عراق زائران ایرانی را فقط از مرزهای هوایی می‌پذیرد

با وجود موج پنجم همه‌گیری کرونا، جمهوری اسلامی ایران برای پیاده‌روی اربعین برنامه‌ریزی کرده است

جمهوری اسلامی ایران همواره از مراسم اربعین برای نمایش چهره‌ای «مقتدر» از خود و «عزت اسلامی» برداشت سیاسی کرده است - مشرق‌نیوز

کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق اعلام کرد که ۴۰ هزار زائر می‌توانند در مراسم اربعین امسال (۱۴۰۰) شرکت کنند. از این میان، برای ایران سهمیه ۳۰ هزار نفری در نظر گرفته شده است و ۱۰ هزار زائر هم از دیگر کشورها می‌توانند هم‌زمان با اربعین حسینی، به عراق سفر کنند. بنا بر اعلام دولت عراق، تمام مسافران باید از طریق فرودگاه‌ها به این کشور وارد شوند و آزمایش منفی کرونا را نیز همراه داشته باشند. 

برگزاری مراسم اربعین برای جمهوری اسلامی ایران کارکردی سیاسی دارد و با وجود اینکه متخصصان هشدار داده‌اند هرگونه تجمع حتی دورهمی‌های خانوادگی در شرایط فعلی همه‌گیری کرونا می‌تواند خطرآفرین باشد، رایزنی‌ها برای حضور حداکثری در مراسم اربعین از مدت‌ها پیش آغاز شده است؛ رایزنی‌ها و تلاش‌هایی که در بخش‌های مختلف از وزارت امور خارجه گرفته تا ستاد مرکزی اربعین در جریان بوده تا بالاخره نتیجه داده و به آنجا رسیده است که سه‌چهارم سهمیه زائران اربعین به ایرانی‌ها اختصاص یابد. با این حال و با وجود امتیاز ویژه‌ای که عراق برای زائران ایرانی در نظر گرفته است، جمهوری اسلامی همچنان به برگزاری پیاده‌روی اربعین اصرار دارد.

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین، در یکی از آخرین خبرهای خود اعلام کرد که این ستاد در انتظار تصمیم‌گیری دولت عراق است تا برنامه‌ریزی‌ها را عملیاتی کند. او از زائران خواسته بود به سمت مرزها حرکت نکنند و همچنان منتظر تصمیم عراق باشند. از گفته‌های این مسئول چنین برمی‌آید که برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری پیاده‌روی اربعین انجام شده است و حالا فقط در انتظار چراغ سبز دولت عراق‌اند که آن را عملیاتی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داوطلبان حضور در مراسم اربعین باید در سامانه «سماح» ثبت‌نام کنند و بنا بر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، عراق برای مسافران ویزای انفرادی صادر نمی‌کند. قرار بود ثبت‌نام زائران از صبح روز دوشنبه ۱۵ شهریور آغاز شود اما به دلیل اینکه دولت عراق فقط مجوز سفر هوایی را صادر کرد، ثبت‌نام زائران در سایت سماح متوقف شد.

به نظر می‌رسد ابلاغیه دولت عراق مبنی بر محدودیت سفرهای زمینی، خلاف انتظار برنامه‌ریزان اربعین در ایران بوده است. امید کوثری‌فر، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، درباره دلایل توقف ثبت‌نام زائران در سایت سماح به خبرگزاری ایلنا گفت: «با توجه به رویکرد جدید عراق، ساز وکار لازم برای سفر اربعین تعیین و اعلام خواهد شد.»

در خبری دیگر، حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌های سازمان هواپیمایی کشوری، به خبرگزاری ایسنا گفت که فعلا برای پروازهای اربعین برنامه‌ای نداریم و تاکنون دو کشور عراق و ایران برای سفرهای اربعین و پروازهای آن برنامه‌ای به صورت رسمی ابلاغ نکرده‌اند.

از گفته‌های این مسئول سازمان هواپیمایی نیز مشخص است که شرط عراق برای ورود زائران از مرزهای هوایی با برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی ایران همخوانی نداشته است و چه‌بسا اگر عراق قبول می‌کرد، زائران از مرزهای زمینی نیز به این کشور وارد می‌شدند و جمهوری اسلامی ایران پیاده‌روی بزرگ اربعین را به روال سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا برگزار می‌کرد؛ آن‌هم در شرایطی که موج پنجم بیماری هزاران نفر را بیمار و قربانی کرده است. 

اگرچه بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، اعلام کرده که شرط صدور اجازه خروج از کشور و شرکت در مراسم اربعین، دریافت دو دوز واکسن کرونا است، حتی اگر همه ۳۰ هزار زائری که در هفته اول مهر ۱۴۰۰ به عراق سفر می‌کنند به طور کامل واکسینه شده باشند، احتمال قرار گرفتن آنان در چرخه انتقال ویروس منتفی نیست. این افراد در مسیر سفر و پس از بازگشت می‌توانند برای افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، خطری بالقوه‌ باشند و جان آنان را به خطر بیندازند.
تلاش برای حضور حداکثری در مراسم اربعین در حالی صورت می‌گیرد که به اذعان وزیر بهداشت، موج پنجم رو به کاهش گذاشته و برای مدیریت بیماری تا شروع موج ششم، فقط شش هفته زمان باقی است. 

جمهوری اسلامی ایران همواره از مراسم اربعین برای نمایش چهره‌ای «مقتدر» از خود و «عزت اسلامی» برداشت سیاسی کرده است. علی خامنه‌ای پیش‌تر پیاده‌‎روی اربعین را «نورافکن قوی» خوانده بود که به گفته او دنیا سعی می‌کند آن را نبیند یا تحریفش کند.