طالبان روز جمعه دولت خود را معرفی می‌کند

قرار است ملا هبت‌الله به عنوان رهبر عالی معرفی شود

طالبان همچنان گفته‌اند که در این دولت زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری حضور نخواهند داشت- Alexander Zemlianichenko/Pool via REUTERS

گروه طالبان گفته‌اند که تا ساعاتی دیگر دولت خود را معرفی خواهند کرد. منابعی در رهبری طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که پس از نماز جمعه، طالبان به صورت رسمی دولت خود را اعلام می‌کنند.

به نقل از این منابع، قرار است در راس این دولت ملا هبت‌الله آخند زاده، رهبر فعلی گروه طالبان قرار گیرد. این منابع همچنین گفته‌اند، به احتمال زیاد مدیریت دولت بر عهده ملا عبدالغنی برادر خواهد بود، گرچه پیش از این گفته شده بود که ملا برادر به عنوان وزیر خارجه کار خواهد کرد.

مولوی انعام الله سمنگانی مسئول کمیسیون اطلاعات و فرهنگ طالبان به رسانه‌ها گفته است که در دولت جدید ملا هبت‌الله به عنوان رهبر عالی حضور خواهد داشت و ملا برادر که به عنوان رئیس حکومت معرفی می‌شود، زیر نظر او فعالیت خواهد کرد.

به احتمال زیاد ملا هبت‌الله آخند زاده به عنوان رئیس شورای رهبری دولت معرفی خواهد شد و ملا برادر هم به عنوان رئیس حکومت یا چیزی شبیه این.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان همچنین گفته‌اند که در این دولت زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری حضور نخواهند داشت. آنها توضیح ندادند که منظور از عرصه‌های تصمیم‌گیری تا چه سطحی است. اما به نظر می‌رسد که در کابینه طالبان به هیچ زنی کرسی وزارت داده نخواهد شد.

گفته می‌شود که نماز جمعه در ارگ ریاست جمهوری برگزار می‌شود. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که گروه طالبان در حال زمینه‌سازی برای برگزاری نماز جمعه و هم زمان اعلام حکومت است.

به نقل از منابعی در میان طالبان، این گروه بر خلاف ادعاهای قبلی‌شان مبنی بر ایجاد یک دولت فراگیر، بیشتر اعضای خود را در تشکیل این دولت قرار داده و حضور چهره‌های بیرون از این گروه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

طالبان همچنین تا این لحظه در مورد ساختار نظام صحبتی نکرده‌اند. هرچند قبل از این تعدادی از اعضای رهبری طالبان به رسانه‌ها گفته بودند که تمایل دارند تا دوباره در افغانستان امارت اسلامی را برقرار سازند. اما با توجه به واکنش جامعه جهانی در قبال امارت اسلامی، طالبان هنوز در تردید اعلام امارت یا یک دولت اسلامی باقی مانده‌اند.

تا کمتر از ۲۰ ساعت دیگر طالبان دولت خود را معرفی خواهند کرد و همان گونه که قبلا گفته بودند، این دولت موقت نیست بلکه دائمی است. پس از آن باید دید که جامعه جهانی به خصوص کشورهای منطقه نسبت به این دولت چه رویکردی را در پیش خواهند گرفت. آیا آن را به رسمیت خواهند شناخت، یا منتظر می‌مانند تا شاهد نحوه برخورد این دولت در قبال شهروندانش و در تعامل با جامعه جهانی باشند.