جان بولتون: اول توافق، بعد لغو تحریم

مایک پومپئو: موضع آمریکا در برابر ایران تغییری نکرده است

NICHOLAS KAMM / AFP

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی که از آمریکا خواسته بود برای آغاز رویکرد مثبت ایران، تحریم‌ها را لغو کند، تاکید کرد برای لغو تحریم‌ها،‌ نخست باید به یک توافق دست یافت.

رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه گفته بود، ‌آماده است برای حل مشکلات مردم با هر کسی ملاقات کند. اظهاراتی که با توجه به در پیش بودن مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، به تمایل روحانی برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش تعبیر شد. البته روحانی روز گذشته شرایطی به اظهارات قبلی خود اضافه کرد و گفت تا آمریکایی‌ها توبه نکنند و تحریم‌ها لغو نشود، ایران گام مثبتی برنمی‌دارد و او هم با کسی عکس یادگاری نمی‌گیرد. رئیس‌جمهور ایران همچنین مدعی شد، کلید حل این مشکل در دست واشینگتن است.

در روزهای گذشته، ‌به خصوص پس از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بیاریتز، ‌شهر محل برگزاری اجلاس سران گروه ۷ در فرانسه، گزارش‌هایی در مورد پیشنهادهای پاریس به تهران برای حفظ برجام منتشر شد.

برخی از این گزارش‌ها به خط اعتباری ۱۵ میلیون یورویی اشاره دارد که ظاهرا کاخ الیزه پیشنهاد داده، امکان دسترسی به آن را در چارچوب کانال ویژ‌ه اقدام مالی (اینستکس) برای ایران فراهم کند. در مقابل جمهوری اسلامی باید به کاهش تعهدات هسته‌ای خاتمه دهد و برای مذاکرات گسترده‌تر به ویژه در مساله موشکی، آماده شود.

این در حالی است که بولتون در تازه‌ترین اظهار نظر خود در نظر گرفتن برخی منافع اقتصادی برای تهران، به منظور متوقف کردن روندی که به گفته او از اول نباید آغاز می‌کرد را غیر عملی توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی آمریکا به رادیو آزاد اروپا گفت: تحریم‌ها تنها زمانی برداشته می‌شوند که به یک توافق جامع با ایران بر سر مساله هسته‌ای اش دست یابیم.

به طور همزمان ظریف که در تور سفر به کشورهای آسیایی به سر می‌برد، تهدید کرده که ایران در صورت عدم دستیابی به توافق با اروپا، تا  ششم سپتامبر (۹ روز دیگر)، سومین گام در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای را بر می‌دارد. البته او به جزئیات آن اشاره نکرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران از اروپا خواسته که دست کم بتواند روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت به فروش برساند و مبالغ قابل توجهی اعتبار در اینستکس داشته باشد که از آن بتواند برای خرید کالا و محصولات مورد نیاز خود استفاده کند. در حال حاضر رویترز فروش نفت ایران را حدود یکصد هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

با این وجود بولتون معتقد است، نباید برای آوردن تهران پای میز مذاکره،‌ تحریم‌ها را لغو کرد.

او همچنین می‌گوید، زمانی که حکومت ایران آماده باشد، مذاکره می‌کنیم.

بولتون در واکنش به برخی اظهار نظرها که اشاره ترامپ به واقع‌بینانه بودن دیدار با روحانی در چند هفته آینده را تعدیل مواضع کاخ سفید در برابر جمهوری اسلامی توصیف کرده بود،‌ گفت:« مواضع آمریکا تغییر نکرده و اگر ترامپ با روحانی ملاقات نکند، ‌تغییر نخواهد کرد».

از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفتگو با فاکس و سی بی اس، تایید کرده که آمریکا همچنان به جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران پایبند است.

او مدعی شد،‌ آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که بزرگترین دولت به گفته او حامی ترور در جهان، رژیم انقلابی در ایران، در جهان دست به ترور نمی‌زند و ما نمی‌خواهیم آنها به سلاح هسته‌ای دست یابند.

پومپئو سال گذشته، پس از خروج آمریکا از برجام، سرفصل‌هایی را برای مذاکره با ایران مشخص کرده بود که طیف وسیعی از موضوعات از مساله هسته‌ای گرفته تا آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و ماجراجویی‌های منطقه جمهوری اسلامی و همچنین برنامه‌های موشکی را شامل می‌شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده، تنها زمانی که ایران رفتارش را تغییر دهد، راه حل جدیدی پیش رو خواهد بود و با درک جدید، توافق‌های جدیدی مقابل آن قرار می‌گیرد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که این هدف هرچه زودتر محقق شود، چرا که به نفع جهان است و برای مردم آمریکا نیز امنیت ایجاد می‌کند.