مترجم نظامی گرفتار در افغاستان: آخرین پرواز رفت و ما به حال خود رها شدیم

«باورم نمی‌شود که هیچکس به من نگفت که این آخرین پرواز بود»

از جو بایدن به دلیل خروج ۲۴ ساعت زودتر از موعد، انتقاد و به او حمله شده است - Aamir QURESHI / AFP

یک زن آمریکایی و مترجم سابق نظامی پس از خروج آخرین پرواز آمریکایی از افغانستان همچنان آنجا گرفتار مانده است.

این شهروند آمریکایی که با نام مستعار سارا شناخته می‌شود، دوشنبه شب از کابل با برنامه کریس کومو در سی‌ان‌ان صحبت کرد و درباره نحوه تلاش خود برای رسیدن به ایستگاه بازرسی آمریکا و پاسخ به او با گاز اشک‌آور سخن گفت.

سارا می‌خواست قبل از اینکه خود فرار کند، تعداد بیشتری از مردم را از این کشور خارج کند. او به کومو گفت: «باورم نمی‌شود که هیچکس به من نگفت که این آخرین پرواز بود.»

سارا و ۱۷ افغان که سعی داشت نجاتشان دهد، در خانه‌ او زندگی می‌کنند. او در مصاحبه زنده با تلویزیون از «دربه‌در شدن» خود گفت و توضیح داد که چگونه با «شش فرزند» و مردی که وانمود کرده شوهرش است، از ایست بازرسی طالبان عبور کرده است.

این گروه در حال نزدیک شدن به فرودگاه بودند که هدف گاز اشک‌آور قرار گرفتند. در میان گاز، سارا به حرکت خود ادامه داد و موفق شد به طرف تماس خود در نیروی‌های آمریکایی که ظاهرا قادر بود از طریق ایست بازرسی ایالات متحده به او اجازه ورود دهد، پیام برساند و بپرسد که چرا به آن‌ها گاز اشک‌آور زده‌‌اند. سارا توضیح داد: «آن‌ها گفتند که گاز را شلیک کردیم که بتوانید به دروازه نزدیک شوید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی به فرودگاه نزدیک می‌شدند، سارا فریاد زد: «من آمریکایی‌ام، لطفا دروازه را باز کنید. من اینجا هستم تا به خانه بروم.» اما هیچ کس در را باز نکرد.

او گفت: «آن‌ها یک گاز دیگر پرتاب کردند و من شاید ۱۵ دقیقه به زمین افتادم.» وی توضیح داد که چگونه همه کودکانی را که می‌خواست نجات دهد، گم کرده و یکی از آن‌ها هدف اصابت گلوله گاز قرار گرفته است.

ایالات متحده و حدود ۱۰۰ کشور دیگر روز یکشنبه بیانیه مشترکی را منتشر کردند که در آن آمده بود که طالبان اطمینان داده است فرودگاه همچنان باز است و به خارجی‌ها و افغان‌هایی که مدارک صحیح داشته باشند، پس از مهلت ۳۱ اوت اجازه خروج از کشور داده خواهد شد.

سارا که اینک پس از خروج آمریکا از کابل از خطر جانی برای خود و کسانی که می‌خواهد نجاتشان دهد، در هراس است، می گوید: «دیگر نمی‌دانم چه چیزی را باید باور کنم. آن‌ها در ۱۰ روز گذشته مرا فریب دادند. فریب پشت فریب.»

او گفت: «آیا من در امانم؟ حالا این سوال زندگی من است. آیا من در امانم؟ آیا این افراد در امنیت‌اند؟ فکر نمی‌کنم آن‌ها در امان باشند، زیرا در خانه من حضور دارند. آن‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری در معرض خطرند زیرا من آمریکایی‌ام.»

او سوال کرد که چگونه ایالات متحده می‌خواهد بدون حضور در افغانستان به او کمک کند: «اگر آمریکا وقتی اینجا بود نتوانست به من کمک کند‌، وقتی هیچکس اینجا نیست چگونه می‌خواهد به من کمک می‌کند؟ آیا کسی قصد دارد مرا نجات دهد؟»

ژنرال کنت مک‌کنزی‌، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده‌، روز دوشنبه از تکمیل خروج آمریکا از افغانستان و تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر خبر داد. وی اظهار داشت که آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از این کشور خارج شده است.

از جو بایدن به دلیل خروج ۲۴ ساعت زودتر از موعد، انتقاد و به او حمله شده است. مارشا بلک‌برن، سناتور تنسی،  روز دوشنبه در توییتر نوشت: «جنگ افغانستان هنوز تمام نشده است. جو بایدن تصمیم گرفت آن را ترک کند و شهروندان و متحدان ما را پشت سر رها کند.»

وی همچنین از رئیس‌جمهور به دلیل مسلح کردن طالبان انتقاد کرد: «۸۵ میلیارد دلار تسلیحات آمریکایی به خاطر جو بایدن به دست طالبان افتاده است.» او و دیگر جمهوری‌خواهان  استیضاح وی را خواستارند.

© The Independent