چگونه نشانه‌ها و علامت‌های سرطان پستان را بررسی کنیم

یک هشتم زنان بریتانیا در طول عمرشان به سرطان پستان مبتلا می‌شوند

موسسه خیریه سرطان پستان «کوپافیل!» توصیه می‌کند دست‌کم ماهی یک بار پستان‌های خود را وارسی کنید - tebinja

سرطان پستان رایج‌ترین نوع سرطان در بریتانیا است و طبق تشخیص پزشکان، یک هشتم زنان در طول عمرشان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

ماری، مادر سارا هاردینگ، روز یکشنبه ۱۴ شهریور اعلام کرد که این خواننده پیشین گروه «بانگ دختران» بر اثر این بیماری درگذشته است.

این اخبار در حالی منتشر شده است که کمی بیش از یک سال قبل، در اوت ۲۰۲۰، هاردینگ افشا کرده بود که به تشخیص پزشکان به سرطان پستان مبتلا شده و بیماری به سایر بخش‌های بدن وی هم سرایت کرده است.

ماری، مادر وی، در اینستاگرام نوشت که سارا صبح یکشنبه ۱۴ شهریور، «در کمال آرامش» درگذشت. او «دختر زیبای» خود را «ستاره‌ای درخشان و پرفروغ» نامید و در ادامه نوشت: «بسیاری از شما از نبرد سارا با سرطان و اینکه چطور از آغاز تا روز آخر سرسختانه مبارزه کرد، باخبر بودید. از حمایت‌های مهربانانه همه در طی سال گذشته سپاسگزارم. این حمایت‌ها یک دنیا برای سارا ارزش داشت و این محبت‌ها آرامش و قدرت زیادی به او می‌داد.»

در این بیانیه آمده است: «می‌دانم که دوست نداشت به دلیل مبارزه با این بیماری وحشتناک در یادها بماند. او ستاره‌ای درخشان و پرفروغ بود و امیدوارم به همین سبب در یادها بماند.»

بنا بر آخرین آمار موسسه سرطان‌پژوهی بریتانیا، ۱۵ درصد کل موارد جدید ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۷، سرطان پستان بوده است. با این حال شمار زیادی از زنان به طور مرتب پستان‌هایشان را معاینه نمی‌کنند تا اگر تغییراتی در آن‌ها رخ داد، متوجه شوند.

بر اساس تحقیق موسسه‌های مراقبت‌های بهداشتی اچ‌سی‌ای و بوپا در بریتانیا، یک‌چهارم زنان تایید کرده‌اند که هرگز پستان‌هایشان را معاینه نکرده‌اند یا به یاد ندارند آخرین باری که این کار را کرده‌اند چه زمانی بوده است.

جووانا فرانک، جراح زیبایی پستان و مشاور سلامت پستان در موسسه مراقبت‌های بهداشتی اچ‌سی‌ای بریتانیا، می‌گوید: «تشخیص زودهنگام سرطان پستان بسیار مهم است زیرا دیگر به جراحی‌های پیچیده و دارودرمانی نیاز نخواهد بود. ۹۰ درصد زنانی که ابتلا به سرطان پستان در آن‌ها زود تشخیص داده شود، پنج سال بعد از تشخیص خوش و خرم به زندگی ادامه می‌دهند اما اگر تشخیص زودهنگام نباشد این شاخص به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. به همین دلیل خودآزمایی اهمیتی حیاتی دارد. اما چطور باید این کار را انجام داد و دنبال چه علامت‌هایی بود؟ در ادامه به تمامی دانستنی‌ها در این باره خواهیم پرداخت.

پستان چه شکل و حالتی دارد؟

پیش از آنکه به نشانه‌ها و علامت‌های سرطان پستان بپردازیم، باید از پستان‌های خود و شکل و حالت معمولی آن‌ها شناخت داشته باشیم. در این صورت می‌توانیم هر تغییری را تشخیص و فوری به پزشک خبر دهیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندازه، شکل و استحکام پستان زنان با هم فرق دارد و به گفته سازمان خدمات ملی بهداشتی بریتانیا، بزرگ‌تر بودن پستان یکی نفر از پستان فردی دیگر غیرطبیعی نیست.

بنا بر اعلام این سازمان، ممکن است چرخه قاعدگی زنی باعث شود پستان وی در اوقات مختلف ماه شکل‌های متفاوتی داشته باشد. همچنین پستان برخی زنان با فرا رسیدن دوران یائسگی نرم‌تر و شل‌تر می‌شود.

