وزارت انرژی لبنان: دولت درخواستی برای واردات سوخت ایران دریافت نکرده است

این اظهارنظر تایید می‌کند حزب‌الله بدون هماهنگی با دولت اقدام به واردات سوخت از ایران می‌کند

هنوز محموله اول وارد لبنان نشده است و حزب‌الله نیز جزئیاتی درباره آن ارائه نداده است (تصویر آرشیوی)-Hamad I Mohammed/ REUTERS

سرپرست وزارت انرژی لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد دولت این کشور هیچ درخواستی برای واردات سوخت از ایران دریافت نکرده است؛ اظهارنظری که ظاهرا تایید می‌کند حزب‌الله، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، بدون هماهنگی با دولت اقدام به واردات سوخت از ایران می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریموند قجار در پاسخ به پرسش خبرنگاران در همین ارتباط در بیروت گفت «نقش ما برای صدور مجوز واردات محدود است، ما درخواستی برای مجوز دریافت نکردیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گفته شما بدین معناست که کشتی حامل سوخت ایران بدون مجوز راهی لبنان می‌شود گفت، «خیر. ما اطلاعی نداریم. از ما درخواست مجوز نشده است. این تمام چیزی است که می‌گویم.»

گروه شبه‌نظامی شیعه حزب‌الله که در سال ۱۹۸۲ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد، ماه گذشته اعلام کرده بود که نخستین محموله سوخت ایران برای راهی لبنان شده است و پس از آن نیز از بارگیری محموله‌های دوم و سوم سوخت ایران به این کشور حاشیه مدیترانه خبر داد.

با این حال هنوز محموله اول وارد لبنان نشده است و حزب‌الله نیز جزئیاتی درباره آن ارائه نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت تنکر ترکرز، که تردد کشتی‌ها را رصد می‌کند، می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که محموله اول باید جایی در بخش جنوبی دریای سرخ باشد و محموله‌های دوم و سوم هنوز به سمت مقصد گفته شده حرکت نکرده‌اند.

بحران کمبود سوخت در لبنان، که ناشی از بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی این کشور به‌وجود آمده است، باعث شده حتی ابتدایی‌ترین خدمات در لبنان یا تعطیل شوند یا به شدت محدود شوند. از بن‌بست سیاسی چند سال اخیر در لبنان به عنوان یکی از دلایل عمده بحران کنونی یاد می‌شود.

بیروت اوایل مرداد ماه از امضای قراردادی برای همکاری در فروش سوخت عراق، با امید به کاهش بحران اقتصادی و انرژی در لبنان، خبر داد. ریموند قجار بدون ارائه جزئیات گفته بود که لبنان خدمات مبادله سوخت را به عراق ارائه می‌دهد و در ازای آن سوخت مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

صنعت نفت ایران از سوی ایالات متحده تحت تحریم قرار دارد و خرید و فروش آن ممنوع اعلام شده است. حزب‌الله نیز از سوی ایالات متحده، و همچنین بریتانیا و برخی کشورهای عرب منطقه، به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده و به همراه مقام‌های ارشد آن تحت تحریم قرار دارد.