طالبان می‌گویند ورزش زنان نه مناسب است و نه ضروری

«اسلام اجازه نمی دهد زنان این‌گونه دیده شوند»

ورزش زنان نوپای افغانستان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو یک نماینده داشت -HOSHANG HASHIMI / AFP

مقامات طالبان با غیر ضروری دانستن ورزش زنان، جلوی فعالیت تیم های ورزش را خواهند گرفت.

یک مقام در دولت جدید این کشور تأیید کرد که زنان در افغانستان تحت حکومت طالبان از انجام ورزش منع خواهند شد. به گفته، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی طالبان، زنان افغان، از جمله تیم زنان کریکت این کشور، اجازه فعالیت ورزشی نخواهند یافت.

احمدالله واثق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی SBS استرالیا گفت «ورزش زنان نه مناسب و نه ضروری» تلقی می‌شود.

واثق گفت: «من فکر نمی‌کنم زنان اجازه بازی کریکت را داشته باشند ...در کریکت، آن‌ها ممکن است با شرایطی روبرو شوند که صورت و بدن آن‌ها پوشانده نمی‌شود. اسلام اجازه نمی‌دهد زنان این‌گونه دیده شوند...این عصر رسانه است و عکس‌ها و فیلم‌ها وجود خواهد داشت و سپس مردم آن را تماشا می‌کنند. اسلام و امارت اسلامی [افغانستان] به زنان اجازه نمی‌دهند کریکت بازی کنند یا در جایی که در معرض دید [مردان] قرار می‌گیرد، ورزش کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنان در افغانستان در معرض خطر جدی از دست دادن دستاوردها و حقوق شهروندی خود هستند. به نظر می‌رسد پس از محدودیت‌های مشاغل مربوط به زنان، ورزش هم قربانی تفکر طالبان خواهد شد.

ورزش زنان نوپای افغانستان که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو یک نماینده داشت، اکنون با به حاشیه رانده شدن، یا منع کامل روبه‌رو است.

اگرچه طالبان در نخستین روزهای تصرف کابل تلاش کرد تا خاطره دوره قبلی زمامداری در افغانستان را یادآوری نکند و در گفتار، بارها بازگشت به آن دوران را تکذیب کرد، اما با گذشت چندین هفته و در واقعیت نشان داده‌اند که تغییر چندانی با رهبران بیست سال پیش ندارند.

وعده‌های آنان برای تشکیل دولت فراگیر نیز عملی نشد و از روز چهارشنبه ۱۷ شهریور دولت موقت با حضور چهره‌های تندرو در همه پست‌های اصلی و بدون زنان یا گروه‌های سیاسی دیگر، کار خود را آغاز کرد.

این اقدامات طالبان، خوش‌بین‌ترین افراد را نیز در حوزه زنان نا امید کرده است و نتیجه آن پیوستن تعدادی دیگر از ورزشکاران افغان، چه زن و چه مرد، به تیم‌های ورزشی پناهندگان و یا پذیرفتن تابعیت کشورهای دیگر خواهد بود.

با اینکه اعضای بعضی از تیم‌های ورزشی از جمله فوتبال دختران افغانستان توانستند با کمک نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند اما سرنوشت شغلی، حرفه‌ای و زندگی چندین هزار نفر دیگر در دست گروهی تندرو است که هر لحظه ممکن است مانند دوره قبلی حکومت، مدارس دخترانه را تعطیل و حضور زنان تنها را در خارج از خانه، ممنوع کنند.

تنها ورزش قهرمانی در افغانستان در خطر نیست. بلکه با محدود شدن فعالیت‌های ورزشی چندین میلیون زن در افغانستان با مشکلات ناشی از «فقر تحرک و ویتامین دی» مواجه خواهند شد. این موارد مخصوصاً در دوران رشد برای سلامت کودکان ضروری است.

محدودیت و ممنوعیت ورزش زنان در فضاهای عمومی در چهل سال گذشته در ایران اعمال‌شده است و در نبود فشار مجامع بین‌المللی سیاسی یا ورزشی، به نظر نمی‌آید طالبان در اجرای این سیاست از پیش آزمایش‌شده، به مانعی بر بخورند.

بیشتر از ورزش