استفاده از فناوری واکسن آکسفورد-آسترازنکا برای ساخت داروی ضدسرطان

دانشمندان یک واکسن دو دوزی ساخته‌اند که معتقدند می‌تواند تومورهای سرطانی در بدن انسان را هدف بگیرد

واکسن ضدسرطانی که دانشمندان آکسفورد و لودویگ ساخته‌اند، دو «ناقل» ویروسی اولیه و تقویت‌کننده دارد، که یکی از آن‌ها برای توسعه و ساخت واکسن کووید-۱۹ استفاده شده است- Heathcliff O'Malley / POOL / AFP

قرار است از فناوری‌ای که در ساخت واکسن کووید-۱۹ آکسفورد-آسترازنکا به کار گرفته شده است، برای تولید یک داروی جدید استفاده شود که می‌تواند به درمان بیماری سرطان کمک کند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد و مؤسسه لودویگ برای تحقیق در مورد سرطان، یک واکسن دو دوزی ساخته‌اند که معتقدند می‌تواند تومورهای سرطانی در بدن انسان را هدف بگیرد.

آزمایش این دارو روی موش‌ها نشان داد که سطح سلول‌های ضدتومور CD8+T که مانع رشد تومور می‌شود، بیش از اندازه معمول  و تاکنونی افزایش می‌یابد و احتمال نجات بیمار را بیشتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دارو همچنین واکنش به روش ایمنی‌درمانی را که سیستم ایمنی بدن فرد علیه تومور را تقویت می‌کند و در مورد بیماران با میزان پایین سلول‌های «تی» مفید واقع می‌شود، ارتقا می‌دهد.

واکسن ضدسرطانی که دانشمندان آکسفورد و لودویگ ساخته‌اند، دو «ناقل» ویروسی اولیه و تقویت‌کننده دارد، که یکی از آن‌ها برای توسعه و ساخت واکسن کووید-۱۹ استفاده شده است.

برای اطمینان از این که داروی جدید مشخصا سلول‌های سرطانی را هدف بگیرد، طوری طراحی شده است که به دنبال پروتئین‌های آنتی‌ژن تومور در غشای سلول می‌رود.

نخستین آزمایش بالینی این داروی جدید بر روی انسان قرار است اواخر سال جاری میلادی و بر روی هشتاد داوطلب انجام شود که سلول‌های نه‌چندان کوچک سرطانی در ریه‌های خود دارند.