گرانی ۳۸ درصدی قیمت پنیر در دو هفته 

ساده‌ترین نوع صبحانه هم از سفره خانواده‌ها حذف می‌شود 

هفته‌های گذشته قیمت دیگر محصولات لبنی نیز افزایش یافته‌ است- عکس ار مرتضی فرضی، تسنیم

با افزایش قیمت پنیر و رسیدن بهای یک بسته ۴۰۰ گرمی آن به ۲۰ هزار تومان، ساده‌ترین نوع صبحانه نیز در حال حذف شدن از سفره خانوارهای ایرانی است. علاوه بر پنیر، در هفته‌های گذشته قیمت دیگر محصولات لبنی نیز افزایش یافته‌ است. با این حال، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی از احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات در آینده نزدیک خبر داده است. 

به گفته قاسم‌علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت پنیر فقط در مدت دو هفته ۳۸ درصد افزایش یافته است و قیمت هر بسته ۴۰۰ گرمی که دو هفته پیش ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، حالا به ۲۰ هزار تومان رسیده است. حسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که قیمت هرکیلوگرم پنیر نیز ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان افزایش یافته است. 

صعود قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی به مرز ۲۰ هزار تومان در حالی است که در هفته‌های گذشته دیگر محصولات لبنی از قبیل کره و ماست نیز با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته قاسم‌علی حسنی، پنیر مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی است و بدون مجوز سازمان حمایت، تولید کنندگان اجازه هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند و قیمت این اقلام از سوی کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان به تازگی در یک گزارش میدانی از افزایش چراغ‌خاموش قیمت محصولات لبنی تا ۵۰ درصد در بازار خبر داده است. 

با آن که محصولات لبنی در طول ‌سال گذشته همواره با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند، محمدرضا بنی‌طباء، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی، به تازگی از افزایش ۷۰ درصدی قیمت این محصولات در آینده نزدیک خبر داده است.

او افزایش ۶۵ درصدی قیمت شیر را عامل اصلی افزایش قیمت لبنیات دانست و به خبرگزاری ایلنا گفت: «در مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، قیمت خرید هر کیلوگرم شیر خام از ۴۵۰۰ تومان به ۶۶۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است.» به گفته او با توجه به این شرایط، قیمت لبنیات نیز حتما افزایش خواهد یافت. 

پیش‌تر نیز علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، افزایش قیمت لبنیات را خطری برای سرانه مصرف آن در کشور دانسته بود. او از دولت خواست با اعمال نظارت بیشتر، از افزایش غیرمنطقی سود کالاها جلوگیری کند و بر سفره مردم نظارت داشته باشد. 

به گفته او، با گران شدن قیمت محصولات لبنی، ۹ دهک پایین جامعه دیگر توان خرید آن محصولات را ندارند، و اعمال نظارت دولت علاوه بر جلوگیری از هرج و مرج بازار، منجر به منطقی شدن هزینه سفره خانوارها نیز خواهد شد. 

پنیر بخشی از صبحانه رایج و ساده خانوارهای ایرانی است و افزایش قیمت آن به معنای حذف ساده‌ترین نوع صبحانه از سفره‌هاست. کمبود لبنیات، خطر کاهش ویتامین دی، اختلال در فشار خون، کمبود کلسیم، پوکی استخوان، و رشد سلول‌های سرطانی در بدن را نیز به همراه دارد.

بیشتر از اقتصاد