قطعنامه شورای امنیت خطاب به طالبان: «امکان خروج امن» همه شهروندان از افغانستان

سیزده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند، اما رای روسیه و چین به قطعنامه، ممتنع بود

 REUTERS/Andrew Kelly

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در قطعنامه‌ای از طالبان خواست به وعده خود مبنی به اجازه خروج «امن» شهروندان افغانستان و اتباع دیگر از آن کشور عمل کند.

 شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از ظهر دوشنبه به وقت نیویورک برای بررسی اوضاع افغانستان جلسه اضطراری تشکیل داده بود.

سیزده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند، اما رای روسیه و چین به قطعنامه، ممتنع بود.

فرانسه، بریتانیا و آلمان (که عضو شورای امنیت نیست) پیشنهاد قطعنامه‌ای را دادند که بر مبنای آن «گذرگاه امنی» برای کسانی که می‌خواهند پس از خروج کامل آمریکا، از راه فرودگاه کابل افغانستان را ترک کنند ایجاد شود.

این افراد شامل ماموران ضد تروریسم، فعالان حقوق بشر و دست‌اندرکاران اقدامات بشردوستانه خواهند بود.

گروه طالبان هنوز در چند فهرست تروریستی سازمان ملل متحد جا دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل نیز روز دوشنبه در بیانات خود، از طالبان خواست که به هر کس که می‌خواهد از هر راهی از افغانستان خارج شود، «گذر امن» فراهم کند.

پیشتر، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه از کشورهای متحد خود خواست برای خروج امن افغان‌ها از کشورشان همکاری کنند.

آقای راب در جلسه‌ای مجازی با وزرای خارجه و مقام‌های آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن، قطر، ترکیه و ناتو سخن می‌گفت.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه از طرحی خبر داد که بر اساس آن منطقه امنی در شهر کابل ایجاد خواهد شد. آقای مکرون که در عراق به سر می‌برد، به رسانه‌ها گفت که این طرح با همکاری مشترک بریتانیا، فرانسه، و آلمان تهیه شده است و روز دوشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد. 

مکرون توضیح داد که هدف از این طرح، ایجاد مسیری امن برای کسانی است که پس از ۳۱ اوت، باز هم می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، و افزود: «فکر نمی‌کنم کسی مخالف ایجاد ایمنی برای فعالیت‌های بشردوستانه باشد.» رئیس جمهوری فرانسه گفت برای سخن گفتن از واکنش احتمالی طالبان در قبال این طرح، هنوز زود است، و افزود: «ما با آنان در تماس هستیم تا در مورد برقراری پرواز‌های مجدد از کابل به نتیجه‌ای برسیم و کشور قطر نیز در این زمینه با ما همکاری می‌کند.» در عین حال، مکرون توضیح داد که گفت‌و‌گو و مذاکره با طالبان، به معنای به رسمیت شناختن آن نیست. 

با این حال، گروه طالبان با سرعت آن طرح مشترک فرانسه، بریتانیا و آلمان را رد کرد. سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان، به رسانه‌ها گفته است که در وضعیت کنونی ایجاد چنین منطقه‌ای اصلا ضروری نیست. او  پرسید که آیا فرانسه یا بریتانیا اجازه می‌دهند چنین منطقه‌‌ای در کشورشان ایجاد شود؟ به گفته شاهین، افغانستان یک کشور مستقل است و نیازی نیست که در داخل یک کشور مستقل، یک منطقه امن از سوی خارجی‌ها ایجاد شود. 

روز دوشنبه همچنین یک روزنامه استرالیایی به نقل از سخنگوی طالبان گفت که پناهجویان افغان که از اروپا اخراج شوند، در بازگشت به افغانستان دادگاهی خواهند شد.