نشست وزیران اتحادیه اروپا برای مذاکراه درباره اسکان پناهجویان افغان

اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تکرار بحران پناهجویان ۲۰۱۵ است که با شروع جنگ داخلی سوریه اروپا را فراگرفت

آمریکا به ۱۲۰ هزار شهروند آمریکا، شهروندان خارجی و افغان از افغانستان کمک کرد- ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES VIA AFP

وزیران دادگستری و امور داخلی کشورهای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه برای مذاکره درباره تسلط طالبان بر افغانستان، و رویکرد اروپا در مواجهه موج پناهجویان و مهاجران مورد انتظار، تشکیل جلسه داد.

این نشست یک روز پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی از فرودگاه کابل و پایان جنگ آمریکا در افغانستان برگزار شد.

اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تکرار بحران پناهجویان ۲۰۱۵ است که با شروع جنگ داخلی سوریه اروپا را فراگرفت. در آن زمان رسیدن بیش از یک میلیون پناهجو به اروپا، منجر به بروز اختلاف نظر بر سر مدیریت آنان در میان اعضای اروپا شد. پیش‌بینی می‌شود که موج جدید مهاجران افغان در اتحادیه اروپا تنش ایجاد کند.

احتمال دارد که اتحادیه اروپا برای جلوگیری از سرازیر شدن مهاجران به سوی اروپا، بودجه مخصوصی را برای اسکان پناهجویان در کشورهای هم‌مرز با افغانستان اختصاص دهد.

کمیسر مناسبات داخلی اروپا، ییلوا جوهانسون، در نشست فوق گفت: «مهم است که در جایگاهی هستیم که می‌توانیم جلوی یک بحران انسانی، بحران پناهجویان و تهدید امنیتی از سوی افغانستان را بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال بر لزوم اقدام سریع و قبل از آن که «موج‌های بزرگ پناهجویان پشت مرزهای اروپا برسند یا گروه‌های تروریستی قوی‌تر شوند» تاکید کرد.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، گفت که کشورش مخالف سازوکار توزیع پناهجویان افغانستان در اروپا است.

کورتز قبل از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که اتریش میزبان چهارمین جامعه بزرگ افغان در جهان است.  مرکل نیز گفت که آلمان اکنون بر کمک به ۱۰ تا ۴۰ هزار شهروند افغانستان که به علت همکاری با آلمان واجد شرایط ورود به این کشور هستند تمرکز دارد.

اسکان مهاجران افغان در کشورهای همسایه افغانستان نیز مشکل است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز سه‌شنبه با هایکو ماس، همتای آلمانی‌اش ملاقات کرد و گفت که پاکستان در دهه‌های گذشته میزبان بیش از سه میلیون پناهجوی افغان بوده و ظرفیت پذیرش افراد بیشتر را ندارد.

تمرکز اتحادیه اروپا بر اسکان پناهجویان در کشورهای همسایه مورد پسند گروه‌های حقوق بشری نیست.

ایالات متحده در جریان خروج بی‌برنامه از افغانستان، به ۱۲۰ هزار شهروند آمریکا، شهروندان خارجی و افغان از آن کشور کمک کرد. نیروهای ائتلاف نیز شهروندان خود و مردم افغانستان را از آن کشور خارج کردند. هرچند آمریکا و کشورهای دیگر اذعان کرده‌اند که موفق به خروج تمامی افرادی که می‌خواستند افغانستان را ترک کنند، نشدند.

بیشتر از جهان