تنها ۱۰ درصد جمعیت ایران واکسینه شدند؛ وزیر وعده دوز سوم داد

به گفته بهرام عین‌اللهی، تاکنون ۲۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده و هنوز ۹۳ میلیون دوز دیگر نیاز است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی - فردانیوز

وزیر جدید بهداشت از تزریق دوز سوم واکسن به برخی افراد واکسینه شده خبر داد و گفت: «دوز سوم برای افراد در خطر بالا و کادر درمان تزریق خواهد شد.» این در حالی است که تاکنون کمتر از ۱۰ میلیون نفر در ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند. 

تزریق دوز سوم واکسن برای مقابله با انواع جهش‌یافته ویروس کرونا و بالا بردن ضریب ایمنی در برخی کشورها مثل اسرائیل، بریتانیا، امارات متحده عربی و آمریکا در دستور کار قرار گرفته است. با این حال سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواسته است تزریق دوز سوم را حداقل تا پایان ماه سپتامبر به تاخیر بیندازند و واکسن‌های مازاد خود را در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند اما ایالات متحده آمریکا این درخواست را نپذیرفت و کاخ سفید اعلام کرد که برای تامین امنیت شهروندان خود، تزریق دوز سوم واکسن را به تعویق نمی‌اندازد. 

نکته قابل توجه درباره تزریق دوز سوم در برخی کشورها این است که تاکنون بیش از ۷۰ درصد جمعیت آنان با دریافت دو دوز واکسینه شده‌اند و حالا این کشورها قصد دارند تزریق دوز سوم را آغاز کنند اما وزیر بهداشت جدید ایران در حالی از تزریق دوز سوم واکسن به گروه‌های آسیب‌پذیر و کادر درمان خبر داده که تاکنون تنها حدود ۱۰ درصد مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند و تعداد افرادی که دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند، حدود ۹ میلیون نفر است. 

وعده تکراری واردات واکسن

بهرام عین‌اللهی که سه‌شنبه شب (۹ شهریور) در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، از «تسریع» واردات واکسن هم خبر داد و گفت: «فعلا منابع داخلی کافی نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی، در حالی از ناکافی بودن منابع داخلی واکسن سخن می‌گوید که پیش‌تر محمد مخبر، معاون اول دولت رئیسی، در مقام رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، مدعی شده بود با تولید واکسن برکت، ایران به یکی از شش کشور تولیدکننده واکسن تبدیل خواهد شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت حسن روحانی، نیز ادعا کرده بود برخی کشورها برای خرید واکسن‌های تولید ایران تقاضا داده‌اند؛ اما سازندگان واکسن‌ داخلی برخلاف همه وعده‌ها و ادعاها، حتی در تامین نیاز داخلی ناتوان هم بودند و حالا وزارت بهداشت برای واردات واکسن خیز برداشته است.

بهرام عین‌اللهی در حالی اذعان کرد که میزان مرگ‌ومیر در کشورهایی که واکسیناسیون بیشتری انجام داده‌اند، کم است که مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این مدعی شده بودند واکسن‌ها اثربخشی چندانی ندارند؛ نمونه‌ آن سخنان پروین صالحی مبارکه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که گفته بود: «واکسن معجزه نمی‌کند.»

حالا با گذشت بیش از ۵۵۰ روز از آغاز همه‌گیری کرونا و مرگ بیش از ۱۰۷ هزار نفر بر اساس آمار رسمی، مسئولان وزارت بهداشت بر ضرورت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی اعتراف کرده‌اند.

به گفته بهرام عین‌اللهی، تاکنون ۲۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده و هنوز ۹۳ میلیون دوز دیگر نیاز است. نکته قابل‌تامل در گفته‌های وزیر بهداشت جدید این است که او به «ناکافی» بودن منابع داخلی واکسن نیز اعتراف کرده است؛ در حالی‌ که به پشتوانه همین تولید واکسن‌های داخلی بود که تا چندین ماه از واردات واکسن جلوگیری شد و در نتیجه چنین تصمیمی، هزاران نفر از شهروندان ایران جان خود را از دست دادند. در صورتی‌ که اگر واکسن دریافت می‌کردند، می‌توانستند زنده بمانند اما حالا اعلام می‌شود که ظرفیت تولید واکسن‌های داخلی آن‌قدر کم است که وزیر بهداشت جدید زمان استفاده از آن‌ها را در آینده‌ای نامعلوم تعیین کرده و گفته است: «تولید داخلی واکسن هرچند هنوز کافی نیست اما از نظر اطمینان به آینده خوب است؛ چون کرونا پایدار است و با دو دوز واکسن از بین نمی‌رود.»

بهرام عین‌اللهی که زمستان ۱۳۹۹ به همراه تعدادی دیگر از پزشکان نامه درخواست منع واردات واکسن به کشور را امضا کرده بود، در اظهارنظر جدید خود تایید کرده است که به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم و منابع داخلی به تنهایی جوابگوی این نیاز نیستند.

عین‌اللهی با بیان اینکه قرارداد خرید واکسن منعقد و پول هم واریز شده است، وعده داد که تا پایان مهرماه ۵۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد شود. او همچنین گفت: «تا دهه فجر پایان واکسیناسیون را اعلام خواهیم کرد.»