انفجار انتحاری در کویته پاکستان دست‌کم ۴ کشته برجای گذاشت

گروه «تحریک طالبان پاکستان» مسئولیت حمله انتحاری به ایست بازرسی نیروهای سپاه مرزی را برعهده گرفت

نیروهای امنیتی پاکستان درحال بررسی محل انفجار انتحاری در شهر کویته- Banaras KHAN / AFP 

پلیس پاکستان اعلام کرد در اثر انفجار انتحاری در شهر کویته دست‌کم چهار نیروی امنیتی آن کشور، متعلق به شبه‌نظامیان سپاه مرزی، کشته شدند. شهر کویته پاکستان، مرکز استان بلوچستان در جنوب غربی آن کشور، در نزدیکی مرز افغانستان واقع شده است و تنها حدود ۱۴۰ کیلومتری با مرز فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک بمب‌گذار انتحاری روز یکشنبه، ۱۴ شهریورماه، با منفجر کردن موتور خود که ۶ کیلوگرم مواد منفجره در آن جاسازی کرده بود، در یک ایست بازرسی در منطقه‌ای از شهر کویته، یک خودروی دولتی و نیروهای سپاه مرزی پاکستان را هدف قرار داد. 

سخنگوی بخش مبارزه با تروریسم پلیس پاکستان نیز این حمله را تایید کرده است.  

اظهر اکرام، معاون فرمانده پلیس کویته پاکستان، اعلام کرد سه نفر از کشته‌شدگان در انفجار جان خود را از دست داده‌اند و یک نفر دیگر هم بعدتر در اثر جراحات واردشده جان باخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، دو شهروند غیرنظامی و ۱۷ نفر دیگر از سپاهیان مرزی و نیز در این انفجار زخمی شده‌اند که وضعیت سه نفرشان وخیم اعلام شده است. 

گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریک طالبان پاکستان که پس از سقوط کابل و به‌ قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بیعت خود را با آنان تجدید کرده است، به‌تازگی حملات خود علیه نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان را افزایش داده است.   

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، با انتشار توییتی در حساب رسمی خود، حمله به ایست بازرسی سپاه مرزی در جاده موستانگ شهر کویته و عملیات انتحاری گروه تحریک طالبان پاکستان را محکوم کرد. او در ادامه توییت خود ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان و آرزوی بهبود برای مصدومان، افزود: «درود بر نیروهای امنیتی و فداکاری‌های آنان برای حفظ امنیت ما از طریق خنثی‌سازی طرح‌های تروریست‌های مورد حمایت خارجی.»  

در شهر کویته پاکستان نزدیک به نیم‌میلیون نفر از افراد قوم هزاره‌، به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند. جامعه شیعیان هزاره‌ در این شهر مدتهاست که هدف حملات داعش و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی سنی قرار می‌گیرند. در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۲۰۰ هزاره در این شهر در بمب‌گذاری‌های پیاپی کشته شدند.