آلمان به حدود ۴۰ هزار نفر که در افغانستان جانشان در خطر است پناهندگی می‌دهد

گرچه کار نیروهای نظامی بعد از مهلت ۳۱ اوت به پایان می‌رسد، کمک‌های بشردوستانه و توسعه در افغانستان متوقف نخواهد شد

WAKIL KOHSAR / AFP

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه، ۳۱ اوت متعهد شد که به ۴۰ هزار شهروند افغان که برای سازمان‌های توسعه در کشور کار می‌کردند و احساس می‌کنند جانشان در خطر است، اقامت آلمان ارائه دهد.

صدراعظم آلمان گفت آن کارمندان حق خروج از کشور را دارند و به تمرکز اصلی دولت او مبدل شده‌اند. او همچنین تایید کرد اکثر نیروهای مسلح  و پلیس آلمان پیش از این افغانستان را ترک کرده‌اند.

در عصر دوشنبه آخرین سربازان ایالات متحده فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی را کمی قبل از نیمه شب ترک کردند تا خروج کامل تمام سربازان خارجی تکمیل شود و پایانی باشد بر جنگی که ۲۰ سال به طول انجامید.

بعد از تسخیر کابل، پایتخت افغانستان به دست طالبان، عملیات گسترده خروج نیروهای غربی قبل از آخرین پرواز مذکور انجام شد و شاهد خروج ده‌ها هزار نفر از خارجیان و افغان‌ها از کشور بودیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه کار نیروهای نظامی و پلیس بعد از مهلت ۳۱ اوت به پایان می‌رسد، کمک‌های بشردوستانه و توسعه در افغانستان هرگز متوقف نخواهد شد.

آلمان ده‌ها هزار نفر بیشتر را شناسایی کرده است که نیاز به خروج از افغانستان دارند و شامل شهروندان آلمانی و کارمندان محلی افغان هستند که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، مانند کنشگران حقوق بشر و خبرنگاران.

هزاران نفر از کارمندان شاغل در بخش‌هایی که کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی انجام می‌دادند، اکنون در کشور هستند و بسیاری از آنها تحت حکومت طالبان احساس خطر می‌کنند.

خانم مرکل هنگام صحبت در نشست خبری برلین همراه همتای اتریشی خود گفت: «برای ما فعلا تمرکز بر کارمندان حاضر در محل است و آنها فقط ۳۰۰ نفر نیستند بلکه بیشتر و چیزی در حدود ده تا چهل هزار نفر هستند و باید ببینیم چند نفر از آنها می‌خواهد کشور را ترک کنند و چه تعدادی نمی‌خواهند.»

او افزود: «همانطور که دیده‌ایم هیچ کس تصمیم به ترک میهن خود را به سادگی نمی‌گیرد.»

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه، ۳۰ اوت، به خبرنگاران گفت دولت او موافقت ازبکستان را گرفته است که مرزهای خود را به روی افرادی که در فهرست اشخاص تحت خطر آلمان در افغانستان قرار دارند و افرادی که باید از کشور خارج شوند، بگشاید.

آقای ماس به سفری در ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان، قطر و سایر کشورها رفته است تا راه‌هایی بیابد که آن افراد چه از طریق هواپیما اگر فرودگاه کابل بعد از خروج نیروهای ناتو باز بماند یا از طریق زمینی با مسافرت به کشورهای همسایه از کشور خارج شوند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر بنگاه‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان