خروج نیروهای آمریکا از افغانستان کامل شد

جشنِ طالبان؛ چالش سیاسی برای بایدن

آخرین هواپیماهای نظامی آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی افغانستان را ترک کردند. ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه، سنتکام را از پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد. این پایان روند خروج خونین، پرآشوب و مرگبار آمریکا است و در ضمن پایان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا.

ژنرال مک‌کنزی خطاب به خبرنگاران گفت: «آمده‌ام تا اتمام خروج ما از افغانستان و پایان ماموریت نظامی تخلیه شهروندان آمریکا، شهروندان کشورهای سوم و شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان را اعلام کنم. آخرین هواپیمای سی۱۷ بعدازظهر امروز، ۳۰ اوت، در ساعت ۳:۲۹ بعدازظهر به وقت ساحل شرقی آمریکا، فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای را ترک کرد و آخرین هواپیمای باسرنشین اکنون مشغول خروج از حریم هوایی افغانستان است.»

فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده جشن گرفتن نیروهای طالبان را نشان می‌دهد که با هلهله و شلیک تیر هوایی خروج آمریکایی‌ها را بزرگ می‌دارند.

با این حساب برای اولین بار در بیست سال گذشته آمریکا هیچ نیرویی در افغانستان ندارد. در این مدت این کشور بیش از دو تریلیون دلار خرج این جنگ کرده و نزدیک ۲۰۰۰ نفر از نیروهایش کشته شده‌اند.

هیچ دیپلمات آمریکایی نیز در افغانستان باقی نمانده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه گفت انتظار می‌رود سفارت آمریکا در کابل هم به عملیات خود پایان دهد اما «این به معنی تعلیق تعهد ما به شهروندان آمریکایی در افغانستان، شهروندان در خطر افغانستان و مردم افغانستان نیست.»

آمریکا ۲۰ سال پیش در پی حملات ۱۱ سپتامبر که توسط گروه تروریستی القاعده و رهبر آن، اسامه بن لادن، انجام شدند به افغانستان حمله کرد و طالبان را سرنگون کرد؛‌ حالا پس از بیست سال نیروهای واشنگتن در حالی از این کشور خارج می‌شوند که طالبان به قدرت بازگشته است و نه تنها القاعده که گروه‌های تروریستی جدیدی همچون «داعش خراسان» در این کشور فعالیت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خروج نیروهای آمریکا از افغانستان پایان مساله افغانستان برای رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، جو بایدن، نیست و او  باید تا مدت‌ها به سوال‌هایی که در مورد نحوه خروج و عملیات‌های مختلف آمریکا وجود دارد، پاسخ دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نحوه اجرای تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در دولت جو بایدن را «مایه شرمساری» خوانده و از خواستار استعفای بایدن شده است. بسیاری از منتقدان نیز موضوع استیضاح او و کناره‌گیری‌اش را به دلیل عملکرد غیرمسئولانه در این زمینه مطرح کرده‌اند. در حال حاضر شماری از دوتابعیتی‌ها یا همکاران افغان نیروهای آمریکایی یا افغان‌هایی که نمی‌خواهند در کابوس طالبان زندگی کنند، در افغانستان باقی مانده‌اند.

با این حال مقامات کاخ سفید روز دوشنبه گفتند بایدن همچنان به دنبال مبارزه با تروریست‌ها در این کشور است و از فرماندهان نظامی خود خواسته برای گرفتن انتقام جان ۱۳ سرباز آمریکایی که در هفته پیش طی حمله‌ای در فرودگاه کابل کشته شدند «از هیچ کاری کوتاهی نکنند.»

یکی از حملات انتقامی آمریکا اما باعث مرگ چندین شهروند غیر نظامی افغانستان شد که بیشترشان کودک بودند. آمریکا دستور تحقیقاتی در این مورد داده است. حمله روز یکشنبه خودرویی را هدف گرفته بود که به سمت فرودگاه در حرکت بود. اما این حمله به کشته شدن ۹ عضو یک خانواده منجر شد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون،‌ روز دوشنبه گفت در هفته‌های گذشته (از ماه ژوئیه به این طرف) بیش از ۱۲۲ هزار نفر از فرودگاه کابل تخلیه شدند که ۵۴۰۰ نفرشان شهروندان آمریکا بودند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت کمتر از ۲۵۰ شهروند آمریکایی در این کشور باقی مانده‌اند که خواست ترک کشور را دارند. مقامات آمریکا تاکید می‌کنند که طالبان تعهد کرده به شهروندان افغانستان و خارجی‌های مقیم اجازه می‌دهد پس از پایان روند خروج آمریکا نیز بتوانند از کشور خارج شوند. اما بسیاری از کارشناسان و مردم افغانستان که تجربه زندگی در دوره طالبان را داشته‌اند درباره عملی شدن وعده‌های این گروه افراطی به شدت تردید دارند.

آمریکا و متحدانش از طالبان، با سابقه کشتار غیرنظامیان، نسل‌کشی، تجاوز، قطع دست‌و‌پا، شکنجه و اعدام و سنگسار کردن زنان و خانه‌نشین کردن آنها می‌خواهد که به «حقوق بشر» احترام بگذارند.