هرآنچه در توان دارم رو می‌کنم تا مانع برگزیت مطلوب بانکداران شوم

حزب کارگر برای مبارزه با اقلیتی‌ که می‌خواهد به ثروتمندان قدرت بیشتری بدهد

Paul ELLIS / AFP

با آمدن فصل پاییز کشور ما وارد دورانی بحرانی می‌شود. حزب توری(محافظه‌کار)، به رهبری بوریس جانسون، با برگزیت بدون توافق‌شان ما را به لبه پرتگاه می‌برند. برگزیت بدون توافق باعث از بین رفتن مشاغل می‌شود، قیمت مواد غذایی را افزایش می‌دهد و نظام ملی سلامت‌مان را در معرض تسلط شرکت‌های بزرگ آمریکایی قرار می‌دهد.

ما هرآنچه در توان‌مان هست رو می‌کنیم تا جلوی فاجعه برگزیت بدون توافق را بگیریم. چیزی که این دولت به هیچ وجه الزام انتخاباتی انجامش را ندارد. به همین دلیل روز سه‌شنبه من میزبان جلسه‌ای با حضور احزاب اپوزیسیون هستم که در آن قرار است چگونگی جلوگیری از برگزیت بدون توافق شتابزده بوریس جانسون را بررسی کنیم. وضعیت از این بحرانی‌تر نمی‌شود.

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه توری‌ها آخر هفته گذشته کاسه گدایی به دست گرفته‌اند و پیش میلیاردرها رفته‌اند تا برای برگزاری انتخابات عمومی پول جمع کنند. کسی نباید درباره انگیزه این کمک‌ها توسط ثروتمندترین افراد جامعه شکی داشته باشد: هیاهو و عدم اطمینانی که در نتیجه برگزیت بدون توافق بوجود خواهد آمد برای افرادی که علیه پوند شرط‌بندی می‌کنند، مانند معدن طلاست.

ولی این تنها منفعتی نیست که از برگزیت بدون توافق نصیب ابر ثروتمندان می‌شود. اگر ما در روز ۳۱ اکتبر بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شویم، آنها از این بحران برای تحمیل سیاست‌هایی که به نفع آنها و به ضرر بقیه است، استفاده خواهند کرد. همان‌طور که از سال ۲۰۱۰ تا به امروز کرده‌اند. آنها تلاش خواهند کرد قدرت کارگران را کم کنند؛ حمایت از مصرف کنندگان را کاهش دهند؛ مالیات ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ و ثروتمند را پایین بیاورند و قوانینی را که دست پای آنها برای سوء‌استفاده از قدرت می‌گیرد، تغییر دهند.

بوریس جانسون در اولین ماه نخست وزیری‌اش به دنبال سیاست «اول ترامپ» بوده است. اتحاد ترامپ و جانسون خطری بزرگ برای سیاره‌مان است. با توجه به زمان محدودی که برای اقدام برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی داریم، چیزی که آتش‌سوزی در آمازون برای همه‌مان روشن کرد، اتحادی بین ترامپ،‌ جانسون و رئیس جمهوری برزیل بولسونارو در حال شکل‌گیری است. هرسه این افراد وضعیت اضطراری محیط زیستی را منکر شده‌اند یا کوچک جلوه داده‌اند. نخست وزیر ما به ترامپ نزدیک می‌شود، چرا که برگزیت بدون توافق در واقع برگزیت توافق با ترامپ است، نتیجه‌اش استقلال ما نخواهد بود؛ این توافق ما را در معرض لطف ترامپ و شرکت‌های بزرگ آمریکایی قرار خواهد داد که برای سیستم درمانی ملی‌مان دندان تیز کرده‌اند، ناقوس مرگ برای صنایع فولادمان را به صدا در آورده‌اند و می‌خواهند استانداردهای غذایی و قوانین مربوط به محافظت از حیوانات‌مان را از بین ببرند.

برگزیت با توافق با ترامپ برای حامیان مالی جانسون خوب و برای بقیه ما بد خواهد بود.

