شیر مادران واکسینه شده پادتن بیشتری دارد

شیر مادر پس از دریافت دومین دوز واکسن، ۱۰۰ برابرِ معمول پادتن نوع «ایمونوگلوبولین اِی» تولید می‌کند

از آنجا که نوزادان با یک سیستم ایمنی کامل نشده متولد می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند - Pexels

یک پژوهش نشان داده است که شیر مادرانی که واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند، حاوی پادتن ویروس کرونا است و ممکن است به طور بالقوه از نوزادشان در مقابل بیماری محافظت کند.

پژوهشگران دانشگاه فلوریدا می‌گویند نتیجه تحقیقاتشان می‌تواند بر میزان واکسیناسیون زنان باردار یا شیرده که به رغم اطمینان‌خاطرهایی که در مورد ایمن بودن واکسن داده می‌شود همچنان در مورد دریافت آن مرددند، تاثیری مثبت داشته باشد. 

دکتر جوزف نو، یکی از نویسندگان این گزارش و متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان در دانشکده پزشکی دانشگاه فلوریدا، می‌گوید: «بسیاری از مادران و زنان باردار از واکسن وحشت دارند. آن‌ها صلاح نوزادانشان می‌خواهند. چیزی که می‌خواهیم بدانیم این است که آیا (واکسن کووید-۱۹) واقعا (برای نوزادان) مفید است؟» 

دکتر جوزف لارکین سوم، نویسنده ارشد این گزارش، نیز می‌گوید از آنجا که نوزادان با یک سیستم ایمنی کامل نشده متولد می‌شوند و برای واکسیناسیون کوچک‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند؛ اما به گفته او، شیر مادر می‌تواند مصونیت بدن نوزاد در مقابل عفونت‌ها را تقویت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «شیر یک عنصر بسیار فعال است. به عبارت دیگر، این شیر مادر است که ماهیت خود را در مقابل تغییرات محیطی که این دو در معرض آن قرار گرفته‌اند، تطبیق می‌دهد.» 

در این پژوهش، شیر ۲۱ مادر که در بخش درمانی کار می‌کنند، تجزیه و تحلیل شده است. داوطلبان شرکت در این تحقیقات از دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس گذشته که واکسن‌های فایزر و مدرنا در اختیار کارکنان نظام درمانی قرار گرفت، برای دریافت آن ثبت‌نام کرده بودند.

نمونه خون و شیر این مادران در سه مرحله برای تعیین میزان پادتن (کووید) آزمایش شد: پیش از واکسیناسیون، پس از نخستین واکسیناسیون و به دنبال دومین دوز واکسن.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که شیر مادر پس از دریافت دومین دوز واکسن، ۱۰۰ برابرِ معمول پادتن نوع «ایمونوگلوبولین اِی» تولید کرده است که برای مقابله با عفونت و بیماری نقشی حیاتی دارد.

این پژوهش همچنین نتیجه‌گیری کرده است در شیر افرادی که واکسن فایزر دریافت کرده‌اند، بیش از کسانی که واکسن مدرنا زده‌اند پادتن وجود دارد اما خاطرنشان کرده که برای تایید این نکته به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

پژوهشگران تایید کرده‌اند که در این تحقیقات روشن نشده که پادتن موجود در شیر مادر تا چه اندازه از نوزاد در مقابل ویروس کرونا حفاظت می کند، اما دانشمندان می‌گویند این یکی از زمینه‌هایی است که آن‌ها فعالانه در حال مطالعه آن‌اند.

© The Independent