اعتراف پنتاگون به باقی ماندن صدها آمریکایی «خواستار خروج» در افغانستان

علاوه بر آمریکایی‌ها، هزاران دوتابعیتی و افغان خواستار خروج از افغانستان در تله طالبان باقی ماندند

برای دو هفته مردم در اطراف فرودگاه کابل، تنها روزنه امید به فرار از کابوس طالبان جمع شدند-Wakil KOHSAR / AFP

با افزایش نگرانی‌ها درباره سرنوشت دوتابعیتی‌ها و همکاران افغان نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، پنتاگون تایید کرد که ۲۵۰ آمریکایی که خواستار خروج از افغانستان بودند همچنان در این کشور «گیر کرده‌‌اند.»

پنتاگون همزمان با پایان حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان اعلام کرد، «همه آمریکایی‌ها نتوانستند تا ۳۱ اوت (۹ شهریور) از افغانستان خارج شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرنک ‌مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیرو‌‌های آمریکایی، سنتکام، گفت: «دلشکستگی‌های زیادی در ارتباط با این خروج ایجاد شد و نتوانستیم همه آنهایی که می‌خواستیم را از افغانستان خارج کنیم.» او در ادامه گفت اگر ۱۰ روز دیگر هم در افغانستان می‌ماندیم، نمی‌توانستیم همه را خارج کنیم.

آمریکا می‌گوید در دو هفته گذشته ۱۲۲ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده است. با این حال شماری از دوتابعیتی‌ها، همکاران افغان نیروهای آمریکایی و مردم افغانستان که نمی‌خواهند در کابوس طالبان زندگی کنند، در این کشور باقی‌مانده‌اند.

دولت جو بایدن با اصرار بر خروج تا نهم شهریور‌ماه و نحوه اجرای این روند به شدت مورد انتقاد است. طالبان تهدیدی مستقیم برای زندگی دوتابعیتی‌ها و همکاران افغان نیروهای آمریکایی در افغانستان به‌شمار می‌رود.

مقامات آمریکا پیش‌تر ادعا کرده بودند که طالبان راه خروج آنهایی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند را سد نخواهد کرد. با این حال بسیاری درباره عملی شدن این وعده گروه افراطی طالبان تردید دارند.

بیشتر از جهان