معرفی کابینه امارت اسلامی طالبان با عضویت چهره‌های تحت تعقیب آمریکا

ملا محمد حسن آخوند، رئیس قدرتمندترین نهاد تصمیم‌گیری طالبان، رئیس الوزرا شد

گروه طالبان سه‌شنبه شب کابینه «امارت اسلامی افغانستان» را معرفی کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در یک نشست خبری اسامی اعضای این کابینه را اعلام کرد . مجاهد گفت بر اساس توافق رهبری این گروه، قرار شد یک کابینه موقت برای پیش‌برد کارهای دولت تشکیل شود.

ملا محمد حسن آخوند به عنوان سرپرست ریاست الوزرا، یا به یک معنا نخست وزیر، معرفی شد. ملا عبدالغنی برادر به عنوان معاون اول ریاست الوزرا تعیین شد و ملا عبدالسلام حنفی به عنوان معاون دوم نخست وزیر منصوب شد.

بقیه اعضای کابینه طالبان بر اساس اعلام ذبیح‌الله مجاهد عبارتند از مولوي محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع ، ملا سراج‌الدین حقاني سرپرست وزارت داخله ( کشور)، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه ، ملا هدایت‌الله بدري سرپرست وزارت مالیه (دارایی)، ملا خی‌الله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ،  ‏قاري دین‌محمد حنیف سرپرست وزارت  اقتصاد،  مولوي عبدالحکیم شرعي سرپرست وزارت عدلیه (دادگستری)،  نور الله نوري سرپرست وزارت سرحدات و قبایل، یونس اخوندزاده سرپرست وزارت توسعه روستا ها‌،  ملا عبدالمنان عمري سرپرست وزارت  فواید عامه، ملا محمدعیسی آخوند سرپرست وزارت  معادن و صنعت،  ‏ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت  آب و برق ، عبدالباقي حقاني سرپرست وزارت تحصیلات عالی، نجیب‌الله حقاني سرپرست وزارت  مخابرات، خلیل‌الرحمن حقاني سرپرست وزارت مهاجرین، عبدالحق وثیق رئیس عمومی استخبارات (سازمان اطلاعات)، و حاجي ادریس سرپرست بانک مرکزی.

طالبان همچنان یک وزارت جدید را به عنوان «وزارت امربه معروف و نهی از منکر» ایجاد کرده و شیخ عبدالخالد را به سرپرستی آن گماشته‌است.

ذبیح الله مجاهد شماری از معاونان وزارت‌خانه ها را نیز در این نشست خبری معرفی کرد، از جمله عباس استانکزی که بخشی از مذاکرات صلح را رهبری می‌کرد به عنوان معاون وزارت خارجه، و خودش نیز به عنوان معاون وزارت اطلاعات فرهنگ معرفی شدند.

او گفت که بقیه روسا، معاونان و مدیران دولت به صورت تدریجی معرفی خواهند شد .

در کابینه امارت اسلامی طالبان ، جای وزارت امور زنان خالی بود و به نظر می‌رسد چنین وزارتی در دولت طالبان جایی نداشته باشد‌.

همچنان مجاهد در مورد مشاور شورای امنیت افغانستان که یکی از مهم ترین کرسی‌ها در دولت های قبلی بود ، هیچ نگفت.

تمامی کسانی که امروز به عنوان اعضای کابینه امارت معرفی شدند از اعضای گروه طالبان هستند و هیچ چهره‌ای بیرون از این گروه در کابینه معرفی نشده است.

ملا محمد حسن آخوند که اهل قندهار، خاستگاه طالبان است، در حال حاضر رئیس قدرتمندترین نهاد تصمیم‌گیری طالبان یا همان شورای رهبری بوده و از بنیانگذاران گروه طالبان است و سابقه ۲۰ سال ریاست شورای رهبری طالبان را در کارنامه دارد. او یک رهبر مذهبی است تا نظامی.

ملا حسن در ۲۰ سال گذشته از چهره‌های نزدیک به هبت‌الله آخوندزاده باقی ماند. به گفته طالبان، ملا حسن در دولت قبلی آن‌ها در افغانستان در سمت‌های مهمی مشغول به کار بوده است. او زمانی وزیر خارجه بود و بعدا در دوره نخست وزیری ملا محمد ربانی، آخوند به عنوان معاون نخست وزیر کار کرده است.

ملا عبدالغنی برادر که حالا سمت معاون اول نخست وزیر را دارا است ، چهل و پنج سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کردند .

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس پاکستان تعلیمات دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است. ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد .

او به ملابرادر مشهور است و گفته می شود که با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار (جایی که حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان متولد شده) نسبت دارد.

ملا برادر در سال ۲۰۱۰ در کراچی پاکستان بازداشت و زندانی شد و در سال ۲۰۱۸ از زندان آزاد شد و رهبری گفت‌و‌گو های صلح را بر عهده گرفت و در ۲۰۲۰ توافق صلح را با امریکا امضا کرد.

بسیاری از ملا برادر به عنوان گزینه اصلی رهبری دولت طالبان یاد می‌کردند، اما به نظر می‌رسد با مخالفت شبکه حقانی ، او جایگاه خود را از دست داده است..

هرچند طالبان کابینه فعلی به عنوان «کابینه سرپرست» معرفی شده، اما احتمال چندانی نمی‌رود که ترکیب این کابینه تغییر زیادی کند.