پس ازچند دهه بیرون رانده شدن از اقتصاد توسط ثروتمندان جامعه، مردم به خاطر این به برگزیت رای دادند که اختیار زندگی و جامعه‌شان را خود در دست داشته باشند. اما آنچه در برنامه این افراد است نابرابری‌های عظیم و ناامنی‌های موجود در جامعه‌مان را بیشتر خواهد کرد، نه کمتر. بر خلاف این برنامه، حزب کارگر قصد دارد با برنامه‌ زیرساختی ۲۵۰ میلیارد پوندی و شبکه‌ای جدید از بانک‌های توسعه منطقه‌ای در تمامی مناطق و ملت‌های موجود در پادشاهی متحده، سرمایه‌گذاری کند تا برای همگان شغل و رفاه به ارمغان بیاورد.

برگزیت بدون توافق مطلوب بانکداران، وضعیت بد اقتصادی اقشار ضعیف جامعه را از آنچه هست بدتر می‌کند. برای جانسون و اطرافیانش سرمایه‌داری فاجعه، پراز فرصت است. آنها دراین باره نوشته‌اند و صحبت کرده‌اند. اکنون می‌خواهند آن را به همه‌مان تحمیل کنند. آنها به شکلی کاملا عریان و مستقیم نماینده منفعت ابرثروتمندان و تهدیدی برای منافع طبقه کارگر جامعه‌اند.

مبارزه برای توقف برگزیت بدون توافق جدالی بین کسانی‌که می‌خواهند برگزیت را ترک کنند و کسانی‌که می‌خواهند عضو اتحادیه اروپا باقی بمانند، نیست. این مبارزه، مبارزه اکثریت است با اقلیتی که با ربودن نتایج همه‌پرسی می‌خواهند به ثروتمندان قدرتی بیشتر از آنچه اکنون در اختیار دارند، اعطا کنند.

به همین دلیل حزب کارگر هرآنچه در توان دارد خواهد کرد تا جلوی برگزیت بدون توافق مطلوب بانکداران را بگیرد. ما نیاز به تزریق دموکراسی داریم تا مردم درباره آینده سرنوشت کشور بتوانند تصمیم بگیرند. چنین چیزی یا از این طریق حاصل می‌شود که جانسون جرات به رای گذاشتن برگزیت بدون توافقش را داشته باشد و یا با برگزاری انتخابات مجدد موافقت کند. در چنین انتخاباتی حزب کارگر پیشنهاد برگزاری همه پرسی مجدد را خواهد داد که در آن هم گزینه ترک اتحادیه اروپا به شکلی معقول وجود خواهد داشت و هم گزینه ماندن. حزب کارگر معتقد است تصمیم در مورد چگونگی حل بحران برگزیت باید اکنون به مردم بازگردد تا مشروعیت پیدا کند.

ما گزینه‌های دیگر مانند گذراندن قوانینی که برگزیت بدون توافق را غیرممکن می‌کنند، کنار نمی‌گذاریم. روز سه‌شنبه من با رهبران احزاب اپوزیسیون در مورد تمام این گزینه‌ها بحث خواهم کرد. امیدوارم بتوانیم همکاری خوبی داشته باشیم و نمایندگان احزاب دیگر را متوجه خطرات برگزیت بدون توافق بکنیم.

بوریس جانسون نماینده خواسته‌های صدهزار نفر از اعضای حزب محافظه‌کار است، اما این موقعیت این حق را به او نمی‌دهد که بخواهد با برگزیت بدون توافق مطلوب بانکداران، قدرت بیشتری به ثروتمندترین‌های جامعه بدهد.

قدرت جانسون برآمده از حمایت ابر ثروتمندانی‌ست که از او پشتیبانی مالی می‌کنند. اما منبع قدرت در کشور ما مردم است. به همین خاطر است که من معتقدم ما می‌توانیم به‌رغم همه اختلافات‌مان با هم متحد شویم، برگزیت بدون توافق را شکست دهیم و سیاست، اقتصاد و جامعه‌مان را طوری متحول کنیم که در خدمت مولدان اصلی ثروت باشد و نه در خدمت قشری کوچک از فرادستان.

* جرمی کوربین رهبر حزب کارگر است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه