دادگاه ژاپن کیم جونگ‌ـاون را به اتهام‌ نقض حقوق بشر احضار کرد

دولت کره شمالی مدعی شده بود این کشور «بهشتی» است مملو از فرصت شغلی، با خدمات درمانی و تحصیلی رایگان و سایر مزایا

تصمیم دادگاه به احضار او از موارد نادری است که رهبری خارجی از مصونیت حاکمیتی برخوردار نشده است-STR / KCNA VIA KNS / AFP

دادگاهی در ژاپن کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، را در روند رسیدگی به اتهام‌های پیونگ‌یانگ در نقض حقوق بشر هزاران تن از ساکنان کره‌ای‌تبار این کشور احضار کرد. این افراد را با وعده‌های دروغین ترغیب کرده بودند برای زندگی به کشور زادگاه خود بازگردند.

کنجی فوکودا، وکیل دست‌کم پنج نفر از شاکیان، روز سه‌شنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) در مصاحبه با رسانه‌ها گفت کسی انتظار ندارد رهبر کره شمالی در جلسه رسیدگی ۱۴ اکتبر شرکت کند اما تصمیم دادگاه به احضار او از موارد نادری است که رهبری خارجی از مصونیت حاکمیتی برخوردار نشده است.

شاکیان می‌گویند هر کدام باید ۱۰۰ میلیون ین (۶۵۸ هزار پوند) غرامت دریافت کنند زیرا بعد از ثبت‌نام در برنامه اسکان در کره شمالی که «بهشت روی زمین» توصیف شده بود، حقوق انسانی آن‌ها نقض شده است.

در فاصله سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۴، حدود ۹۳ هزار کره‌ای در چارچوب برنامه بزرگ بازگشت به میهن از ژاپن به کره شمالی انتقال یافتند که حامی این برنامه دولت و صلیب سرخ هر دو کشور بودند.

خانم آیکو کاواساکی ۷۹ ساله از جمله این کره‌ای‌ها بود که در ژاپن به دنیا آمد و بزرگ شد. او در سال ۱۹۶۰، در ۱۷ سالگی کشور زادگاهش را ترک کرد.

پدر او جزو دو میلیون کره‌ای بود که در دوره حاکمیت استعماری ژاپن از سال‌ ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، از کره شمالی راهی ژاپن شدند. برخی در جست‌و‌جوی کار به ژاپن رفتند و برخی دیگر به‌عنوان نیروی کار اجباری برای کمک به ژاپن در جنگ جهانی دوم به این کشور برده شدند.

اما پس از آنکه ژاپن در پایان جنگ جهانی تسلیم شد، بسیاری از کره‌ای‌ها به‌دلیل نداشتن حق شهروندی و امکانات مالی، بازگشتند اما در پی جنگی که چند سال بعد در شبه‌جزیره کره درگرفت، برخی دیگر در ژاپن باقی ماندند.

دولت کره شمالی برای جبران کمبود کارگران کشته‌شده در جنگ کره و بازسازی اقتصاد کشور، برنامه بازگشت به میهن را آغاز کرد و تبلیغ می‌کرد این کشور «بهشتی» است مملو از فرصت شغلی، با خدمات درمانی و تحصیلی رایگان و سایر مزایا.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کاواساکی در مصاحبه با روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: «بسیاری از کره‌ای‌هایی که آن زمان در ژاپن زندگی می‌کردند این تبلیغات را کاملا باور کردند و من و خانواده‌ام هم از این مسئله مستثنی نبودیم. خانواده‌ام تصمیم گرفت به کره شمالی برگردد.»

خانم کاواساکی گفت اما واقعیت با وعده‌های روی کاغذ خیلی فرق داشت. به‌جای «بهشت»، با قحطی و محرومیت اجتماعی روبه‌رو شدند و همسرش نیز درگذشت.

بعد هم حق خروج از کشور را نداشت، اما پس از ۴۳ اقامت اجباری در کره شمالی، در سال ۲۰۰۳ از این کشور گریخت. او ناچار شد خانواده‌اش را همان‌جا در کره شمالی بگذارد و بگریزد و با دشواری بسیار با آن‌ها تماس می‌گیرد.

اسوشیتد‌پرس به نقل از او نوشت: «اگر از واقعیت کره شمالی اطلاع داشتیم، هیچ کدام از ما نمی‌رفتیم.»

او همراه چهار فراری دیگر در اوت ۲۰۱۸ شکایتی تسلیم دادگاه کرد و خواستار دریافت غرامت از دولت کره شمالی شد. به گفته آقای فوکودا، دادگاه منطقه‌ای توکیو پس از برگزاری جلسات پیش‌محاکمه که سه سال طول کشید، سه‌شنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) آقای کیم را احضار کرد.

نه فقط شاکیان بلکه کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز ابراز تردید کرده‌اند که رهبر کره‌ شمالی در جلسه آینده دادگاه شرکت کند.

کاربری در توییتر پرسید: «فکر می‌کنید در دادگاه حاضر شود؟»

فکر می‌کنید در دادگاه حاضر شود؟

دادگاه ژاپن کیم جونگ‌ـ‌اون را برای رسیدگی به اتهام‌های نقض حقوق بشر احضار کرد

ایپکس(Apex_WW@)، ۷ سپتامبر ۲۰۲۱

کاربری دیگر نوشت: «امیدوارم موشک شلیک نکند.»

امیدوارم موشک شلیک نکند

دادگاه ژاپن کیم جونگ‌ـاون را برای رسیدگی به اتهام‌های نقض حقوق بشر احضار کرد

عباس شاه(abbasshash@)، ۷ سپتامبر ۲۰۲۱

کاربر دیگری در توییتر نوشت: «آن‌هایی که فکر می‌کنند در دادگاه حاضر می‌شود دست بلند کنند.

آن‌هایی که فکر می‌کنند در دادگاه حاضر می‌شود دست بلند کنند.

کن‌کارلسون(concarlson@)، ۷ سپتامبر ۲۰۲۱

البته شاکیان امیدوارند حتی اگر هم آقای کیم در دادگاه حاضر نشود، این دادگاه زمینه‌ای برای مذاکرات آینده بین ژاپن و کره‌ شمالی درباره مسئولیت کره‌ شمالی و عادی‌سازی روابط دیپلماتیک فراهم کند.

خانم کاواساکی می‌گوید: «خیلی طول کشید تا به این‌جا برسیم. سرانجام زمان اجرای عدالت فرا رسید.»

گزارش تکمیلی از رسانه‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان