ام‌جی ۵: نمایش برتری صنعتی چین

این خودرو برقی اثرگذارترین چهارچرخ امروز جاده‌های جهان است

«ام‌جی ۵» ناشناس قرار نیست کسی را از نظر ظاهری تحت تأثیر قرار دهد- MG

این اتومبیل نه چندان چشم‌نواز، هم‌اینک جنجالی‌‌ترین خودرو موجود در بازار است. احتمالاً نه چیزی درباره آن شنیده‌اید و نه آن را در جاده دیده‌اید، اما خودرو استیشن برقی «ام‌جی ۵» با بسته باتری بزرگ‌تر خود، ارزا‌ن‌ترین خودرو برقی (بر اساس مصرف در هر کیلومتر) است که می‌توانید خریداری کنید.

سازنده این خودرو ادعا می‌کند که می‌توانید با یک شارژ باتری نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر با آن رانندگی کنید و این رقم دست‌نیافتنی نیست. بسته به نحوه رانندگی و درجه حرارت هوای بیرون (البته هوای سرد به خودروهای برقی کمکی نمی‌کند)، در سفرهای ملایم‌تر و با سرعت کم می‌توانید بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسافت را با آن طی کنید و اگر از آن خیلی کار بکشید، حداقل می‌توانید روی حدود ۲۳۰ کیلومتر حساب کنید.

مدل «انحصاری» این خودرو که من با آن آزمایشی رانندگی کردم، دارای تمام قابلیت‌های رانندگی هوشمند و قابلیت‌های ارتباطی است که از یک خودرو خانوادگی جدید انتظار دارید. همه آن‌ها هم تنها حدود ۲۸ هزار پوند آب می‌خورد، و احتمالاً اگر چانه بزنید کمتر هم خواهد بود. علاوه بر آن، هفت سال هم ضمانت کارخانه‌ای دارد. از این نظر، با «فیات نیو ۵۰۰» برقی که هفته گذشته درباره آن نوشتم، به خوبی قابل مقایسه است. هرچند که آشکارا «بامبینو» بسیار زیباتر و شیک‌تر از این خودرو با ظاهر قدیمی است. منظورم این است که چه کسی این روزها خودروهای اعیانی می‌سازد؟ از قضا، اگر ترجیح‌تان این باشد که با مد روز همراهی کنید، ام‌جی یک نسخه اس‌یو‌وی از این خودرو به نام مدل «اچ‌اس» را نیز به شما می‌فروشد، اما آن مدل ماجرای دیگری خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل اینکه «ام‌جی» بسیار عالی است و برای پولی که می‌پردازید ارزش عالی عرضه می‌کند، چینی بودن آن است. «ام‌جی» امروزه، غیر از نام، ارتباط چندانی با خودروهای «اسپرت ام‌جی» بریتانیایی ندارد و این نام‌نمای تجاری پس از افول و سقوط «ام‌جی روور» و شرکت لانگبریج در بیرمنگام که زمانی پیش‌رو جهان بود، تقریباً تصادفی در اختیار شرکت شانگهای آتوموتیو قرار گرفت. در آینده نزدیک این چینی‌ها هستند که در کنار کره جنوبی، پیش‌رو فناوری‌های خودروهای برقی خواهند بود. از نظر راهبردی، پکن مدت‌ها پیش به این نتیجه رسید که نمی‌توانند بر سر خودروهای سنتی و موتورهای احتراق داخلی با غول‌های آلمانی و ژاپنی رقابت کنند و از این رو به دنبال جهش سریع به سمت خودروهای برقی افتادند.

چینی‌ها همچنین برخی از اسرار تولید انبوه موفق و کارآمد را از مشارکت‌های متعدد (اجباری) با شرکت‌های غربی آموخته‌اند. با موفقیت چینی‌ها در تأمین منابع اولیه، مانند لیتیوم و کبالت و سرمایه‌گذاری مبالغ هنگفت در تحقیق و توسعه، هر بازدیدکننده‌ای از نمایشگاه خودرو شانگهای از پیشرفت آن‌ها در زمینه نوآوری شگفت‌زده خواهد شد. چینی‌ها زمانی به خاطر تقلیدهای طنزآمیز از هر چیزی، از «دِوو ماریا» گرفته تا «رولزرویس فانتوم»، شناخته می‌شدند. اکنون این غرب است که برای آینده صنعت خودرو به چین نگاه می‌کند. من هیچ نظری درباره پیامدهای ژئوپلیتیکی این قضایا نمی‌دهم.

مشخصات

ام‌جی ۵ برقی لانگ‌رنج اکسایت

قیمت: ۲۸۹۹۵ پوند (قیمت مدلی که نویسنده این مقاله با آن رانندگی آزمایشی کرد. قیمت پایه، ۲۶۴۹۵ پوند است.)

ظرفیت موتور: موتور الکتریکی تک، پیشرانه جلو که با باتری ۵۷ کیلووات ساعت کار می‌کند.

قدرت (اسب بخار): ۱۵۶

حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا ۹۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه

مصرف سوخت: ۲۲۴ به ازای به ازای هر گالن [ معادل ۱.۶۳ لیتر در صد کیلومتر]

برد: ۴۰۰ کیلومتر

انتشار گاز دی‌اکسید کربن: صفر

بنابراین، این اتومبیل «کامپکت» نه چندان نظرگیر، نمادی نامنتظره از برتری صنعتی چین است. تجربه رانندگی با آن بسیار دلپذیر است. راننده بدون کلید وارد خودرو می‌شود. شما فقط به سمت خودرو قدم می‌زنید (نیازی به بستن کلید فوب نیست)، وارد می‌شوید، کمربند ایمنی را می‌بندید، دکمه استارت را فشار می‌دهید، دسته دنده اتوماتیک دوار را می‌چرخانید و بی‌سر‌وصدا حرکت می‌کنید. برای رسیدن به مقصدی که در اختیار دارید، از یک سیستم آسان جهت‌یاب ماهواره‌ای و کنترل آب و هوا، ‌کنترل سرعت تطبیقی، ترمز خودکار اضطراری، قابلیت خودکار نگاه داشتن خودرو در خط جاده، و دوربین عقب بهره‌ می‌برید. صندلی‌های برقی با چرم مصنوعی گرم و راحت هستند و فضای کافی در داخل وجود دارد.

این خودرو همچنین بر روی جاده خیلی خوب می‌راند و قدرتش چنان زیاد است که گاهی اوقات لاستیک‌ها در همراهی با آن کم می‌آورند. خودرو احساس سبکی دارد که از حس عمیقاً آلمانی سنگین که در ماشین‌هامان به آن عادت کرده‌ایم، متفاوت است، اما چیز بدی نیست. «ام‌جی ۵» به نظر می‌رسد رژیم لاغری موفقی داشته است، و بنابراین باید در توسعه آن کار زیاد شده باشد. وزن آن ۱.۵ تن است که در برابر ۱.۸ تن «کیا ای‌-نیرو» با عملکرد مشابه (که آن هم خودرو درخشانی است) کمتر است. «هندلینگ» ام‌جی فوق‌العاده نیست، اما خوب است. بنابراین، احتمالاً زیادی نباید از آن انتظار داشته باشد. اما ارتفاع نسبتا زیاد سواری به شما کمک می‌کند تا ناهمواری‌های مسیرهای روستایی و شهری را یکسان جذب کنید. می‌توانید خودرو را در حالت عادی‌، اقتصادی، یا اسپرت قرار دهید، اما به نظر نمی‌رسد که تفاوت چندانی در ماهیت اصلی آن ایجاد کند.

جنبه‌های منفی آن اندک است. به نظر می‌رسد به دلیل اندازه بزرگ بسته باتری‌، تا حدودی آهسته‌تر از برخی از رقبای خود شارژ می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که کیفیت پلاستیک و استعداد در طراحی داخلی برای آنان از اهمیت بالایی برخوردار است، احتمالاً با «فولکس واگن ‌آی‌دی ۳» بسیار شیک یا «ولوو ایکس سی‌۴۰ ری‌‌چارج» برقی خوشحال‌تر‌ خواهید بود، اما آن‌ها گران‌تر هستند و البته مسافت کمتری را هم با یک شارژ باتری طی می‌کنند. «ام‌جی ۵» ناشناس قرار نیست کسی را از نظر ظاهری تحت تأثیر قرار دهد (اگرچه قسمت جلو بسیار زیبا و جسورانه‌ای با الهام از مدل‌های روز فولکس واگن‌ دارد)، یا در جاده نگاه‌ها را به سمت خود برگرداند. اما این خودرو مهمترین و اثرگذارترین چیزی است که هم‌اینک روی چهار چرخ دارد حرکت می‌کند. همه ما می‌دانیم که بزرگ‌ترین مانع برای خرید یک خودرو الکتریکی، صرفاً هزینه آن است. خودرو برقی ۱۰ هزار پوند نسبت به معادل بنزینی گران‌تر است که خود آن به هر حال به اندازه کافی گران است. طرح‌های رهن-اجاره، تفاوت قیمت را آسان و مخفی می‌کند، اما مشکل هنوز به جای خود باقی است. «ام‌جی ۵» دارد نشان می‌دهد که ممکن است این مانع قیمت، غیرقابل عبور نباشد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی