عراق فقط ۳۰ هزار ایرانی را برای اربعین راه می‌دهد

ماه گذشته میلیون‌ها زائر بی‌توجه به شیوع کرونا، برای سوگواری عاشورا به کربلا رفتند

بیشتر زائران ایرانی در سال‌های گذشته پای پیاده وارد عراق می‌شدند- Mohammed SAWAF / AFP

عراق اعلام کرد برای مراسم اربعین امسال، در مجموع فقط چهل هزار زائر خارجی و از جمله سی هزار ایرانی را در خاک خود خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت عراق یکشنبه شب اعلام کرد که به دلیل بحران همه‌گیری کرونا، شمار زائرانی که اجازه ورود به کربلا خواهند داشت، به‌شدت کاهش یافته است.

در سال ۱۳۹۸ حدود چهارده‌ میلیون زائر برای این مراسم به عراق رفتند که بیشترشان از ایران، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان، و لبنان بودند.

سال گذشته، دولت عراق شمار زائران خارجی را به ۱۵۰۰ نفر از هر کشور محدود کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کمیسیون دولتی بهداشت عراق، امسال کشورهای حوزه‌ خلیج فارس، کشورهای عرب، و بقیه کشورهای جهان جمعا می‌توانند ده هزار زائر به کربلا بفرستند.

این کمیسیون که ریاستش با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق است، گفت که زائران خارجی تنها با هواپیما اجازه ورود خواهند داشت.

همزمان‌، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز یکشنبه نوشت: «امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، با بیان این که هنوز نامه رسمی از سوی عراق یا وزارت خارجه دریافت نکرده‌ایم، گفت که این موضوع قرار است در جلسه ستاد اربعین مورد بررسی قرار گیرد و در صورت قطعی بودن این موضوع، سازوکار اعزام اعلام خواهد شد.»

این خبرگزاری افزود که امام جمعه نجف اشرف در روزهای اخیر خواستار بازگشایی مرزها به روی زوار اربعین شده بوده است. بیشتر زائران ایرانی در سال‌های گذشته پای پیاده وارد عراق می‌شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماه گذشته میلیون‌ها زائر بی‌توجه به شیوع کرونا، برای سوگواری عاشورا به کربلا رفتند.

عراق با جمعیتی حدود چهل میلیون نفر، تا کنون حدود دو میلیون مورد ابتلا به کرونا ثبت کرده است و طبق آمار رسمی، از زمان آخرین موج شیوع این ویروس در عراق، ۲۱ هزار نفر در آن کشور جان خود را از دست داده‌اند.