فروش هتل ترامپ در واشنگتن: نبود مشتری یا تدارک برای ریاست‌جمهوری؟

نماینده جمهوری‌خواه کنگره:‌ «فکر می‌کنم ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد»

هتل «ترامپ اینترنشنال» در خیابان پنسیلوانیای واشنگتن- Kevin Dietsch/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ در آستانه فروش حقوق خود در هتل معروفش در واشنگتن، پایتخت آمریکا، قرار دارد. تارنمای خبری آکسیوس این خبر را به نقل از منابعی آگاه گزارش کرده است. 

هتل‌های ترامپ مثل بقیه محصولات او، بر بنیان «برند» یا نام‌نمای تجاری مشهور پیش می‌روند و حروف بزرگ طلایی اسم او بر سر در هتل «ترامپ اینترنشنال» در خیابان پنسیلوانیای واشنگتن، همان خیابانی که کاخ سفید در شماره ۱۶۰۰ آن واقع شده است، می‌درخشند. این ساختمان مدت‌ها است به نمادی در نبردهای سیاسی آمریکا بدل شده است و کنار رفتنش، می‌تواند خبر خوبی برای مخالفان ترامپ باشد. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز که او در کاخ سفید زندگی می‌کرد، بارها بر سر میز خصوصی‌اش در این هتل حاضر می‌شد و حامیانش در بار لابی هتل و رستوران‌های آن گرد می‌آمدند تا صدای خود را به گوش رئیس‌جمهوری محبوب‌شان برسانند.

اما طرفداران ترامپ نباید زودتر از موعد خوشحالی کنند. برخی گزارش‌ها از ایالت آیوا حاکی از آن است که آقای ترامپ به‌زودی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام می‌کند. به گزارش روزنامه محلی «دس موینز رجیستر»، جیم جوردن، نماینده کنگره از ایالت اوهایو، روز پنجشنبه در جلسه شامی با طرفداران حزب جمهوری‌خواه در کانتی دالاس ایالت آیوا، گفت: «فکر کنم نامزد خواهد شد. من که می‌خواهم نامزد شود. ثابت کرده که از پسش برمی‌آید.»

یکی از کنش‌گران لیبرال مخالفت ترامپ، صحبت‌های جوردن را ضبط کرده بود که حتی روشن‌تر گفته بود: «رئیس‌جمهوری ترامپ دوباره نامزد خواهد شد.» آقای جوردن منکر این سخنان شده بود، تا زمانی که فیلمش منتشر شد و دیگر انکار ممکن نبود. در فایل صوتی که از او منتشر شده است، می‌شنویم که در پاسخ به سوالی در مورد این‌که ترامپ دوباره نامزد می‌شود یا نه، می‌گوید: «می‌دانم که خواهد شد. بله دیروز با او حرف زدم. بعد از این همه مجنون‌بازی که در افغانستان پیش آمد، او آماده است که نامزدی‌اش را اعلام کند.»

دیگرچهره نزدیک به ترامپ، جیسون میلر، مشاور سابق، روز پنجشنبه به شبکه «چدار تی وی» گفت امکان نامزد شدن ترامپ «جایی بین ۹۹ تا ۱۰۰ درصد است» و افزود: «به نظرم قطعا در سال ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد.»

به گزارش آکسیوس، اگر این معامله پیش برود، ترامپ حق اجاره آن هتل را به یک شرکت ساخت‌‌‌وساز املاک خواهد فروخت و آن شرکت پس از مذاکره با شرکت‌های هتل، دست به مدیریت و تغییر نام‌نمای تجاری آن خواهد زد. جزئیات این توافق هنوز معلوم نیست، اما نمایندگان آقای ترامپ در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های زنجیره‌ای هتل در سراسر جهان هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ، که اولین بار در پاییز ۲۰۱۹ کوشید این هتل را بفروشد، به سوال‌های «آکسیوس» و سایر رسانه‌ها در این مورد پاسخ نداده است. به گفته منابع موثق در گفت‌وگو با این تارنما، آقای ترامپ احتمالا رقمی پایین‌تر از ۵۰۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۱۹ به دنبالش بود، دریافت خواهد کرد. 

این هتل بخشی از تاریخ پایتخت آمریکا است، چرا که در ساختمان ۱۲۲ساله‌ای واقع شده است که زمانی به اداره پست تعلق داشت. سه سال پیش از آن ‌که ترامپ رئیس‌جمهوری شود، «اداره خدمات عمومی» که مدیریت تمامی املاک دولت فدرال را بر عهده دارد، اعلام کرد که توافق اجاره ۶۰ ساله‌ای با سازمان ترامپ بسته است. طبق آن توافق که در سال ۲۰۱۳ به امضا رسید، قرار شد ۲۰۰ میلیون دلار پول از منابع خصوصی خرج بازسازی این بنا شود و تبدیل به اقامتگاهی لوکس شود. به گفته «اداره خدمات عمومی»، در سال ۲۰۱۷ سازمان ترامپ ماهی ۲۵۰ هزار دلار اجاره پایه می‌پرداخت که همزمان با تورم بالاتر هم می‌رود. 

هتل در سپتامبر ۲۰۱۶ افتتاح شده بود، درست دو ماه پیش از آن ‌که ترامپ با پیروزی بر هیلاری کلینتون، ساکن ساختمان شماره ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا شود. پس از این بود که بسیاری از کارشناسان حقوقی می‌گفتند از نظر اخلاقی، دولت باید توافق ۶۰ ساله اجاره با سازمان ترامپ را لغو کند، چرا که آقای ترامپ حالا عملا هم صاحبخانه بود و هم مستاجر. اما «اداره خدمات عمومی» توافق را حفظ کرد.

دنیاگیری ویروس کرونا لطمات بزرگی به صنعت گردشگری در سراسر آمریکا زده است و هتل‌ها و زمین‌های گلف ترامپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ نیز به «برند» و نام‌نمای تجاری او ضربه زده است. به گزارش روزنامه «واشنگتن پست» در ژانویه ۲۰۲۱ که ریاست‌جمهوری ترامپ به پایان رسید، هتل «ترامپ اینترنشنال» در واشنگتن ۱۷۰ میلیون دلار بدهی داشت و دارایی‌هایش نسبت به سال پیش از آن ۶۰ درصد کاهش داشت. حدود سه ماه پیش (اوایل ماه ژوئن)، همین روزنامه گزارش کرد که ترامپ شرکت «نیومارک گروپ» را به خدمت گرفته است تا توافق اجاره آن‌ هتل را بفروشد. مدیریت املاک آن ساختمان، تا پیش از این بر عهده شرکت «جونز لانگ لا سال» بود که به گزارش بلومبرگ، در پی یورش طرفداران ترامپ به کنگره در روز ۶ ژانویه سال جاری، به توافق خود خاتمه داد.

آقای ترامپ، که در چهار سال ریاست‌جموری خود دو باردر کنگره  به استیضاح کشیده شد و استیضاحش هر دو بار در سنا رای نیاورد، پس از شکست در انتخابات به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داده است و مقادیر عظیمی کمک مالی جمع‌آوری کرده است. منتقدان می‌گوید او می‌خواهد نامزد رئیس‌جمهوری شود تا بدان وسیله، از مشکلات مالی احتمالی و درگیر شدن با تحقیقات جنایی و مدنی احتمالی در مورد خودش بگریزد.

بیشتر از جهان