فرار تاریخی؛ شش زندانی امنیتی از زندانی در اسرائیل فرار کردند

وزیر دفاع اسرائیل از نیروهای امنیتی این کشور خواست خود را برای اقدام‌های تروریستی آماده کنند

شش زندانی امنیتی فلسطینی از زندان «جلبوع» در شمال اسرائیل فرار کردند. این زندانیان با استفاده از حفر تونل در داخل زندان توانستند با استفاده از تاسیسات لوله‌کشی خود را به بیرون از زندان برسانند. مقام‌های اسرائیل می‌گویند این یکی از بدترین فرارهای تاریخی از زندان بوده است.

شش زندانی متهم به اقدام‌های تروریستی که در زندان جلبوع، واقع در شمال اسرائیل محبوس بودند، صبح روز دوشنبه (شش سپتامبر)، از طریق تونلی که داخل زندان حفر کرده بودند، فرار کردند. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، نیروهای امنیتی عملیات گسترده تعقیب آنان را در کرانه باختری آغاز کرده‌اند. هم‌اکنون تعداد زیادی از نیروهای پلیس به اطراف زندان جلبوع فراخوانده شده‌اند و حتی از پهبادها و هلیکوپترها نیز برای یافتن زندانیان امنیتی کمک گرفته شده است.

منابع خبری از تدابیر شدید امنیتی در منطقه و برپایی ایست‌های بازرسی خبر داده‌اند. پنج نفر از این زندانیان با اتهام مشارکت در حمله‌های مرگبار جنبش جهاد اسلامی، علیه اسرائیل به حبس ابد محکوم شده بودند. نفر ششم نیز به نام زکریا الزبیدی، از اعضای جنبش فتح فلسطین بود که در دادگاه اسرائیل با اتهام کشتار اسرائیلی‌ها محاکمه شده بود. نکته قابل‌توجه این است که بر اساس اعلام رسانه‌ها، سه نفر از این افراد پیش از این نیز فرار کرده بودند.

به دنبال فرار شش زندان امنیتی و برپایی تدابیر شدید امنیتی در شمال اسرائیل، پلیس شمال اسرائیل گفت که توصیه امنیتی برای ساکنان منطقه ندارد، جز اینکه هوشیاری بیشتری داشته باشند و به‌محض مشاهده موارد مشکوک پلیس را با خبر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده پلیس شمال اسرائیل، خطاب به مردم منطقه گفت که هیچ دلیل وجود ندارد، شما تغییری در روال زندگی عادی خود ایجاد کنید. درعین‌حال تاکید کرد که برای مدتی نیروهای زیاد پلیس در شهرهای اطراف حضور خواهند داشت.

فرار شش زندانی امنیتی، شگفتی و شوک خبری را در روز دوشنبه در پی داشت و از آن به‌عنوان یکی «خطرناک‌ترین حوادث امنیتی» نام برده شد. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در پی این حادثه به شمال اسرائیل رفت و در دیدار با مقام‌های پلیس و مقام‌های امنیتی دستور داد حضور نیروها در گذرگاه‌های مرزی تقویت شود و درعین‌حال از نیروهای امنیتی خواست، خود را برای مقابله با اقدام‌های تروریستی، آماده کنند.

به گزارش سازمان زندان‌های اسرائیل، فرار شش زندانی امنیتی ساعت حدود ۱:۳۰ بامداد دوشنبه رخ داده است. مدت کوتاهی پس از آن پلیس گزارش‌هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه در محدوده زندان، افراد مشکوکی در تردد هستند.

بازرسان پس از فرار زندانیان در سلول آنان دریچه‌ای را پیدا کردند که بزرگی آن به‌اندازه عبور یک مرد بزرگسال بود. هنوز کارشناسان نمی‌دانند که زندانیان چگونه و با چه وسیله‌ای زمین بتونی و میلگرد فلزی را سوراخ کرده‌اند به خصوص اینکه داخل سلول‌ها حتی اجازه ورود قاشق‌های فلزی وجود ندارد.

زندانیان فراری پس از ورود به شبکه لوله‌کشی زندان از طریق حفر یک تونل دیگر وارد جاده‌ای در ضلع جنوبی زندان شده‌اند. سازمان زندان‌های اسرائیل قصد دارد به‌منظور اقدامی پیشگیرانه سایر محکومان زندان جلبوع را به دیگر زندان‌های اسرائیل انتقاد دهد.

مقام‌های اسرائیل پیش‌بینی کرده‌اند که زندانیان فراری به اردن یا جنین فرار می‌کنند. چراکه همگی آنان از شهر و روستاهای مجاور این مناطق هستند.

پس از فرار زندانیان امنیتی، مقام‌های جهاد اسلامی در شهر جنین جشن برگزار کردند و در گفت‌وگو با شبکه المیادین، این فرار را به‌منزله «شکست کامل ارتش اشغالگر» و «سیلی محکم به ارتش اسرائیل» دانستند. سخنگوی گروه حماس نیز در بیانیه‌ای این فرار را «اقدامی شجاعانه و قهرمانانه» خواند.

زندان جلبوع در شمال اسرائیل با نظارت کارشناسان ایرلندی ساخته و در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد و از امنیتی‌ترین زندان‌های این کشور به شمار می‌رود.

بیشتر از جهان