نگرانی از افزایش حملات داعش در منطقه پس از به قدرت رسیدن طالبان

شنبه گذشته، پنجم سپتامبر ۲۰۲۱، اقلیم کُردستان عراق دو حمله تروریستی را شاهد بود

با سقوط افغانستان به دست طالبان، زمینه برای ازسرگیری و گسترش فعالیت‌های داعش بار دیگر فراهم شده است - Aamir QURESHI / AFP

هرچند پس از تصرف منطقه باغوز و سقوط آخرین سنگر و پایگاه داعش در شرق سوریه در سال ۲۰۱۹، بساط خلافت خودخوانده گروه تروریستی داعش برای همیش از منطقه برچیده شد اما افراد باقی‌مانده از این سازمان افراطی که در نقاط مختلف منطقه پراکنده شدند، همواره سعی دارند با استفاده از هر فرصتی به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه ‌دهند.

سازمان داعش که گروه جدا شده از سازمان القاعده به شمار می‌رود، با بهره‌برداری از گسترش آشفتگی‌ها و ناآرامی‌ها در سوریه و عراق توانست افراد بیشتری را به خود جذب کند و مناطق تحت تصرف خود را گسترش دهد تا اینکه در سال ۲۰۱۳، دولت خلافت خودخوانده‌اش به رهبری ابوبکر بغدادی در شهر رقه سوریه را اعلام کرد. به دنبال اوج‌گیری تهدیدهای داعش و قتل و کشتارهای افراد این گروه، مبارزه جهانی علیه داعش آغاز شد و ائتلاف بین‌المللی با همکاری مبارزان عراقی و سوری نبرد علیه داعش را آغاز و پس از درگیری‌های طولانی، سرانجام خلافت داعش را ساقط کرد.

داعش که هوای خلافت جهان اسلام را در سر داشت، گروه‌های تروریستی متعددی در خاورمیانه و شماری از کشورهای آفریقایی تشکیل داد تا نفوذش را در همه‌جا گسترش دهد. در این میان، داعش خراسان یکی از عمده‌ترین گروه‌های بود که داعش در سال ۲۰۱۵ آن را تاسیس کرد و هدف از تشکیل آن، بهره‌جویی از ناامنی‌های افغانستان به نفع داعش بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه داعش خراسان از زمان ظهور در برخی از نقاط جنوب شرقی افغانستان عملیات تروریستی اجرا کرد و مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی خونین را هم بر عهده گرفت و خطر آن همواره در حال گسترش بود؛ اما با سقوط دولت افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، نگرانی‌ها از گسترش حملات داعش به شدت افزایش یافته است. هنوز چند روز از ورود جنگجویان طالبان به پایتخت نگذشته بود که فرودگاه کابل هدف حمله تروریستی فاجعه‌باری قرار گرفت که در اثر آن حدود ۲۰۰ تن کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند.

در واقع، این حمله تروریستی نمایانگر آغاز دوباره فعالیت‌های تروریستی داعش در افغانستان و منطقه است و این واقعیت را بازگو می‌کرد که با سقوط افغانستان به دست طالبان، زمینه برای ازسرگیری و گسترش فعالیت‌های داعش بار دیگر فراهم شده است و افراد این گروه تروریستی در مرحله تجدیدقوا و بازآرایی سازمانی قرار دارند تا حملات خود را نه تنها در قلمرو افغانستان بلکه در سوریه و عراق نیز از سر بگیرند.

به همین ترتیب، شنبه گذشته، پنجم سپتامبر ۲۰۲۱، اقلیم کُردستان عراق دو حمله تروریستی را شاهد بود که به کشته شدن ۱۳ تن از نیروهای امنیتی عراق منجر شد و نگرانی‌هایی که به دنبال سقوط دولت افغانستان به دست طالبان، درباره شروع دوباره فعالیت‌های تروریستی داعش وجود داشت، به واقعیت پیوست.

کارشناسان معتقدند به قدرت رسیدن طالبان و ازسرگیری حملات تروریستی داعش در افغانستان، در بازگشت فعالیت‌های داعش در سوریه، عراق و حتی کشورهای آفریقایی نقش موثری داشته است؛ به ویژه اینکه از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، بقایای داعش و هسته‌های خفته آن در کشورهای مختلف در حال تجدید قوا و آمادگی برای ازسرگیری فعالیت‌های تروریستی‌اند.

تردیدی نیست که پدیده افراط‌‌گرایی و تروریسم می‌تواند در سایه دولت افراط‌‌گرای طالبان، بار دیگر منطقه و جهان را تهدید کند و فاجعه‌بار باشد و همان‌گونه که حکومت پیشین طالبان زمینه را برای حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فراهم کرد، بار دیگر جهان را در معرض حملات تروریستی بی‌سابقه و وحشتناکی قرار دهد.