وعده چین برای ارسال «حجم بالایی» از واکسن سینوفارم به ایران

وضعیت همه‌گیری کرونا در ایران در هفته‌های گذشته فوق بحرانی گزارش شده است

سال گذشته رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که به واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا اعتماد ندارد و واردات آن را ممنوع اعلام کرد-FADEL SENNA / AFP

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز جمعه در گفت‌وگویی تلفنی با وزیر خارجه ایران، وعده داد که در روزهای آینده «حجم بالایی» از واکسن سینوفارم به ایران ارسال خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگو تاکید کرد که تسریع در دریافت هرچه بیشتر واکسن، در چارچوب توافق روسای‌جمهوری دو کشور و نقش آن در عبور از همه‌گیری فعلی در ایران ضرورت دارد.

وضعیت همه‌گیری کرونا در ایران در هفته‌های گذشته فوق بحرانی گزارش شده و با گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز آن، میزان واکسیناسیون و مصونیت جمعی در ایران هنوز در  پایین‌ترین حد است و تا میزان مطلوب فاصله زیادی دارد.

بر اساس گزارش روز جمعه وزارت بهداشت، در کشور ایران با ۸۳ میلیون جمعیت، تاکنون ۱۹ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۱۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته (دی ۱۳۹۹)، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که به واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا اعتماد ندارد و واردات آن را ممنوع اعلام کرد؛ تصمیمی که علاوه بر سوءمدیریت، نقش عمده‌ای در تشدید همه‌گیری داشت. با این حال وی ماه گذشته (مرداد ۱۴۰۰) بدون اشاره به موضع قبلی خود، از مسئولان خواست به هر ترتیب برای واردات واکسن اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز جمعه اعلام کرده که بزرگ‌ترین محموله وارداتی واکسن کرونا شامل بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد شده است.

بنا بر اعلام مهرداد جمالی ارونقی، چهل و چهارمین محموله واکسن وارداتی ساعت ۱۴:۱۲ جمعه به ایران رسیده است.

در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۲ شهریور، ۵۶۱ بیمار به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۰۹ هزار و ۵۴۹ نفر رسیده است. ۳۰۶ شهر کشور نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.