خشم مکرون از تمسخر همسرش توسط رئیس جمهور برزیل

«زنان برزیلی از خواندن چیزی که رئیس جمهورشان نوشته شرمنده می‌شوند»

LUDOVIC MARIN / AFP

رئیس جمهور فرانسه گفت: «زنان برزیلی احتمالا از خواندن چیزی که رئیس جمهورشان نوشته شرمنده می‌شوند». امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسههمتای برزیلی خود، ژایر بولسونارو را به دلیل «اظهار نظر بی‌نهایت نامحترمانه» درباره همسرش محکوم کرد. درگیری دو رئیس جمهور بر سر آمازون اکنون جنبه شخصی پیدا کرده است.

یکی از کاربران فیس‌بوک، در صفحه ژایر بولسونارو پستی گذاشت که در آن به بریژیت، بانوی اول فرانسه توهین کرد. این کاربر، ظاهر بریژیت را با میشل همسر رئیس جمهور برزیل، مقایسه کرده و نتیجه گرفته که زن جوان‌تر برزیلی جذاب‌تر هم هست.

این هوادار رئیس جمهور برزیل گفت که حتما آقای مکرون حسادت می‌کند و به همین دلیل رئیس جمهور برزیل را «آزار» داده است.

آقای بولسونارو این پست را لایک کرده و نوشت: «طرف را خجالت ندهید... خنده.»

آقای مکرون در نشست گروه هفت در بیاریتز، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «حرف‌های بی‌نهایت بی‌ادبانه‌ای در باره همسر من گفته است.»

«چه می‌توانم بگویم؟ ناراحت‌کننده است. هم برای او هم برای برزیلی‌ها. زنان برزیلی احتمالا از خواندن چیزی که رئیس جمهورشان نوشته شرمنده می‌شوند.»

رئیس جمهور فرانسه افزود: «من برزیلی‌ها را ملت بزرگی می‌دانم که کمی از رفتار او شرمنده اند. از آنجا که دوستی و احترام زیادی برای مردم برزیل قائلم، امیدوارم هرچه زودتر رئیس جمهوری داشته باشند که لیاقت سمتش را داشته باشد.»

او همچنین ادعا کرد که آقای بولسونارو وعده‌اش در باره توافق جنگل‌زدایی را نقض کرده و تهدید کرد که دیگر از توافق اتحادیه اروپا با بلوک اقتصادی مرکوسور- شامل کشورهای برزیل، آرژانتین، اوروگوئه و پاراگوئه - حمایت نخواهد کرد.

آقای مکرون افزود که آقای بولسونارو از یک جلسه برنامه ریزی شده از قبل با وزیر خارجه فرانسه غیبت کرده تا به آرایشگاه برود.

این بگومگو نشانه‌ای از احساس ناخوشایند این دو مرد به هم است که از زمان آتش‌سوزی جنگل آمازون در ماو اوت – که پهنه گسترده‌ای از جنگل را نابود کرده، جانوران وحشی را کشته و وضعیت اضطراری اقلیم را تشدید کرده – بالا گرفته است.

درگیری این دو بدترین بحران دیپلماتیک میان فرانسه و برزیل در چهل سال گذشته  تلقی می‌شود.

آقای مکرون به‌شدت از نحوه برخورد برزیل با بحران انتقاد کرد و در توییتی نوشت: «خانه ما به معنی واقعه کلمه آتش گرفته است.»

او گفت که گویانِ فرانسه در ساحل شمالی آمریکای جنوبی، طولانی‌ترین مرز خشکی فرانسه است و بنا براین آمازون اهمیت ویژه‌ای برای فرانسه  دارد، چون «ما آنجاییم.»

آقای بولسونارو آقای مکرون را متهم کرد که «ذهنیت استعماری» دارد و در توییتی نوشت که «حمله های مسخره و غیرضروری به آمازون» غیرقابل قبول است.

سیاستمداران برزیلی، از جمله ادواردو، پسر آقای بولسونارو به آقای مکرون حمله کرده‌ است. وزیر آموزش برزیل، آبراهام وینتراب در رگباری از توییت او را «ابله فرصت‌طلب» و «رئیس جمهور بی‌شخصیت» خواند.

ادواردو بولسونارو که گفته می‌شود سفیر بعدی برزیل در واشنگتن خواهد بود، روز جمعه ویدیویی را بازنشر کرد که تظاهرات خشونت‌بار جلیقه زردها در پاریس را نشان می‌داد و عنوانش بود «مکرون ابله است.»

در سال 2017 آقای بولسونارو خشم همگان را با این ابراز عقیده برانگیخت: «من پنج فرزند  دارم. چهار تایشان مرد هستند اما در یک لحظه ضعف نشان دادم و پنجمی دختر از آب در آمد.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌ها

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent