شیوع کرونا در ایران، افزایش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی

نوجوانان و جوانان بیشتر به سمت گل و شیشه می‌روند و افراد مسن‌تر هروئین و تریاک مصرف می‌کنند

فاطمه رضوانی: «بیشترین تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد زنان‌اند» - عکس از خبر آنلاین

فاطمه رضوانی مدنی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران، از افزایش انواع آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر، به ویژه بعد از شیوع کرونا، خبر داد.

او در گفت‌و‌گویی با تارنمای خبر آنلاین، گرچه ریز آمار این آسیب‌ها را به دلیل «محرمانه بودن» بیان نکرد، اما «توسعه فقر» را یکی از عواملی خواند که به افزایش این آسیب‌ها دامن زده است: «یافته‌های حاصل از دو دوره پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و عوامل تعیین‌کننده آن، حاکی از آن است که در هر استانی وضعیت متفاوت است، ولی به‌طورکلی شواهد حاکی از افزایش و رشد برخی آسیب‌های فردی و خانوادگی است. به عنوان مثال، بیکاری و مسائل اقتصادی ناشی از کرونا با آسیب‌های اجتماعی همچون همسرآزاری، اعتیاد به مواد و ... رابطه داشته‌اند. تماس‌ها با سامان ۱۴۸ همزمان با شیوع کرونا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضوانی افزود: «دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارند که زنان معتاد ۲۸۰ هزار نفر از این جمعیت‌ هستند.» به گفته او، «شکست عاطفی، افسردگی، اختلالات روانی، اختلالات شخصیتی و نبود اعتماد به‌نفس، از مهمترین عوامل روانی‌اند که زنان را مستعد مصرف مواد مخدر می‌کنند.»

بنا به اظهارات رضوانی، نوجوانان و جوانان بیشتر به سمت گل و شیشه می‌روند و افراد مسن‌تر هروئین و تریاک مصرف می‌کنند: «امسال آمار پذیرش زنان معتاد متجاهر در مراکز بهزیستی افزایش قطعی داشته... و بیشترین تماسٔ‌گیرندگان خط ملی اعتیاد زنانند. بیشترین سؤالی که در سال جاری مردم از مواد می‌پرسند، در مورد گل و تریاک بوده است.»