رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان خبر می‌دهد

طالبان بیشتر از سه هفته پس از کنترل افغانستان به دلیل اختلافات درونی و بیرونی نتوانسته است حکومت خود را اعلام کند

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از احتمال وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان خبر داده است. او در تازه‌ترین مصاحبه‌ خود در سفرش به آلمان روز شنبه (۳ سپتامبر) به تلویزیون فاکس نیوز آمریکا گفته است که محاسبات نظامی او نشان می‌دهد که اگر شرایط کنترل نشود جنگ داخلی در افغانستان اجتناب‌ناپذیر است و زمینه برای رشد گروهای ‌تروریستی مانند داعش فراهم خواهد شد.

او می‌‌گوید: «تخمین نظامی من نشان می‌دهد شرایط طوری است که احتمال دارد جنگ داخلی در بگیرد. به نظرم بعید است که طالبان بتواند قدرت را انحصاری کند و حکومت خود را ایجاد کند.»

پس از گذشت سه هفته از پیروزی طالبان، تا حال این گروه نتوانسته است حکومت خود را اعلام کند. منابع مختلف تایید می‌کنند که دلیل تاخیر در اعلام حکومت طالبان اختلافات درونی این گروه است.

اختلافات درونی این گروه در دشمنی و رقابت دو قبیله درانی و غلجای ریشه دارد. حالا با پیروزی هر یک از اعضای این گروه تلاش دارد قبیله او رهبری افغانستان را در دست بگیرد.

ملابرادر که احتمال دارد رهبر حکومت آینده طالبان اعلام شود از قبیله درانی است و انس حقانی، پسر سراج‌الدین حقانی، معاون این گروه از قبیله غلجایی است. هر دو در تلاش‌‌اند سکان حکومت کابل را در دست بگیرند.

جدا از اختلافات درونی، طالبان با مشکلات مهم دیگری مانند کسب مشروعیت جهانی، مبارزه با فقر و تروریسم روبه‌رو است اما در میان همه مشکلات عمد‌ه‌ترین آن شکل‌گیری گروه بزرگ مخالفان طالبان است که قرار است دور جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود مستقر در پنجشیر بسیج شوند.

طالبان هنوز نتوانسته است تمام گروه‌های سیاسی افغانستان را که از حمایت مردمی برخوردارند دور خود جمع کند.

ناتوانی این گروه در تشکیل حکومت همه‌شمول به همراه تمام گروه‌های سیاسی احتمال وقوع جنگ داخلی را قوی‌تر از گذشته کرده است.

هم‌اکنون جنگ شدید در پنجشیر در شمال کشور جریان دارد. گزارش‌ها در مورد پیشرفت در این جنگ ضد و نقیض است طالبان از پیشروی خود می‌‌گوید و جبهه مقاومت از شکست و اسیر شدن جنگجویان طالبان خبر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلال کریمی، سخنگوی طالبان، روز گذشته (شنبه) در توییترش گفت که طالبان شهرستان‌های انابه و خینج را تصرف کرده و به طرف مرکز این استان پیشروی دارد.

اما فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت، امروز صبح (یکشنبه) در توییترش خبر داده است که پریان را از طالبان پس گرفته‌‌اند و صدها طالب را کشته و اسیر کرده‌اند.

فهیم دشتی گفته است که شمار زیادی از کشته‌شدگان و اسرا از جنگجویان خارجی و پاکستانی‌‌اند.

با آغاز درگیری‌ها در پنجشیر خبر ایجاد جبهه متحد علیه طالبان از سوی گروهای سیاسی مختلف اعلام شده است.

عطا محمدنور و دوستم نیز اعلام کرده‌اند که با این جبهه همراه خواهند شد.

گر طالبان نتواند با آن‌ها کنار بیاید پایه‌های حکومت آن‌ها متزلزل خواهد بود. مناطق بسیاری وجود دارند که حاضر نیستند زیر سیطره مطلق طالبان زندگی کنند.

اندراب هنوز دست از مقاومت بر نداشته و تلاش می‌کند به مبارزه ادامه دهد.

روز گذشته زنان کابل و هرات بر تصمیم طالبان مبنی بر عدم حضور زنان در کابینه و رده‌های تصمیم گیری دست به اعتراض زدند و این اعتراضات با خشونت از سوی طالبان پایان یافت.

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که اعتراضات از نظام طالبانی در گوشه و کنار افغانستان در حال شکل‌‌گیری است. مردم افغانستان مخالف انحصار مطلق از قدرت از سوی طالبان و نادیده‌گرفتن زبان، فرهنگ و حضورشانند.

به نظر می‌رسد که اگر طالبان با مردم افغانستان و گروه‌های مخالف مانند جبهه مقاومت ملی کنار نیاید، اختلافات درونی و بیرونی سبب خواهد شد تا این گروه به زودی از هم بپاشد و به حلقه‌های کوچک بدون رهبری واحد تبدیل شود.

اینجاست که مدیریت اوضاع در افغانستان کنترل ناپذیر شده و زمینه رشد گروه‌های تروریستی بیشتر از پیش فراهم خواهد شد.

در این صورت افغانستان در جنگ داخلی تمام عیاری قرار خواهد گرفت به طوری‌ که طالبان با گروه‌های انشعابی‌اش از یک سو و از سوی دیگر با داعش و از طرف دیگر با جبهه مقاومت ملی و اعتراضات گسترده مردمی روبه‌رو خواهد شد.