او گفت که این سازمان در تلاش است واکسن‌های تک‌دوزی نیز از اروپا وارد کند.

مجوز اضطراری واکسن فخرا

بعد از تبلیغات گسترده برای واکسن برکت و اثبات ناتوانی ستاد اجرایی فرمان امام در تولید انبوه واکسن و عمل به وعده‌ها، حالا نوبت به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده است. محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، روز پنجشنبه در توییتی از صدور مجوز مصرف فوری برای واکسن «فخرا» خبر داد. به گفته او، واکسن فخرا فاز ۱ و ۲ کارازمایی بالینی را پشت سر گذاشته است و با کسب مجوز مصرف اضطراری در روزهای آینده در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می گیرد. آشتیانی مدعی شد که وزارت دفاع می‌تواند ماهانه یک میلیون دوز واکسن آماده کند.

پیش از این، سازندگان واکسن برکت نیز مدعی شده بودند که تا شهریورماه ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید می‌کنند اما بنا بر آمار منتشر شده، مجموع واکسن‌های تزریقی برکت به چهار میلیون نمی‌رسد. ضمن اینکه به دلیل تایید نشدن واکسن‌های ایرانی در سازمان جهانی بهداشت، افرادی که واکسن‌های ایرانی می‌زنند در آینده برای سفر به کشورهای دیگر با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ چون کارت واکسن ایران در بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله اتحادیه اروپا، مورد تایید نیست.