۵۰۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در کشور و مشکل ادامه‌دار کمبود دارو 

اتحادیه واردکنندگان دارو: وزارت بهداشت در واردات عادی دارو هم اختلال ایجاد کرد

در هفته‌های اخیر شیوع قارچ سیاه در میان برخی مبتلایان به کرونا و کمبود داروی این بیماری خبرساز شده است - خبرگزاری فارس

یک نماینده مجلس ابتلای ۵۰۰ نفر به قارچ سیاه در ایران را تایید کرده است. سامه‌یح نجف‌آبادی با تاکید بر اینکه واردات داروی این بیماری باید ادامه پیدا کند، در مصاحبه‌ای با صداوسیمای ایران گفت: «تصمیم‌گیری برای این موضوع فقط در اختیار وزارت بهداشت نیست؛ بلکه تامین بودجه آن و شرایط تحریم کشور از مسائلی است که باید در نظر گرفته شود.» 

در هفته‌های اخیر شیوع قارچ سیاه در میان برخی مبتلایان به کرونا و کمبود داروی این بیماری خبرساز شده است. سازمان غذا و دارو پس از واردات دیرهنگام داروی این بیماری مدعی شد که شیوع قارچ سیاه قابل پیش‌بینی نبوده است. در همین حال، فعالان حوزه دارو هم می‌گویند که وزارت بهداشت با وجود درخواست شرکت واردکننده داروی قارچ سیاه، در واردات عادی این دارو نیز اختلال ایجاد کرده است. 

قارچ سیاه نوعی بیماری عفونی و تهاجمی است که هم‌زمان با موج پنجم کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. معمولا استفاده از داروهای ضدالتهابی مثل انواع کورتون‌ها و دگزامتازون برای درمان برخی بیماران مبتلا به کرونا که هم‌زمان مشکل ضعف سیستم ایمنی دارند، به بروز قارچ سیاه منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیماری پیش‌تر در کشور هند نیز هم‌زمان با اوج‌گیری سویه دلتا، شایع شده بود. با این حال وقتی مواردی از قارچ سیاه در ایران مشاهده شد و برخی مسئولان بیمارستانی اعلام کردند که داروی موردنیاز این بیماری در کشور موجود نیست، حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، مدعی شد که شیوع این بیماری قابل پیش‌بینی نبود. این در حالی است که با توجه به پیشتازی سویه دلتا در کشور و تجربه اخیر هند، شیوع این بیماری در ایران هم محتمل بود. ضمن اینکه به گفته مجتبی بوربور، نایب رئیس‌اتحادیه واردکنندگان دارو، شرکت واردکننده این دارو بارها از وزارت بهداشت خواسته بود زودتر مجوز واردات این دارو را صادر کند ولی وزارت بهداشت نه برای تامین نیازهای عادی و نه هنگام شیوع بیماری، به‌موقع عمل نکرد.

یکی از داروهای اصلی برای درمان قارچ سیاه «آمفوتریسین بی» است. نخستین بار محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی، در یک برنامه تلویزیونی از کمبود این دارو در کشور خبر داد. پس از این خبر، سایت تجارت‌نیوز از بازار سیاه این دارو و فروش آن به قیمت چهار میلیون تومان پرده برداشت. در نهایت نیز حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، به صفر رسیدن ذخایر این دارو را تایید کرد و وعده داد که در هفته دوم شهریور ۱۴۰۰ محموله بعدی آمفوتریسین بی به کشور وارد خواهد شد. 

اتحادیه واردکنندگان دارو سرانجام در تاریخ ۱۴ شهریور از واردات ۵۰ هزار قلم داروی مخصوص قارچ سیاه به کشور خبر داد؛ با این حال مجتبی بوربور، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، تاکید کرد که واردات این دارو باید دو و نیم تا سه برابر افزایش یابد. بوربور با بیان اینکه بیماران برای تهیه این دارو همچون بسیاری دیگر از داروهای دیگر سردرگم‌اند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «کمبودعرضه بیش از موجودی دارو است.» به گفته او، سازمان غذا و دارو در برنامه‌ریزی‌های خود نه تنها به موضوع بیماری قارچ سیاه توجه نکرده، بلکه واردات عادی را نیز مختل کرده وعلی‌رغم دشواری‌های بیشتر، به تامین کنندگان سهمیه کمتری داده است.