یک هفته تعطیلی دفتر مرکزی نایک برای حفظ سلامت روانی کارمندان

پس از این مرخصی با حقوق، کارکنان این شرکت باید سه روز در هفته سر کار بروند

کارمندان نایک با مرخصی با حقوق، فرصت خواهند داشت سلامت روان خود را در اولویت قرار دهند - AFP

شرکت نایک (نایکی) این هفته دفتر تمام شعبه‌های خود را تعطیل کرد تا به کارکنان فرصت تمرکز بر سلامت روان بدهد.

نایک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این تعطیلی اضافه، استراحت و تمدد اعصاب کنید و از این فرصت لذت ببرید.»

پس از این مرخصی با حقوق، کارکنان این شرکت باید سه روز در هفته سر کار بروند. این شرکت در ماه مه ۲۰۲۱ اعلام کرد که کارکنان در ماه سپتامبر سر کار باز خواهند گشت. بر خلاف سایر شرکت‌ها که بازگشت کارکنانشان سر کار را به علت شیوع سویه دلتا ویروس کرونا که مسری‌تر است، به تعویق انداخته‌اند، نایک برنامه‌های خود را تغییر نداده است. 

کارکنان با استقبال از تصمیم نایک برای اعطای مرخصی با حقوق، گفته‌اند که با این کار فرصت خواهند داشت سلامت روان خود را در اولویت قرار دهند. البته این مرخصی شامل حال کارکنان فروشگاه‌های این شرکت نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیز تیپت، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه آرگان، در مصاحبه با آرگانین گفت: «اگر کارکنان پاره‌وقت فروشگاه‌ها مجبور باشند سر کار بروند اما دفترهای مرکزی تعطیل باشند، این اقدام حاوی این پیام است که شرکت فقط برای بعضی کارکنانش ارزش قائل است و حاضر است برایشان هزینه کند.»

نایک تنها شرکت آمریکایی نیست که به کارکنانش مرخصی می‌دهد.

اوایل تابستان امسال برنامک دوست‌یابی «بامبل» نیز برای مقابله با خستگی مفرط کارکنانش ناگهان یک هفته به آنان مرخصی داد. شرکت‌های دیگری نیز در دوره همه‌گیری به کارکنانشان یک هفته مرخصی داده‌اند.

خستگی مفرط چنان معضل جهان‌شمولی است که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ به علت شرایط پیش آمده تعریف آن را عوض کرد. این سازمان اخیرا نیز با انتشار نتایج پژوهشی اعلام کرد اگر افراد در هفته ۵۵ ساعت یا بیشتر کار کنند، احتمال مرگ‌ آنان بر اثر سکته یا بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

هم‌زمان، بعضی شرکت‌ها به صورت آزمایشی کارکنان خود را به چهار روز کار در طول هفته ملزم کرده‌اند تا بازدهی آنان بالاتر برود و زمان آزاد بیشتری داشته باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان