ایران و مذاکرات برجام: وقت‌کشی یا استراتژی جدید؟

قدرت‌های اروپایی تاکید دارند که مذاکرات هرچه سریع‌تر باید آغاز شود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه خواهد یافت. 

سعید خطیب‌زاده گفت: «ایران بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده که مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی‌کم و‌کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده، ادامه پیدا می‌کند.»

مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام که دولت بایدن نیز غیرمستقیم در آن شرکت داشت، پس از تغییر دولت در ایران، متوقف شده بود.

پایگاه خبری فرارو نوشته است که حالا اظهارات تازه‌ای از سوی مقامات ایران برای ادامه مذاکرات مطرح شده است.

قدرت‌های اروپایی تاکید دارند که مذاکرات هرچه سریع‌تر باید آغاز شود. یکشنبه شب امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، برای دومین بار با ابراهیم رئیسی تلفنی گفت‌‌‌وگو کرد. 

براساس بیانیه دولت فرانسه، مکرون در این تماس خواهان از سرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام شد.

در بیانیه دولت فرانسه آمده است که مکرون خواستار «از سرگیری مذاکرات با هدف یافتن نتیجه و پایان دادن سریع به آن دسته از فعالیت‌های ایران شد که ناقض توافق هسته‌ای است.»

رابرت مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران، و مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا هم گفته‌اند که مذاکرات نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما رئیسی در تماس تلفنی با مکرون خواهان لغو تحریم‌های ایران شد و گفت:‌ «ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم، اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره، بی‌فایده است».

روز دوشنبه، دو فعال سیاسی و تحلیلگر ایرانی رویکرد رئیسی را در باره مذاکرات احیای برجام، شعاری توصیف کردند.

احمد زیدآبادی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مذاکره در سطح روابط بین کشورها همچون گفت‌وگوی دوستانۀ بین دو فرد نیست که انتظار روَد خالی از هرگونه اعمال فشار باشد. طبیعی است که هر کشوری در پشت میز مذاکره می‌کوشد تا حداکثر امتیاز را به دست آورد و کمترین امتیاز ممکن را به طرف مقابل دهد. این امر، مستلزم به کارگیریِ محتاطانۀ اهرم‌های قدرت و فشارِ طرف‌های مذاکره علیه یکدیگر است. مگر خودِ جمهوری اسلامی (ایران) در مذاکرات خود با دیگر کشورها همین کار را نمی‌کند؟ اگر نمی‌کند، پس همین مصوبۀ مجلس تحت نام "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها..." برای چیست؟»

عباس عبدی نیز در روزنامه اعتماد نوشت: «انتظار می‌رود که سیاست حل مشکل برجام در دستور کار دولت قرار گیرد و همین راه را انتخاب کند، ولی در اجرای این هدف چند مانع جدی وجود دارد؛ اول این که متولیان جدید این پرونده، از منتقدین سیاست‌های برجامی هستند، لذا نمی‌توانند سیاست‌های قبلی را ادامه دهند. باید ریل‌گذاری مذاکرات و توافقات را تغییر دهند و اگر چنین نکنند، با پرسش‌های مهمی مواجه خواهند شد که چرا در گذشته مخالفت کردید؟»

او خطاب به رئیسی نوشت: « این مسائه راه میان‌بُر هم ندارد. اگر فرصت را از دست بدهید، دلار دیر یا زود به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید و چنان در گرداب تورم و مسائل ناشی از آن غرق خواهید شد که فرصت فکر کردن به سایر امور را پیدا نخواهید کرد.»