چگونه پستان را معاینه کنیم؟

بر اساس دستورالعمل سازمان ملی خدمات بهداشت و درمان، هنگامی که پستان‌ها را برای یافتن موردی غیرعادی معاینه می‌کنیم بهتر است جلوی آینه بایستیم.

به توصیه این نهاد، ابتدا پستان‌ها را از لحاظ تغییرات ظاهری بررسی کنید. این بررسی را هم وقتی بازوها آویخته است و هم با بازوهای افراشته انجام دهید. سپس به لمس هریک از پستان‌ها بپردازید و همه بافت‌های پستان‌ از جمله تمام بافت‌های زیربغل تا ترقوه را وارسی کنید.

باید به دنبال چه بگردم؟

سرطان پستان سوای توده برجسته‌ای که ممکن است در بافت پستان‌ها ایجاد کرده باشد، می‌تواند علایم مختلفی داشته باشد.

سازمان ملی خدمات بهداشت و درمان توصیه می‌کند در صورت مشاهده هریک از تغییرات زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

- تغییر در اندازه یا شکل و شمایل پستان
- تغییر ظاهری در پوست ناحیه پستان یا داشتن احساس خاصی در پوست همچون چروک یا تورفتگی
- وجود توده یا ناحیه‌ای ضخیم یا ناهموار در یکی از پستان‌ها یا زیربغل که با سمت دیگر بدن تفاوت دارد
- ترشح از نوک پستان که شبیه شیر نباشد
- خونریزی از نوک پستان
- وجود درازمدت ناحیه‌ای مرطوب و قرمز روی نوک پستان
- هرگونه تغییر در موقعیت نوک پستان مانند تورفتگی یا انحراف آن به سمت دیگر
- وجود جوش در اطراف یا روی نوک پستان
- هرگونه احساس درد یا ناراحتی در یک پستان مخصوصا اگر دردی جدید باشد که مدت‌ها ادامه دارد (گرچه درد به ندرت جزو علایم سرطان پستان است)

چه وقت و هرچندوقت یک بار باید پستان‌ها را وارسی کنیم؟

پستان‌ها را می‌توان در هر موقعی از شبانه‌روز و در هرجا وارسی کرد؛ مثلا هنگامی که روی راحتی لم داده‌ایم یا مشغول لباس پوشیدنیم.

البته برای برخی یافتن تغییرات هنگام دوش گرفتن آسان‌تر است زیرا می‌توانند با لغزاندن دست کف‌آلود بر تک‌تک پستان‌ها و زیر بغل‌ها آن‌ها را وارسی کنند.

برای دفعات وارسی پستان‌ها عدد خاصی اعلام نشده است اما موسسه خیریه سرطان پستان «کوپافیل!» توصیه می‌کند دست‌کم ماهی یک بار این کار را انجام دهیم.

بدین ترتیب می‌توانیم با اطمینان از ویژگی‌های عادی پستان‌های خود آگاه باشیم و موارد غیرعادی را فورا تشخیص دهیم.

آیا وجود توده در پستان‌ها عادی است؟

به گفته سازمان ملی خدمات بهداشت و درمان بسیاری از زنان توده پستان دارند و از هر ۱۰ توده ۹ تا سرطانی نیست اما اگر تغییراتی در پستان خود مشاهده کردید که به نظرتان عادی نیست، بهتر است هرچه زودتر به پزشک خود مراجعه کنید.

ماموگرافی چیست و چه وقت باید ماموگرافی کرد؟

ماموگرافی عکسبرداری از پستان است که معمولا در واحدهای غربالگری سرطان پستان انجام می‌شود. با ماموگرافی می‌توان توده‌های کوچک حاوی کلسیم موسوم به کلسیمی شدن را در بافت سینه ردیابی کرد.

کلسیمی شدن می‌تواند بر اثر تغییرات غیرسرطانی هم در پستان پدید آید اما ممکن است از علایم اولیه سرطان باشد. کارشناسان و پزشکان مجرب می‌توانند تعیین کنند توده کلسیمی ردیابی‌شده خوش‌خیم است یا باید آزمایش بیشتری انجام دهند.

هم‌اکنون ماموگرافی برای زنان ۵۰ تا ۷۰ ساله هر سه سال یک بار انجام می‌شود اما سازمان ملی خدمات بهداشت و درمان قصد دارد در قالب طرحی آزمایشی، این غربالگری را برای برخی زنان ۴۷ تا ۷۳ ساله هم انجام دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سرطان پستان می‌توانید به تارنمای سازمان ملی خدمات بهداشت و درمان(ان‌اچ‌اس)، مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا و «برست کنسر ناو» (Breast Cancer Now و «کوپافیل!» مراجعه کنید.

© The Independent