مهاجران افغانستانی که با قایق به بریتانیا بیایند، پذیرفته نمی‌شوند

بریتانیا تنها درخواست‌های پناهندگی قانونی را می‌پذیرد

بریتانیا برنامه مدونی برای پذیرش افغانهای همکار بریتانیا دارد - Sameer Al-DOUMY / AFP

وزارت داخله بریتانیا اعلام کرد پناهجویانی که از حکومت طالبان در افغانستان فرار کرده اند در صورتی که با قایق های کوچک از کانال مانش عبور کنند، در بریتانیا اسکان داده نمی‌شوند.

مسئول اسکان افغان‌ها در این باره گفت: «پناه‌جویان در صورت تمایل به دریافت حمایت در بریتانیا، باید از طریق راه‌های قانونی که از قبل با مقامات مورد توافق قرار گرفته است، وارد شوند.»

ویکتوریا اتکینز با اشاره به طرح برنامه‌های اسکان مجدد که توسط دولت به‌عنوان عملیات استقبال گرم معرفی شده است، گفت: «پیام ما این است، لطفاً به‌صورت غیرقانونی به اینجا سفر نکنید.»

وزارت داخله تأیید کرد که به حداقل ۸ هزار کارمند و اعضای خانواده افغان‌هایی که تحت طرح مهاجرت و کمک‌های (Arap) تخلیه شده‌اند، اجازه اقامت نامحدود در بریتانیا داده می‌شود. اما دولت هنوز تصمیم نگرفته است که آیا ۵۰۰۰ افغانستانی که در سال آینده تحت طرح اسکان مجدد به انگلستان کمک خواهند کرد، اجازه اقامت نامحدود خواهند داشت یا خیر. 

گفته می‌شود هزاران افغان که با مأموریت بریتانیا در افغانستان ارتباط دارند، همچنان در این کشور محبوس هستند، زیرا نتوانسته‌اند قبل از خروج نهایی نیروهای غربی از کشور، خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال وزیر امور داخله تأکید کرد کسانی که به کشورهای همسایه فرار می‌کنند و بعداً سعی می‌کنند از طریق دریا به بریتانیا بیایند، مشمول سخت‌گیری دولت در رابطه با «عبور از قایق‌های کوچک» خواهند بود.

خانم اتکینز به برنامه صبحانه بی‌بی‌سی گفت: «این چالش بزرگی است که ما در دیگر بخش‌های سیستم مهاجرت خود با آن روبرو هستیم: تلاش برای جلوگیری از سوء استفاده این گروه‌ها از افراد آسیب‌پذیر با سوارکردن آنها در قایق‌های کوچک بر روی کانال.»

وی افزود: «پیام ما این بوده است، لطفاً به صورت غیرقانونی به اینجا سفر نکنید. ما مسیرهای امن و قانونی را ارائه می‌دهیم و این دقیقاً همان کاری است که با طرح اسکان مجدد افغان‌ها انجام می‌دهیم.  ما باید این کار را به صورت منظم و قانونی انجام دهیم. »

در اوایل سال جاری، گروهی متشکل از ۴۵۰ نفر از کارشناسان مهاجرت تلاش دولت بریتانیا برای ایجاد تقسیم بین مسیرهای قانونی و غیرقانونی را با تحقیر پناه‌جویانی که راهی جز سفر با وسایل ناامن ندارند، محکوم کردند.

در بیانیه آنها آمده است: «اینها سفرهای غیرقانونی نیستند ... طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توان در صورت درخواست پناهندگی به صورت غیرقانونی سفر کرد.»

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا شب گذشته به نمایندگان پارلمان در مورد تلاش‌های مداوم برای کمک به ۳۰۰ کارمند افغان و حدود ۷۰۰ نفر از افراد وابسته به آنها که قبل از خروج آخرین سربازان غربی از فرودگاه کابل، امکان خروج را از دست داده بودند، گفت که به مقامات وزارت دفاع دستور داده شده است تا از تماس‌های تلفنی و پیام‌ها برای برقراری ارتباط با بیشتر آنها استفاده کنند.

این در حالی است که دفتر نخست وزیر تأیید کرد که نماینده بوریس جانسون در دوحه حضور داشت تا با نمایندگان طالبان درباره سرنوشت اتباع بریتانیایی و کارکنان افغان باقی مانده صحبت کند.

بیشتر از جهان